Nokkahuilu pitää pintansa koulun musiikintunneilla, ja siihen on monta syytä
Nykyteknologia mahdollistaa uudenlaisia tapoja opettaa musiikkia.
Peruskoulun opetussuunnitelmassa ei mainita, että kouluissa pitäisi opetella nimenomaan nokkahuilunsoittoa, mutta nokkahuilut soivat Suomen kouluissa vuodesta toiseen. Kuva: Jarkko SirkiäNokkahuilut soivat musiikintunneilla vuodesta toiseen useasta syystä, kertoo vantaalaisen Ylästön koulun musiikinopettaja Jan Nyberg.
Hän arvelee nokkahuilun suosion syiksi erityisesti perinteitä ja hintaa. Koska suuri osa musiikinopettajista on todennäköisesti soittanut nokkahuilua omina kouluaikoinaan, saman soittimen käyttö tuntuu luontevalta myös omassa opetuksessa. Tässä mielessä voidaan siis puhua perinteistä.
Lisäksi nokkahuilut ovat kooltaan pieniä, eli oppilaiden on helppo kuljettaa niitä koulun ja kodin välillä, ja niitä pystyy soittamaan myös omassa kotiluokassa.
Nokkahuiluja pystytään ostamaan kouluihin suhteellisen suuria määriä, sillä niiden hinnat pyörivät alimmillaan kymmenen euron tienoilla.
”Nokkahuilujen edullinen hinta on todennäköisesti ollut yksi peruste sille, että ne vakiintuivat kouluihin”, Nyberg huomauttaa.
Nokkahuilun avulla on mahdollista opetella monia musiikin perustaitoja, kuten nuotinlukutaitoa, melodiasoittoa, erilaisia rytmejä, musiikillista hahmotusta, yhteissoittotaitoa ja säveltasojen tunnistamista.
Peruskoulun opetussuunnitelmassa ei kuitenkaan mainita, että kouluissa pitäisi opetella nimenomaan nokkahuilunsoittoa. Nyberg kertoo, että opetussuunnitelman sisältöä on mahdollista opetella millä tahansa melodiasoittimella.
Nyberg opettaa itse yläkouluikäisiä, ja hän on opettanut nokkahuilunsoittoa vain opiskeluaikanaan.
Hän huomauttaa, että musiikintunnit ovat kokeneet viime vuosikymmeninä melkoisen mullistuksen. Nykyteknologia on tuonut uusia mahdollisuuksia musiikin opiskeluun tavallisten soittimien rinnalle. Nykyteknologian avulla musiikin oppiaineen ainesisältöjä voi opiskella myös kotona, vaikkei kotoa olisi oikeita soittimia.
Nyberg tunnetaan innokkaana nykytekniikan hyödyntäjänä. Hänen omakustanteena tuottamansa Nuoriso-niminen kappale nousi vuonna 2020 jopa Suomen 50 viraalisinta -listalle.
Nyberg on tuttu kasvo myös nuorten suosimassa TikTok-videosovelluksessa, jossa hänellä on yli 93 000 seuraajaa. TikTokissa suosiota ovat niittäneet esimerkiksi videot, joissa Nyberg esittää ulkovälituntia pakoilevaa opettajaa.
Koronapandemia on mullistanut kaiken muun ohella myös musiikinopetuksen. Nyberg on ilahtunut siitä, millaista yhteisöllisyyttä musiikinopettajat ovat osoittaneet jakaessaan vinkkejä toimivaan korona-ajan opetukseen.
”Osa korona-ajan toimintatavoista jää varmasti elämään myös poikkeusaikojen jälkeen”, Nyberg arvioi.
Musiikinopetus
- Musiikkia opetetaan koko peruskoulun ajan 1.–9. luokilla.
- Musiikin opetus tukee kinesteettisen ja auditiivisen hahmottamiskyvyn, terveen äänenkäytön sekä musiikillisen ja taiteidenvälisen ilmaisun kehittymistä. Keskiössä on toiminnallinen oppiminen.
- Musiikinopetuksessa on tarkoitus myös kehittää musiikillista monilukutaitoa, eli kykyä arvioida, miten musiikilla viestitään ja vaikutetaan.
- Opetussuunnitelman mukaan oppilaille pitäisi tarjota säännöllisesti mahdollisuuksia äänen ja musiikin parissa toimimiseen, säveltämiseen sekä muuhun luovaan tuottamiseen.
- Lähde: oph.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

