
Some tuntuu tuovan näyttelijät lähemmäs tavan tallaajia ‒ jo 100 vuotta sitten ihmiset halusivat tietää, minkälaisia ihmisiä he ovat ja välillä todellisuus pääsi luiskahtamaan esiin
”Nykyään tähtien some-postaukset kytkevät ihmiset tv-sarjoihin ja elokuviin myös niinä aikoina, kun ihmiset eivät niitä katso”, kertoo elokuva- ja televisiotutkija Jaakko Seppälä Helsingin yliopistosta.
The Great -sarja näkyy Elisa Viihde Viaplayssa ja HBO:lla. Katariina Suurta esittää Elle Fanning. Kuva: Hulu2020Sosiaalinen media tuntuu tuovan julkisuuden henkilöt lähemmäs meitä tavallisia tallaajia.
Vaikka emme saisi kuvia heidän oikeasta arjestaan, lapsista ja liikavarpaista, työn kulisseihin pääsee kurkistamaan: bändin kiertuebussiin, poliitikon lavan taakse ja näyttelijän kuvauspaikalle.
Esimerkiksi yhdysvaltalaisella näyttelijä Elle Fanningilla on Instagramissa 5,8 miljoonaa seuraajaa. Hän esittää Katariina Suurta The Great -sarjassa.
Sarja alkaa, kun Catherine matkustaa vuonna 1761 Venäjälle. Hän nai Venäjän keisarin Peterin eli Pietari III:n ja hänestä tulee keisarinna.
Jännite huikentelevaisen, lapsellisen, lihan himoja jahtaavan Pietarin ja sivistystä, valistusta, kulttuuria ja tiedettä syleilevän Catherinen välillä kasvaa.
The Greatissa täti elää ja voi hyvin, kesyttää perhosia ja viettelee vartijoita.
Suomi on sarjassa esillä osana Ruotsia, jonka ketkun kuninkaan kanssa keisari vuoroin on ja vuoroin ei ole väleissä.
Satiirisessa draamakomediassa on mukana historiallisia faktoja, mutta liian tarkasti niitä ei syynätä.
Oikeassa elämässä Pietari nousi keisarin valtaistuimelle vuonna 1762 tätinsä Elisabetin kuoleman jälkeen. The Greatissa täti elää ja voi hyvin, kesyttää perhosia ja viettelee vartijoita.
Huima käänne niin historiassa kuin fiktiossakin on Katariina Suuren uhkapeli: vallan kaappaaminen omalta mieheltään ja miehen vangitseminen.
Brittiläis-amerikkalainen ja australialainen sarja näyttää, miten Catherine tuskailee aikeissaan ‒ ja nousee pisimpään Venäjää hallinneeksi naiseksi.
Brittiläis-amerikkalainen ja australialainen sarja näyttää, miten Catherine nousee pisimpään Venäjää hallinneeksi naiseksi. Kuva: Hulu2020Instagramissa Fanning on jakanut kuvia ja videoita kuvauksista. Ovatko ne hänen vai tuotantoyhtiön materiaalia?
Hollywoodissa luotiin kuvaa, että tähdet elävät vaurasta mutta tavallista elämää.
Yhdysvalloissa Hollywoodissa elokuvastudioilla oli jo 1910-luvun loppupuolella julkisuusosastot, jotka loivat näyttelijätähdille julkisuuskuvaa, kertoo elokuva- ja televisiotutkija Jaakko Seppälä Helsingin yliopistosta.
”Nykyään tähtien some-postaukset kytkevät ihmiset tv-sarjoihin ja elokuviin myös niinä aikoina, kun ihmiset eivät niitä katso.”
”Kulissien taakse meneminen on yksi erinomainen tapa syventää sarjoihin kohdistuvaa kiinnostusta. Onko somessa tarjolla oleva perspektiivi näyttelijän vai tuotantoyhtiön, se on oma kysymyksensä”, Seppälä sanoo.
