Pieni osa, iso ongelma: Vääränlainen laakeri rikkoi vanhan traktorin kytkimen – korjaus vaati katkaisun
Koneviestin toimittajan Fordson Super Major -traktorin kytkin alkoi temppuilla. Kytkinvian syyksi epäiltiin loppuun kulunutta painelaakeria, mutta vasta traktorin katkaisu paljasti varsinaisen syyn.
Super Majorin kytkin alkoi oirehtia. Se ei irrottanut kunnolla, vaihteet rusahtelivat ja pysähtymiseen tarvittiin jarruja. Kytkinremontin takia traktorille tarvittiin "katkaisuhoito". Kuva: Kimmo KottaVuosimallin 1964 Super Major -traktori tehtiin perusteellinen käyttökunnostus 14 vuotta sitten. Tuolloin voimansiirrossa ei tuntunut olevan mitään vikaa, joten siihen ei kajottu. Pihatraktorina toimineen Majorin kytkin kuitenkin alkoi reistailla muutaman aktiivisemman kesän jälkeen. Vaihteet eivät menneet päälle rutisematta, eikä traktori pysähtynyt, vaikka jarrupoljinta painettiin pohjaan. Myös öljyvuodot lisääntyivät. Oli edessä traktorin katkaisu.
Majorin katkaisu puoliksi onnistuu itse asiassa aika helposti. Konepelti ja akku ensin pois, sitten polttoainelaitteille menevät tanko, vaijerit ja putket irti, samoin ohjausvarsi, sekä valojen, startin ja laturin piuhat. Etuakseli pitää jäykistää, tässä tapauksessa se tehtiin lankunpätkillä. Tämän jälkeen puoliskot kitkuteltiin erilleen.
Kun traktori oli saatu kahteen osaan, selvisi, että painelaakeri oli hyvässä kunnossa. Kytkinongelmat johtuivat vanhanmallisesta messinkisestä puslasta, johon oli tullut välystä kolmen millin verran. Traktoriin oli aiemmin vaihdettu kytkinlevy, ja tuolloin olisi ollut helppo vaihtaa silmälaakerina toiminut messinkipusla kestovoideltuun kuulalaakeriin, joka olisi kestänyt monta kertaa pitempään. Kytkimen huono irrottaminen johtui tästä väljästä laakeroinnista. Akseli pääsi kääntymään sen verran vinoon, että kytkinlevy jumittui eikä irronnut kunnolla vauhtipyörän pinnasta. Tämä vaikutti myös stefaan, jota vinoon jäänyt akseli vatkasi ja öljyä pääsi sen takia valumaan kytkinkoteloon.
Traktorin kasaaminen alkoi silmälaakerin ja stefan vaihdolla. Myös kitkalevy vaihdettiin, sillä vanha pinta oli lasittunut ja niittaus löystynyt. Samoin vaihdettiin koko kytkinasetelma. Silmälaakeriksi valittiin kestävä malli, joka pitää jatkossa kytkinakselin vakaana. Jos edellinen remontintekijä olisi tehnyt aikoinaan noin 20 markan uhrauksen, traktorin katkaisulta olisi nyt todennäköisesti vältytty.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten kytkinremontti tehtiin loppuun, ja mitä tarvittavien osien hankinta maksoi!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Fordson Super Majorin uudestisyntyminen, osa 1: Käyttökunnostuksella romusta hyötyajoneuvoksi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



