Matematiikkaan panostaminen ei ole median eikä päättäjien suosiossa ‒ sen opiskelu auttaa myös muissa oppiaineissa
Älyllinen ponnistelu ja matematiikkaan panostaminen eivät ole median eivätkä päättäjien suosiossa."Suuri osa suosittujen lukioiden opiskelijoista on tyttöjä", kertoi Yle 13.9. Artikkelin tilastot ovat lähes kaikki pääkaupunkiseudulta. Tyttövaltaisuuden arveltiin aiheuttavan pahoinvointia sekä tytöille että pojille. Tarjoutuisiko tässä mahdollisuus maaseutulukioille houkutella poikia?
Artikkelissa ei kerrottu, onko joukossa yhtään matematiikkapainotteista lukiota. Media korostaa musiikkia, taiteita, humanistisia aineita sekä muuta kivaa ja viihteellistä. Älyllinen ponnistelu ja matematiikkaan panostaminen eivät ole median eivätkä päättäjien suosiossa. Matematiikan väitetään – jopa opetusministerin suulla – rapauttavan yleissivistystä.
"Yleissivistykseen tarvitaan myös matematiikkaa”, kirjoittaa Kari Enqvist Ylen kolumnissa. ”On ihan perusteltua painottaa korkeakouluvalinnoissa matematiikkaa. - - jokaisen tulisi ymmärtää luonnonlakien merkitys historian virrassa." Tällaista matematiikan imagon kohottamista tarvitaan lisää.
Jatkuva pahoinvoinnista uutisointi voi ruokkia sitä lisää. Nykyään ovat lauantait vapaita ja pitkät lomat. Eikö mikään riitä akkujen lataamiseen? Pitäisikö paljastaa pahoinvointi-ilmiön todellisia syitä ja yrittää korjata niitä? Viihde ei ole parasta lääkettä.
Omana kouluaikanani kukaan aikuinen ei kertonut, että pitää etsiä itseään ja ihmetellä, kuka olen, eikä hengailun tarpeestakaan puhuttu. Piti opiskella ja tehdä töitä. Tottuvatko nuoret jo lapsesta lähtien liian helppoon elämään? Sodan jälkeisinä vuosikymmeninä monet meistä joutuivat oppikouluun vieraalle paikkakunnalle. Ei ollut kouluruokailua ja oli huolehdittava itse kaikesta. Siinä kehittyi sisua.
Yo-kirjoituksissa kirjoitimme kaikki aineet yhdellä kertaa. Itselläni pitkä matematiikka jännitti vähiten. Matematiikan opiskelu opetti keskittymiskykyä, pitkäjänteisyyttä ja loogista ajattelua. Niistä taidoista oli paljon apua muidenkin oppiaineiden opiskelussa. Todistusvalinta yliopiston mielenkiintoiselle ja hyvin työllistävälle opiskelualalle kruunasi aherruksen.
Nykyään matematiikka on matikkatädille viihdettä. Toivottavasti siitä puhutaan pian eduskunnan kyselytunneilla! Jonkun pitäisi huolestua matemaattisten aineiden opiskelija- ja opettajapulasta. Hallituskaudella 2011–2015 kehitetty uusi opetussuunnitelma ja digihypetys panivat peruskoulun sekaisin.
Alli Huovinen
Matikkatäti
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





