Rattijuoppouusii tekonsa
Rattijuopoilla on tapana palata rattiin päihtyneenä. Kahdeksan suomalaista kymmenestä haluaisi koventaa rattijuoppojen rangaistuksia.
Liikenneturvan mielestä rattijuopumukseen on haettava ratkaisuja useilla keinoilla. Rattijuopumuksen uusimista voisi estää muun muassa alkolukon käyttöpakolla.
Tuoreen kyselyn mukaan etenkin naiset haluavat rattijuopoille nykyistä kovempia rangaistuksia.
”Kyselytulos kertoo rattijuopumusta paheksuvasta ilmapiiristä. Kielteinen suhtautuminen alkoholiin liikenteessä tukee raittiutta, mutta ei pidä rattijuoppoja irti ratista”, Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen toteaa.
Rattijuoppojen pakkohoitoon ohjauksen sijaan Liikenneturva toivoo ripeää etenemistä alkolukon käytön lisäämisessä rattijuopumuksen seuraamuksena sekä vapaaehtoisessa käytössä ja osana ammattiliikennettä.
”Kun päätös tarttua rattiin tehdään humalassa, alkolukko pitää ajoneuvon turvallisesti pois liikenteestä”, Tarvainen sanoo.
”Rattijuopot ovat usein tavallisia suomalaisia, joilla kuitenkin on alkoholiongelma. Siksi rattijuopumusongelmaa ei korjata vain liikenteeseen kohdistuvilla toimenpiteillä.”
Liikenneturva on jo vuosia kannattanut rattijuopumuksen promillerajan laskemista. Tarkkaavaisuus heikkenee ja arviointivirheitä ilmenee jo pienillä alkoholipitoisuuksilla.
Lainsäädäntö mahdollistaa myös rattijuopon auton tuomitsemista valtiolle menetetyksi. Menettelyä on kuitenkin käytetty varsin vähän.
”Rattijuoppo on tutkimusten mukaan tyypillisesti liikkeellä nimenomaan omalla autollaan, joten auton menetystä voisi ainakin tältä osin käyttää useammin”, Tarvainen toteaa.
Poliisin tietoon tulee yli 21 000 rattijuopumustapausta vuosittain. Iso osa rattijuopumuksen syyllistyneistä uusii rikoksen.
Uusimiselle on nähtävissä selviä ennusmerkkejä. Törkeään rattijuopumukseen syyllistyminen lisää uusimisen riskiä moninkertaiseksi alempiin promillemäärin verrattuna.
Ensikertalaisista yksi kymmenestä puhaltaa yli törkeän 1,2 promillen rajan.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
