Kysely: Näin moni herkuttelee jäätelöllä useita kertoja viikossa
Osa nauttii jäätelöä ympäri vuoden, mutta osa tarttuu herkkuun vain lämpimillä keleillä.
Vaniljajäätelö on yksi suosituimpia jäätelömakuja. Kuvituskuvassa Aapo Nieminen. Kuva: Lari LievonenIngmanin tuoreen kyselytutkimuksen 30 prosenttia vastaajista sanoo herkuttelevansa jäätelöllä kesäkuukausina kerran viikossa. Noin joka neljäs ilmoittaa syövänsä jäätelöä 2–3 kertaa viikossa.
Terveystalon ravitsemusterapeutti Katja Nissinen kertoi MT:n jutussa (6.6.2025), että jäätelöä voi sinällään syödä huoletta joka päivä kesällä, jos mieli tekee. Nälkään hän ei suosittele kuitenkaan jäätelöä syötävän, vaan syömisen on oltava monipuolista, riittävää ja säännöllistä.
Nissisen mukaan kermapohjaisissa jäätelöissä hyviä ravintoaineita ovat esimerkiksi kalsium. Kovat rasvat ja runsas sokeri huonontavat kuitenkin tilannetta.
”Pelkästään jäätelöllä ei voi elää”, hän muistuttaa.
Ingmanin kyselyn mukaan vain reilu viidennes vastaajista kertoo odottavansa lämpimää säätä ennen kuin syö jäätelöä. 11 prosenttia odottaa puolestaan yli 20 asteen lukemia ennen jäätelön nauttimista.
”Usein ajatellaan, että jäätelön syöminen vaatii hellettä, mutta se ei ole koko totuus. Suomalaiset ovat tottuneet nopeasti muuttuviin kesäsäihin, ja ehkä juuri siksi jäätelö yhdistetään yhtä lailla tunteeseen kuin lämpötilaan”, kertoo Ingmanin markkinointipäällikkö Laura Hopeasaari tiedotteessa.
Tuhat suomalaista -tutkimuksen toteutti IRO Research, joka keräsi vastaukset 14.–22.4.2026 välisenä aikana. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




