Audin A4 Avant tarjoaa ajamisen riemua
Ranska (MT)
Audi A4 Avant pursuaa uutta älytekniikkaa. Tekniikasta huolimatta – tai sen ansiosta – auto on mitä mukavin ajettava.
A4:n muotoilu miellyttää silmää. Tarkkakatseisen huomio kiinnittyy kyljen pitkään, terävään pokkaukseen. Se on osoitus Audin osaamisesta, sillä pelti ei ihan helpolla tuollaiseen muotoon taivu.
Moottoririntaman uutuuksiin kuuluu 2,0-litrainen TFSI-bensiiniturbo. Se liikuttaa autoa kevyesti.
Muotoilun onnistumisesta kertoo ennätysmatala ilmanvastuskerroin. Painon pudotukseen yhdistettynä se pitää kulutusta aisoissa – ainakin paperilla.
Koeajossa kahden hengen kuormalla nelivetoisen auton kulutus pysytteli kymmenessä litrassa. 2,0 litran dieselkoneella ajotietokone näytti 6,7 litraa sadalla, joka sekin on selvästi virallista EU-kulutusta enemmän.
Audin ohjaamo on mietitty tarkkaan. Materiaalit ovat laadukkaita ja hallintapainikkeiden sijoittelua on harkittu. Pienenä kauneusvirheenä voi pitää sitä, että vakionopeudensäätimellä on oma viiksi.
Toisaalta vakionopeussäädin on toiminnoiltaan edistyksellinen. Euroopan hyvin koodatuilla teillä se osaa ennakoida risteykset, mutkat ja mäet.
Kaistavahdin ja vakionopeussäätimen yhteistyöllä A4 ajaa moottoritiellä lähes itsekseen, kunhan kuljettajan kädet ovat ohjauspyörällä. Auto ohjaa, kiihdyttää, jarruttaa ja ennakoi liikennettä tarpeen mukaan.
A4:n alusta ja jousitus toimivat hyvin yhteen. Tekniikan avulla kuski voi valita itselleen parhaiten sopivan ajotilan. Auto suorastaan pureutui vuoristotien mutkiin.
Valitettavan moni mukavuutta lisäävä varuste vaatii Audin ostajalta rastia lisävarustelistaan. Varteenotettavia lisävarusteita on esimerkiksi sivuikkunoihin asennettava erityisvaimennus. Tuolla parinsadan euron lisävarusteella varustettu auto on todella hiljainen.
Noin 3 000 euron navigointipaketti levittää ilmakuvaa hyödyntävän karttapohjan virtuaalimittaristoon kuljettajan eteen. Takapenkin lämmittimet maksavat noin 400 euroa.
Jarmo Palokallio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
