Tämä kikka on nyt ovelta ovelle kiertävien myyntitykkien ahkerassa käytössä
Ikkunakauppias, nuohooja, tuholaistorjuja ja putkiyritys käyttävät samaa myyntikikkaa.
Myyntityö on vaativaa. Myyjän pitää voittaa asiakkaan luottamus, jotta kaupat syntyvät. Kuva: Jaana KankaanpääViime viikolla ikkunakauppias soitti ovikelloa. Avasin oven, koska arvelin soittajan nähneen etätyöläisen valon sisällä. Hän tiesi jonkun olevan kotona.
Ikkunatehtaan edustaja oli halukas tekemään tarjouksen talomme ikkunoiden uusimisesta. Talon rappaus kuulemma näyttää uudehkolta ja komealta, mutta ikkunat ovat edelleen alkuperäiset.
Nuori mies oli tarkkasilmäinen. Ikkunat ovat alkuperäiset. Niillä on ikää vasta 75 vuotta ja kunto on erinomainen.
Omien sanojensa mukaan hän oli osunut ovemme taakse, koska oli tulossa mittaamaan ikkunoita naapuriin. Menisivät meidänkin ikkuna-aukot siinä samassa, kun hän muutenkin tulee alueelle.
Kolmisen viikkoa ennen ikkunakauppiasta ovemme takana pakkasessa värjötteli tuholaisten torjuntaa tekevän yhtiön myyntitykki. Hän oli halukas selvittämään ilmaiseksi pihallamme rottatilanteen, kun hän muutenkin on tulossa alueelle.
Samoihin aikoihin kujallamme yhdessä talossa tehtiin putkiremonttia. Emme olisi sitä muuten tienneetkään, mutta urakoitsijan kauppamies kertoi asiasta vaimolleni tämän kulkiessa kujalla. He olisivat olleet halukkaita tulemaan töihin myös meille.
Hieman arvelutti putkiremontin tilanneen perheen yksityisyys. Olivatkohan he antaneet luvan levittää remonttitietoa naapurustoon? Jos remonttia tehtäisiin meillä, en haluaisi tiedon ja yksityiskohtien leviävän muualle.
Kyseinen yritys oli sinnikäs: putkiremonttia tyrkytettiin toistamiseen seuraavana päivänä, koska ovat jo muutenkin alueella.
Kuuden viime kuukauden aikana puhelimeen on tullut tarjouksia sähköjohtojen uusimisesta, ilmastointikanavien puhdistamisesta ja nuohouksesta. Poikkeuksetta lähes jokainen puhelu on alkanut samoilla vuorosanoilla: ”olemme tulossa alueellenne, niin…”
Sanavalinnat ovat tuskin ihan sattumaa. Olemme tulossa -ilmaisu pyrkii viestimään, että joku lähellä asuvista olisi kiinnostunut tai jopa jo tehnyt kaupat tarjoajan kanssa.
”Mielikuvalla pyritään luomaan luottamusta, ehkä jopa henkistä painetta.”
Kaupasta ei ole mitään näyttöä, mutta mielikuvalla pyritään luomaan luottamusta, ehkä jopa henkistä painetta siitä, että nyt joku on jo tehnyt kaupat. Pitäisikö siis meidänkin?
Ehkä tämä toimii, koska se on niin ahkerassa käytössä. Joillekin se saattaa olla luontevampi keskustelunavaus kuin napakka kysymys tyyliin ”mistä ostat sähkösi”.
Meidän perheessämme ”olemme alueellanne” toimii heikosti. Teemme hankintoja tarpeen ja useimmiten lompakon ohjaamana.
Naapurien päätökset eivät vaikuta ostoksiimme. Yhteishankinnat ja kimpat ovat asia erikseen, mutta niistä sovitaan omaehtoisesti asianosaisten kesken.
Nyt tästä ”olemme alueellanne” -ilmaisusta on tullut perheemme sisäinen vitsi. Kun joku käy oven takana tarjoamassa tuotteitaan tai palveluksiaan, niin ennen kuin käymme läpi mitä tarjottiin, kysymme ”oltiinko tulossa alueellemme?”
Kolumnin kirjoittaja on MT:n toimittaja.Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




