Konemiehet kohtaavat kelkkapurkamolla
Tero ja Mika Talvitien Ylijäämätuote Oy aloitti kelkkakaupalla. Parhaimpina vuosina se on myynyt yli 300 käytettyä kelkkaa. Jouni Hirn Kuva: Viestilehtien arkistoILMAJOKI
Ilmajokelaisen moottorikelkkapurkamon uumenista löytyy tonnikaupalla moottorikelkan purkuosia. On telamattoja, mäntiä, iskunvaimentimia, muoviosia, satuloita, pakoputkia ja vaikka mitä.
Täältä luulisi löytyvän osa kelkkaan kuin kelkkaan.
”No ei nyt sentään. Mekin myydään joskus eioota ja se tuntuu kauhialta”, yrittäjä Mika Talvitie naurahtaa.
Veljesten Mika ja Tero Talvitien pyörittämä Pohjanmaan Ylijäämätuote Oy on toiminut Ilmajoella vuodesta 1987. Alalla ei ole varsinaista kilpailua.
Moottorikelkkojen lisäksi yritys ostaa, myy ja vaihtaa traktoreita sekä maatalous- ja metsäkoneita. Myytävänä on jopa telavetoinen minibussi.
”Aloitimme kelkkakaupalla, mutta vuosien varrella valikoima on laajentunut. Talvisin toiminta painottuu moottorikelkkojen ja kesäaikaan maatalouskoneiden myyntiin”, Tero Talvitie kertoo.
Yritys ei tee verkkokauppaa, joten puhelin käy kuumana.
”Meillä ei ole aikaa vastata sähköposteihin. Oikea ostaja soittaa ja kysyy suoraan. Vastasimme aikoinaan satoihin sähköposteihin ja laskimme, että noin prosentti päätyi kauppaan”, kiireiset yrittäjät perustelevat.
Perinteisellä koneliikkeellä ei ole varaosarekisteriä, joten osat löytyvät varastosta muistin avulla.
”Meillä molemmilla on oma tietokanta. Jos minä en muista, niin Tero kyllä tietää missä mikäkin osa on”, Mika Talvitie myhäilee ja koputtaa päätänsä.
Ylijäämätuotteen isolla pihalla on kymmeniä käytettyjä kelkkoja.
Joukossa on puolustusvoimilta hankittuja vanhoja Lynxejä sekä kelkkasafariyritykseltä ostettuja uudempia malleja. Tilaisuuden tullen yritys ostaa kelkkoja könttänä, jolloin ne tulevat halvemmiksi.
Parhaimpina vuosina Pohjanmaan Ylijäämätuote on myynyt yli 300 käytettyä kelkkaa, mutta tänä talvena kelkkakauppa on takunnut vähälumisuuden takia.
”Varaosakauppa on käynyt silti ihan hyvin. Osia kysellään jatkuvasti, vaikkei lunta ei olisi maassa lainkaan”, Mika Talvitie toteaa.
Joinain talvina kelkkapurkamo on purkanut yli viisikymmentä kelkkaa, mutta tänä talvena vain muutaman.
”Ennen vakuutusyhtiöt myivät käytettyjä kolarikelkkoja sopivalla hinnalla, mutta nyt niiden hinnat ovat nousseet liian korkeiksi. Suurin pula on muutaman vuoden ikäisistä purkukelkoista”, Mika Talvitie sanoo.
Asiakkaita käy ympäri Suomea. Kelkkoja on myyty Hankoon ja Utsjoelle on haettu heinänpöyhin.
Kasvavan asiakaskunnan muodostavat veteraanikelkkailun harrastajat. Antiikkikelkkojen suosio on lisääntynyt hurjasti viimeisen vuosikymmenen aikana.
”Meiltä löytyy 60-luvun kelkkoihin sekä käytettyjä että uusia osia. Tarvittaessa olemme teettäneet itse. Olemme myös museoineet satakunta vanhaa kelkkaa läheiselle varastolle”, Mika Talvitie kertoo.
Moottorikelkat ovat kehittyneet huimasti vuosikymmenten takaisista karuista työpeleistä. Samalla niiden tee se itse -korjaaminen on vaikeutunut.
”Uusia ruisku- ja nelitahtimalleja on lähes mahdotonta korjata itse, koska moottorin vikakoodit täytyy lukea tietokoneella. Vanhasta kelkasta irrottaa moottorin kymmenessä minuutissa, kun uusimmissa siihen voi kulua tunteja”, Tero Talvitie vertaa.
Pohjanmaan Ylijäämätuotetta voi pitää eräänlaisena konemiesten elämyskohteena.
”Onhan tämä erikoinen kauppa. Meillä käy monenlaisia ihmettelijöitä ja hyvä niin. Olemme tavallisen ihmisen kauppa emmekä mikään lasipalatsi. Jokainen asiakas on meille samanarvoinen”, Mika Talvitie painottaa.
Talvitiet pitävät työstään, koska se on vaihtelevaa ja tarjoaa haasteita. Kahta samanlaista päivää ei ole. Veljekset harjoittavat myös metsä- ja viljataloutta.
”Ei tällä rikastumaan pääse, mutta onpahan hyvä harrastus”, Tero Talvitie sanoo ja vastaa jälleen puhelimeen.
Joku haluaa ostaa kelkan bensapumpun.
JOUNI HIRN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
