Palvelun suosio kasvaa
Kelan johtaja Mikael Forss on ilahtunut Omakanta-palvelun suosion kasvusta.
Palveluun kirjaudutaan nyt yli 400 000 kertaa kuukaudessa, mikä tarkoittaa viittä miljoonaa käyntiä vuodessa. Tahti on nelinkertaistunut alkuvuodesta.
Toisaalta yksittäisiä käyttäjiä on vain 1,2 miljoonaa. Suurin osa kansalaisista ei ole omaa sivustoaan vilkaissut.
”Reseptien uusiminen kiihdyttää varmasti käyntejä. Veikkaan, että kasvuvauhti tästäkin kohenee, koska lähivuosina on tulossa kaikenlaista uutta.”
Itse mitattuja tietoja, esimerkiksi verensokerin mittauksia, pääsee Forssin mukaan liittämään Omakantaan lähivuosina.
”Tarkkaa aikataulua en uskalla sanoa.”
Kävijämääriä kasvattaa myös yksityisen terveydenhuollon liittyminen Kanta-palveluihin ensi vuoden aikana.
Kansalliseen terveysarkistoon kuuluvat Omakannan lisäksi hoitohenkilökuntaa palveleva Potilastiedon arkisto sekä Reseptikeskus.
”Pääasia on, että koko terveydenhuolto saadaan palveluun mukaan ja että nykyinen palvelu vakiintuu. Innovatiivista on juuri se, että kaikkien palvelun tuottajien tietovarastot voidaan koota samaan paikkaan.”
Tavoitteena on Forssin mukaan säästää julkisia varoja ja parantaa hoitoprosesseja.
”Kanta-palvelu tulee olemaan erittäin keskeisessä asemassa koko sote-uudistuksessa. Valtakunnallista palvelua pitäisi pystyä hyödyntämään maksimaalisesti, jotta niitä säästöjä syntyy ja potilaan hoito paranee.”
Tarja Halla
MIKAEL FORSS
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
