Muotoilija Markku Asunta on perinteisten puulelujen vankka puolestapuhuja. Hänen käsissään syntyvät muutamassa minuutissa niin pajupillit kuin kaarnalaivatkin.
Asunta jakaa niksinsä hyvän, purjehduskelpoisen kaarnalaivan tekoon. Kaarnalaivan vesillelasku ja menon seuraaminen on hauskaa huvia niin lapsille kuin aikuisillekin.
Tarvitaan pala männynkaarnaa, tikku mastoksi ja palan tuohta purjeeksi. Työkaluksi riittää puukko.
Muista kuitenkin, että kaarnan irrottaminen puusta toisen omistamasta metsästä ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Satunnaisen maahan pudonneen kaarnanpalan voi sen sijaan ottaa.
Tarvitaan riittävän paksu pala männyn kaarnaa. Kuva: Petteri Kivimäki
Rungon vuoleminen. Kannattaa aloittaa kannen tasoittamisesta puukolla ja vasta sen jälkeen keskittyä muotoilemaan laivan pituutta ja leveyttä sekä keulan terävyyttä. Levein kohta tulee keskikohdan etupuolelle. Masto tulee tähän leveimpään kohtaan. Kuva: Petteri Kivimäki
Rungon tulee olla lättänä. Se takaa vakaan menon, eikä vene kallistu helposti. Pienet muotovirheet eivät haittaa, mutta kaarnalaivan pitäisi olla keskeltä leveämpi. Kuva: Petteri Kivimäki
Vuole tikusta masto. Tee laivan keskilinjan etupuolelle, rungon leveimpään kohtaan pieni reikä mastoa varten. Myös peräsin on välttämätön. Keskelle veneen perää tehdään puukonkärjellä kolo, johon tökätään pitkä, mielellään tuoreesta puusta tehty perämela. Sen on oltava suorassa, jotta vene kulkee suoraan. Kuva: Petteri Kivimäki
Leikkaa purje tuohesta tai lepänlehdestä sopiva pala purjeeksi ja tee siihen reiät mastoa varten. Purje ei saa olla liian iso, eikä se saa pyörähdellä mastossa. Sen pitää pysyä poikittain runkoon nähden. Kuva: Petteri Kivimäki
Sitten vain kaarnalaiva vesille ja terveisiä Honoluluun! Kuva: Petteri Kivimäki