Tämä on paras tapa ehkäistä tuulilasin rikkoutumista – kivien ja nastojen takia riski on huhtikuussa suuri
Vaurioilta välttyy, kun muistaa pitää riittävän pitkän turvaetäisyyden edellä ajaviin.
Tuulilaseihin sataa huhtikuussa kiviä ja nastoja, ellei turvaväli edellä ajavaan ole riittävä. Kuva: Sanne KatainenKevät ja teiden sulaminen tarkoittavat lentäviä irtokiviä ja nastoja sekä niiden myötä rikkoutuvia tuulilaseja.
Autovahinkotilastojen perusteella tuulilasin rikkoutuminen on viime vuosina yleistynyt.
Lasivahinko sattuu keskimäärin joka kahdeksannelle autoilijalle joka vuosi.
Lasivahingot alkavat tyypillisesti yleistyä maaliskuussa teiden sulaessa, ja suurin piikki osuu huhtikuuhun. Viikonpäivistä eniten vahinkoja sattuu lauantaisin.
Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa kiven tai nastan iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan.
Useimmin lasi napsahtaa uudemmista autoista, mikä selittää vahinkojen jatkuvaa kasvua. Nykyaikaiset tuulilasit ovat usein aiempaa suurempia, kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä.
”Uusissa autoissa lasi on usein liimattu auton runkoon niin tiukasti, että jännite on sen verran iso, että pienikin kiven pinkaus voi purkaa sen ja rikkoa lasin”, kertoo Ifin tuotepäällikkö Peter Roselius.
Paras tapa ehkäistä tuulilasin rikkoutumista on pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon.
Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin.
Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian.
Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
