Monialainen oppiminen korostui Töysän yläasteen metsäretkellä – asiaa jokamiehenoikeuksista ja metsätyypeistä
Uudessa opetussuunnitelmassa painotetaan ilmiöoppimista sekä oppiainerajat ylittävää ajattelua.
Seiskaluokkalaiset Jerry Harju (vas.), Eetu Peltokangas, Eelis Lamminaho ja Akseli Pykälämäki Töysän yläasteelta tutustuivat viime viikolla metsä- ja suoluontoon. Kuva: Johannes TervoUusi opetussuunnitelma astui voimaan 2016. Töysän yläasteella se on otettu käyttöön asteittain siten, että 7.–8.-luokkalaisilla yläkoululaisilla opetusta tapahtuu entistä enemmän perinteisten oppiainekohtaisten rajojen yli.
Kerran lukuvuodessa järjestetään projektiviikko, jolloin monialaista oppimista korostetaan erityisen paljon.
”Seiskaluokkalaisten projektiviikon teemana on luonto ja metsä. Kasiluokkalaiset puolestaan paneutuvat viikon ajan minä-teemaan”, Töysän yläasteen kotitalousopettaja Kristiina Puska kertoo.
Seiskaluokkalaisten projektiviikko käynnistyi viime viikon maanantaina metsäretkellä Alavuden Töysän Hakojärvellä.
Metsäluontoon ja suokohteeseen tutustumisen lisäksi oppilaat pelasivat metsäaiheisia pelejä, joissa tunnistettiin kasvillisuutta sekä eläinten jälkiä.
”Seiskaluokkalaiset liikkuvat metsässä ja tutustuvat luontokohteisiin osana biologian opetusta halki lukuvuoden, kuten nyt projektiviikon yhteydessä. Olemme tähän mennessä tutustuneet metsäkasvillisuuteen ja erilaisiin metsätyyppeihin sekä opiskelleet jokamiehenoikeuksia”, biologian, maantiedon ja terveystiedon opettaja Anu Aho kertoo.
Hakojärven metsiin oli retkipäiväksi rakennettu erityinen metsätaitorata.
”Oppilaista muodostetut joukkueet kisaavat hieman televisio-ohjelma Amazing racen tyylisesti. Samalla kerätään aineistoa tulevaan digikasvioon.”
Töysän seiskaluokkalaisia kohtasi varsin tuhti annos metsäasiaa.
Opettajien lisäksi metsäaiheita käytiin läpi 4H-yhdistyksen edustajan Sanni-Maiju Kantoniemen ja metsänhoitoyhdistyksen edustajan Timo Ala-Kannon johdolla.
Metsäretken lisäksi projektiviikolla vierailtiin myös töysäläisellä maitotilalla ja harjoiteltiin suunnistusta sekä polkujuoksua.
”Maitotilavierailu on monille todella opettavainen, sillä vaikka eletään maaseudulla, eivät kaikki seiskat ole eläessään aiemmin olleet maatilalla”, kotitalousopettaja Puska toteaa.
Matematiikan, fysiikan ja kemian opettajan Päivi Niemelän mukaan yläasteella tänä syksynä aloittaneista varsin moni tulee maatalosta.
”Joinakin vuosina on tuntunut siltä, ettei töysäläisistäkään lapsista kovin moni ole maatilalta kotoisin, mutta tänä vuonna heitä on ollut kerralla useampia.”
Projektiviikon metsäteema nivoutui opetuskokonaisuuksiin myös muun muassa metsämarjoista tehtyinä piirakoina kotitaloudessa, paperin valmistamisena kemiantunnilla sekä oppilaiden sanoittamana metsäräppinä musiikinluokassa.
Projektiviikon aikana koululaiset myös osallistuvat ryhmätöillään jätehuoltoyhtiö Lakeuden Etapin järjestämään kilpailuun, jonka aiheena on vaarallisten jätteiden käsittely.
Anu Aho pitää projektiviikkoa hedelmällisenä, joskin työläänä, lisäelementtinä opetuksessa.
”Vaatii runsaasti asioiden organisoimista ja ennakkojärjestelyjä, kun on paljon tavanomaisesta poikkeavaa toimintaa.”
Kristiina Puska kertoo olevansa projektiviikosta innoissaan.
”Tällainen maaseutuympäristö mahdollistaa todella monipuolista oppiainerajat ylittävää opetusta. Projektiviikot ovat käytössä vasta toista vuotta, joten uskon niiden jatkossa hioutuvan vieläkin paremmiksi.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