Tuotantoyhtiö on siinä aina jollain tapaa mukana, hän sanoo.
Alkuun elokuvatähden tähtikuva rakentui hänen ammatillisen roolinsa ympärille.
Ihmiset kuitenkin halusivat tietää enemmän siitä, minkälaisia ihmisiä näyttelijät ovat. Siksi studiot alkoivat tuottaa kuvaa heidän yksityiselämästään.
”Hollywoodissa luotiin kuvaa, että tähdet elävät vaurasta mutta tavallista elämää.”
Viikingeistä on tullut jotain vähän hävettävää, mitä ei Pohjoismaissa haluta käsitellä, vaikka ne kiinnostavat kansainvälistä katsojakuntaa.
Elokuvaa ei silloin taidemuotona arvostettu korkealle, vaan sitä pidettiin joutavana huvina. Teatteri taas oli korkealle arvostettua.
”Elokuva-ala ryhtyi nostamaan omaa arvostustaan korostamalla, että tähdet elävät kunnollista perhe-elämää. Elokuvat kuvattiin päivällä, joten näyttelijät viettivät illat kotona perheiden kanssa, kun taas teatterinäyttelijät olivat illat pois kotoa.”
Kunnollisen perhe-elämän korostaminen toimi hetken hyvin, Seppälä kertoo.
1920-luvun alussa puhkesivat kuitenkin ensimmäiset tähtiskandaalit. Hollywoodista alkoi kantautua uutisia avioeroista, murhista, huumeiden käytöstä, seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja alkoholin nauttimisesta kieltolaista välittämättä.
”Monen tähden ura päättyi skandaaliin. Ne olivat hetkiä, joissa studion kontrolli tähtikuvasta petti ja todellisuus pääsi luiskahtamaan esille.”
Britannialla on valtava historia, siirtomaahistoria ja paljon kuninkaallisia. Se on loputon aarrearkku, mistä ammentaa.
”Nykyisin tätä tapahtuu paljon helpommin ennen kaikkea somen takia, koska tietoa voidaan levittää niin paljon helpommin, eikä se ole enää yksin tuotantoyhtiöiden käsissä. Me too -ilmiö on tästä erinomainen esimerkki.”
Historian käsittely on Seppälän mukaan ennen kaikkea brittisarjojen vakioteema, mutta esillä myös ranskalaisessa ja yhdysvaltalaisessa tuotannossa.
Satiirisessa draamakomediassa on mukana historiallisia faktoja, mutta liian tarkasti niitä ei syynätä. Kuva: Hulu2020”Britannialla on valtava historia, siirtomaahistoria ja paljon kuninkaallisia. Se on loputon aarrearkku, mistä ammentaa.”
”Koska Yhdistynyt kuningaskunta oli suurvalta, sen historia oli monen muunkin maan historiaa, mistä johtuen sen kuvauksille on eri tavalla kansainvälistä kysyntää, kuin vaikka Suomen historialle.”
Historiasarjoissa Seppälästä kiinnostavaa on, että Pohjoismaihin lähtökohtaisesti kytkeytyvät viikinkisarjat tehdään kaikki Pohjoismaiden ulkopuolella.
”Viikingeistä on tullut jotain vähän hävettävää, mitä ei Pohjoismaissa haluta käsitellä, vaikka ne kiinnostavat kansainvälistä katsojakuntaa. Viikingit edustavat sotaa, väkivaltaa ja seksismiä: kaikkea sitä, mitä pohjoismainen hyvinvointivaltio ei ole.”
Pohjoismaisessa tv-sarjassa keskitytään aika paljon nykypäivään.
”Rikossarjat käsittelevät kriittisesti Pohjoismaisen hyvinvointivaltion nykytilaa, keskittyen ennen kaikkea ihmisten huoliin ja pelkoihin sen tulevaisuudesta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

