Korona-aika on kasvattanut fyysisten myymälöiden suosioita – "Kaikki ostaminen suinkaan siirry verkkoon"
Eniten vaikeuksia verkko-ostamisessa on 18–24-vuotiaiden nuoren joukossa.
Valtaosa suomalaisista tekee ruokaostokset mieluummin myymälässä kuin verkossa. Kuva: Riitta MustonenSuomalaisten halukkuus tehdä ostoksia fyysisissä myymälöissä on kasvanut, selviää Vähittäiskaupan tutkimussäätiön toteuttamasta tutkimuksesta. Kolme neljästä kertoo käyvänsä mielellään myymälässä, kun vuosi sitten osuus oli 44 prosenttia.
"Tämä vahvistaa käsitystä siitä, että kauppa on jatkossakin monikanavaista, eikä kaikki ostaminen suinkaan siirry verkkoon. Ihmiset haluavat edelleen käydä myymälöissä ostoksilla", toteaa tutkimuksen koonnut Jyväskylän yliopiston markkinoinnin professori Heikki Karjaluoto.
Korona-aika on kuitenkin lisännyt kiinnostusta ruuan verkkokauppaan. Lähes kolmannes tutkimuksen vastaajista kertoi ostaneensa ruokaa verkkokaupasta, kun vuosi sitten määrä oli 16 prosenttia. 85 prosenttia vastaajista kertoo kuitenkin ostavansa ruokaa mieluummin myymälästä kuin verkosta.
Valtaosa suomalaisista etsii Googlesta sekä kaupan ja valmistajan verkkosivuilta tietoa tuotteesta ennen ostopäätöksen tekemistä. Verkko-ostaminen myös koetaan jonkin verran aiempaa vaikeammaksi. Eniten vaikeuksia verkko-ostamisessa on 18–24-vuotiailla nuorilla.
"Tulosta voi selittää se, että nuorimmat ikäluokat ovat ensimmäistä kertaa tehneet tietyissä verkkokaupoissa tai tuoteryhmissä verkko-ostoksia. Myös joidenkin tuotteiden saatavuudessa on ollut ongelmia", Karjaluoto pohtii.
Noin viidennes kertoo saavansa sosiaalisesta mediasta vaikutteita ostospäätöksiin. Selkeästi eniten vaikutteita saavat 18–24-vuotiaat nuoret, kun taas yli 50-vuotiaista neljä viidestä ei saa sosiaalisesta mediasta lainkaan vaikutteita.
Vähittäiskaupan tutkimussäätiö toteutti kyselytutkimuksen marraskuussa vuonna 2021. Vertailuaineistona on käytetty lokakuussa vuonna 2020 kerättyä kyselyaineistoa sekä ennen pandemiaa vuonna 2019 kerättyä kyselyaineistoa että toukokuussa vuonna 2020 pandemian alkuvaiheessa kerättyä aineistoa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
