
Kasviksia kannustetaan syömään nyt hauskoilla lautasmalleilla: ”Ainakin yritin”
Uusi kampanja esittelee uudet lautasmallit, kuten ”ainakin yritin”, ”parhaani tein” ja ”close enough”.
Suomalaiset kasvikset kannattaa ottaa yhä vahvemmin osaksi jokapäiväistä ruokavaliota. Kuva: Kauppapuutarhaliitto ryKasvihuoneviljelijöiden uudet kampanjat kannustavat arjen huumorin keinoin syömään kasviksia lähemmäs päivittäistä kasvisten ravitsemussuositusta.
Viime syksynä Suomi sai uudet ravitsemussuositukset, joiden mukaan kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulisi syödä 500–800 grammaa päivässä. Tätä tavoitetta moni piti lähes mahdottomana, sillä aiempaan puolen kilon tavoitteeseenkin ylsi vai harva.
Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät keskimäärin 350 grammaa kasviksia päivässä. Puolen kilon tavoitteeseen pääsee vain 14 prosenttia miehistä ja 22 prosenttia naisista.
Nyt suomalaisia kasvihuonevihannesviljelijöitä edustavat järjestöt Kauppapuutarhaliitto ry ja Österbottens Svenska Producentförbund r.f. ovat käynnistäneet kampanjan, jossa lähestytään lempeämmin uusia suosituksia.
Kampanjassa käytetään huumoria apuna kasvisten lisäämiseksi suomalaisten lautasille. Kuva: KauppapuutarhaliittoKasvista ei jätetä -kampanjassa koulukirjoistakin tutusta lautasmallista on muotoiltu uusia versioita, jotka moni tunnistaa arjestaan tutuiksi. Lautasmallit on nimetty muun muassa Ainakin yritin -lautasmalliksi, Close enough -lautasmalliksi ja Parhaani tein -lautasmalliksi. Humoristisen kampanjan viesti on, että pienikin kasvisten lisäys arjen valinnoissa on askel terveellisempään ruokavalioon.
”Kasvihuoneessa viljellyt kotimaiset kurkut, tomaatit ja salaatit ovat jo nyt suomalaisten suosikkivihanneksia. Lisäämällä esimerkiksi niitä enemmän ja useammin jokaiselle aterialle, pääsemme lähemmäs tavoitetta. Pienikin lisäys on parempi kuin ei mitään ”, Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Niina Kangas kertoo.
Mukana kampanjassa ovat myös sosiaalisen median vaikuttajat Niko Saarinen sekä Ossi Lahtinen, jotka punnitsevat päivittäin syömiään kasvismääriä ja konkretisoivat, miten suositusten mukaisen päiväannoksen saa kasaan.
Kampanjassa nostetaan erityisesti kotimaiset kasvikset esille.
“Kotimaiset kasvikset ovat mahtavia. Ne on viljelty lähellä, ne ovat maukkaita ja monella mittapuulla vastuullisin valinta. Kotimaisen vihanneksen tunnistaa parhaiten Sirkkalehtimerkistä”, Kangas sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



