Käytetystä traktoriperävaunusta kunnostamalla kuin uusi – lahonneet ja ruostuneet osat menivät vaihtoon
Tarvitsin viljakuljetukseen lisäkapasiteettia, mutta käytetyt traktoriperävaunut tuntuivat netin kauppapaikoilla hintavilta. Ratkaisuksi löytyi sopiva ja hinnaltaan edullinen vaunuaihio, joka vaati kunnostusta. Näin vaunu remontointiin uuteen loistoonsa.
Hankintahetkellä perävaunu (alempi kuva) oli ulkonäöltään rujo, mutta mekaanisesti kunnossa huolimatta pitkästä seisonnasta ulkosalla. Vaunun kunnostuksen yhteydessä lahonneet ja ruostuneet osat uusittiin, runko hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Kuva: Ossi SelusTilallani oli tarve ylimääräiselle viljakärrylle. Maakunnasta löytyi hyvän tovin metsän laidassa aikaa viettänyt traktoriperävaunu, joka vaihtoi omistajaa sopuisaan hintaan.
Hankintahetkellä perävaunun ulkonäkö oli rujo, mutta pitkästä ulkoseisonnasta huolimatta vaunu oli mekaanisesti kunnossa. Vahvarunkoinen vaunu oli aikoinaan tehty Ford D1010 -kuorma-autosta, ja siinä oli paikallaan jouset ja vetopyörästö. Ruosteettomassa vaunurungossa oli SA-vetokoukku. Vaunun monipuolista käyttöä lisäsivät pinottavat laidat, sillä matalat laidat ovat hyvät maa-aineksen ja kappaletavaran kuljetuksessa. Lisäksi paikallaan oleva vetopyörästö antaa mahdollisuuden käyttää kärryä vetävänä.
Puinen lava oli kokenut kovia ulkosäilytyksessä. Pohja oli maatunut, laidat olivat huonokuntoiset, sivupalkit ruostuneet ja takapalkki oli notkollaan. Niinpä lahonneet ja ruostuneet osat päätettiin uusia. Työ aloitettiin purkamalla laidat sekä lavan pohja sorkkaraudalla ja lapiolla. Kun lava oli purettu, runko hiekkapuhallettiin ja maalattiin epoksimaalilla. Lisäksi vaunuun tehtiin jalka sekä runkopalkeista tehty aisa tulppahitsattiin, että siihen saatiin tasainen ja helposti kunnossa pidettävä pinta.
Lavan korjauksessa oikaistiin ensin notkahtanut takapalkki. Tämän jälkeen vanhat ruostuneet sivupalkit leikattiin irti, jonka jälkeen voitiin aloittaa puuosien teko. Ensin tehtiin pohja ja sitten etulaidat. Etulaidan laudat pujotettiin kehykseensä alakautta ja ruuvattiin kiinni.
Pohjan laudoitus tehtiin 44 mm:n paksuisista lankuista, jotka höylättiin tasaisiksi ja maalattiin piiloon jääviltä osilta öljymaalilla. Pohjan asennukseen päästiin, kun oikea uusi sivupalkki oli ensin hitsattu paikoilleen. Lankut ruuvattiin poraruuveilla kiinni, ja joka kolmas kiinnitettiin lukkokantapultilla. Etummaisin lankku jäi hieman vajaaksi, joten siihen tehtiin erillinen rima. Joka viides lankku kiristettiin sivupalkkiin senkkikantapultilla. Kun kaikki pohjalankut olivat paikallaan, voitiin asentaa paikalleen myös vasen metallinen sivupalkki.
Sivulaitojen teossa pystyttiin hyödyntämään valmiita laidan kehyksiä. Ensimmäisestä ponttilaudasta sahattiin naaraspontti irti, ja lauta asetettiin kehyksen pohjalle. Ratkaisun ansiosta urospontti tulee aina ylöspäin ja kosteus valuu lautojen välistä pois. Laidan kehykset asennettiin paikalleen, ja niihin pinottiin loput ponttilaudat. Tämän jälkeen oli jäljellä enää perävaunun maalaustyöt ja viimeistely.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten kärryn viimeistely tehtiin ja mitä kärryprojekti tuli maksamaan!
Sinua saattaa kiinnostaa seuraavat artikkelit:
Uudet laidat vanhaan traktoriperävaunuun – kunnostettu kärry ei kalpene uudelle
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



