Työkoneissa dieselmoottori jatkaa voimanlähteenä vielä pitkään ‒ tulevaisuudessa on luvassa entistä tehokkaampia ja vähäpäästöisempiä moottoreita
Päästönormien tiukentaminen tulevaisuudessa nostaa investointikustannuksia merkittävästi, mutta moottoreista saadaan taloudellisempia. Vaihtoehtoiset polttoaineet saattavat olla osa ratkaisua, mutta ne asettavat koko jakeluinfran uuden tilanteen eteen.
Vaihtoehtoisista moottoreista esimerkkinä on vetykäyttöinen Liebherr H964, joka rakentuu D964-dieselmoottoriin. Kyseinen moottori on suoraruiskutteinen, eli vety annostellaan suoraan palokammioon. Kuvituskuva. Kuva: Eemeli LinnaPakokaasujen päästönormit ovat monimutkaistaneet dieselmoottoreiden rakennetta ja aiheuttaneet moninkertaisen riskin vikaantua. Samalla päästönormien ansiosta moottorien kehitys on ollut huimaa koko 2000-luvun, eikä kehityksessä näy hidastumista työkonemoottoripuolella.
Päästönormien vaikutuksesta valtaosa dieselmoottorivalmistajista on jäänyt pois työkonedieselmarkkinoilta, koska eivät ole satsanneet normien asettamiin vaatimuksiin. Suomessa on yksi työkonedieselmoottorien valmistaja, AGCO Power, jonka osaamiseen amerikkalainen AGCO-konserni on panostanut kohta 20 vuotta.
Viimeisimpien vuosien aikana vaihtoehtoiset polttoaineet ovat nousseet voimakkaasti puheen ja tutkimuksen aiheeksi. Taustalla on tavoite hiilineutraaliudesta.
Dieselmoottorin maine on kärsinyt kymmenen vuoden aikana, koska toimintavarmuus on laskenut ja Dieselgate on ryvettänyt mainetta muulla tavoin. Kuitenkin dieselmoottori tulee olemaan vielä pitkään työkoneiden pääasiallinen voimanlähde, vaikka rinnalle tuleekin sähköisiä ratkaisuja ja vaihtoehtoisia polttoaineita.
Hyvin suunniteltu nykyaikainen dieselmoottori on erinomainen lähtökohta uusiutuvien polttoaineiden moottoriksi, koska mekaaninen kesto on suunniteltu erinomaiselle tasolle ronskin dieselpalamisen ansiosta.
Tulevaisuus
Voi olettaa, että tulevissa päästönormeissa painotetaan enemmän hiilidioksidipäästöjen alentamista muiden päästöjen ohella. Hiilidioksidin vähentäminen onnistuu moottorin hyötysuhdetta nostamalla eli vähentämällä polttoaineen kulutusta. Tähän on olemassa useita potentiaalisia ratkaisuja.
Toinen tunnettu, mutta suurta tutkimusresurssia vaativa tie ovat vaihtoehtoiset ja hiilineutraalimmat polttoaineet. Näihin kuuluvat puhtaasti tuotetut biokaasu, metanoli ja etanoli, mutta loppukädessä tietysti vety ja ammoniakki.
Lue Koneviestien nettisivuilta tarkemmin, mitä muutoksia tulevaisuuden dieselmoottorehin tulee, ja millaisilla ratkaisuilla hyötysuhdetta voidaan parantaa!
Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä dieselmoottoreihin liittyvät artikkelit:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




