
Laukaalaisperheen kodin ovet ovat avoinna massaturismia kaihtaville matkailijoille – ”Talvella vieraat voivat tehdä lumityöt ja kesällä ajaa nurmikon"
Noora Kokko perusti yrityksen, jossa hän tarjoaa matkailijoille aitoja Suomi-kokemuksia.
Ulkomaalaisia matkailijoita kiinnostaa aivan tavallinen suomalainen arki, Noora Kokko sanoo. Monia vieraita ihmetyttää ja kiehtoo esimerkiksi 4-vuotiaan Mauri Kokon innokkuus kotitöihin. Kuva: Petri BlomqvistJuuri nyt on se hetki, kun Suomi-matkailun tulevaisuuden suuntaviivat piirretään, uskoo Noora Kokko.
Suomi on eksoottinen maa, joka houkuttelee jatkuvasti uusia kävijöitä, mutta kuinka paljon heitä halutaan Lapin tuntureille, Helsingin mukulakiville tai kansallispuistojen metsiin?
”Ei kukaan halua, että Suomessa kävisi kuten Islannissa, Venetsiassa tai Barcelonassa, jossa yliturismi on valtava ongelma”, Kokko sanoo.
Kokon mukaan Suomeen saataisiin houkuteltua helposti lentokonelasteittain turisteja, mutta pidemmän päälle tällainen tilanne saattaisi muuttua painajaiseksi.
Siksi hänen mielestään hinnat pitäisi nostaa tarpeeksi korkeiksi ja keskittyä suurten turistiaaltojen sijaan pieniin ryhmiin. Vielä ei ole liian myöhästä tehdä tuota päätöstä.
Koska yhteyksien luominen matkanjärjestäjiin vie aikaa, on Noora Kokko tehnyt ensimmäisen yrittäjävuotensa aikana myös paljon muita töitä. Aikaa on silti jäänyt myös lasten kanssa olemiseen. Kuva: Petri BlomqvistHieman yli vuosi sitten Noora Kokko teki jotain, mitä hän ei koskaan kuvitellut tekevänsä: hän ryhtyi yrittäjäksi.
Kahden lapsensa kanssa kotona ollut Kokko ei ollut valmis palaamaan vanhaan työhönsä matkailualalla.
Aiemmat työt suurissa ketjuissa eivät vastanneet enää hänen omia arvojaan. Lisäksi ne kuluttivat henkisiä voimavaroja niin, että kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen kotiin lasten luo palaisi väsynyt ja kärttyinen äiti.
”Nyt olen ymmärtänyt, että olen aina työskennellyt kuin yrittäjä. Annoin kaikkeni, vaikka muut työntekijät antoivat vain 80 prosenttia itsestään. Raadoin kuin urakkatyössä, vaikka ei olisi ollut pakko.”
Yritysidea löytyi Kokon siskon kautta, joka oli järjestämässä kotivierailua kiinalaiselle leirikouluporukalle Lahden suunnalla.
”Siskoni kotona Hollolassa vieraille tarjottiin lihapullia ja perunamuusia. He pääsivät myös itse tekemään mustikkapiirakkaa.”
Ajatus jäi kasvamaan Kokon mielessä. Hänellä ei ole eräoppaan koulutusta, mutta kyllä häneltäkin tuttu kotiruoka syntyy.
Tähän mennessä Kokko on muun muassa järjestänyt japanilaisryhmälle muutaman tunnin mökkivierailun sekä majoittanut kotonaan italialaisia, espanjalaisia ja ranskalaisia bloggaajia.
Kokon yrityksen nimi on Your Local Host, ja se nojaa vahvasti erääseen matkailualalla jylläävään trendiin.
”Kukaan ei halua enää olla turisti, siitä on tullut jopa melkein kirosana. Matkailijat haluavat sulautua paikallisten joukkoon.”
Juuri tällaisia kokemuksia Kokko pyrkii vierailleen järjestämään. Hänen kotinsa on kuin mikä tahansa muukin suomalaistalo Aalto-maljoineen, Iittalan astioineen ja hymytyttöpatsaineen.
Ei mitään erikoista meille suomalaisille, mutta juuri sitä, mitä matkailijoiden on vaikea omin avuin löytää.
Kokko haluaa tarjota matkailijoille erän mölkkyä takapihalla, puolukkaretken lähimetsään, kylämarkkinat ja ritisevän muurikkapannun.
”Talvella vieraat voivat tehdä lumityöt, ja kesällä laitan heidät ajamaan nurmikon. Jossain maksetaan siitä, että päästään luomaan lantaa ja tekemään muita tallitöitä.”
Elämyksiä voi myös suunnitella paikkakunnan erikoisuuksien pohjalta. Siinä missä joku on kiinnostunut baarikierroksesta paikallisen oppaan kanssa, toinen kaipaa seuralaista vaikkapa Salpausselän kisoihin.
Kokon ensimmäinen hieman suurempi ryhmä koostui japanilaisista, jotka matkallaan kiersivät niin Tallinnaa, Helsinkiä kuin Jyväskylääkin. Kokolta he toivoivat mökkielämystä.
Kokko sai järjestettyä Keski-Suomesta mökin, jonka savusaunan aromeja matkailijat pääsivät haistelemaan. Alun perin ajatuksena oli järjestää noin kuuden tunnin mittainen rauhallinen mökkihetki, mutta lopulta aikaa oli matkanjärjestäjän suunnitteleman aikataulun vuoksi vain kolme tuntia.
Aikapulasta huolimatta matkailijat nauttivat kalakeitoista, letunpaistosta ja jopa tiskaamisesta, johon muutama rouva ryhtyi ihan oma-aloitteisesti.
”He olivat matkallaan kiertäneet monissa paikoissa, mutta mökki Joutsassa oli kuitenkin heille kaikkein vaikuttavin kokemus.”
Kokon perheen pihalla on suuri patio, jolla vieraat voivat pelata mölkkyä tai nauttia muuten rauhallisesta tunnelmasta. Kuva: Petri BlomqvistNyt tietysti moni suomalainen pyörittelee silmiään. Kuka hullu maksaisi monta kymmentä euroa lautasellisesta kalakeittoa tai mahdollisuudesta lumitöihin?
Kokon mielestä emme aina edes ymmärrä, kuinka hieno maa Suomi on. Täällä on puhdasta, turvallista ja rauhallista, juuri sellaista moni matkailija nykyään etsii.
Oman elinpiirin arvoa on välillä myös vaikea nähdä. Vaikka olisimme valmiita maksamaan pastan valmistamisesta italialaisen isoäidin luona matkustaessamme Roomaan, hymähdämme aasialaisturisteille, jotka haluavat lähteä poimimaan mustikoita paikallisen oppaan kanssa.
Elämys voi olla myös näennäisesti pieni, vaikka se olisi unohtumaton. Monissa maissa metsäksi lasketaan muutama vierekkäin seisova puu. Eivät tällaisista paikoista tulevat ihmiset välttämättä hingu monen päivän metsävaellukselle. Heille ikimuistoista on pieni pyrähdys lähimetsään ja sitten marjapiirakan leipominen yhdessä.
”Suomalaisilla on vielä opittavaa elämysten paketoinnissa ja myymisessä. Siinä riittää hommaa”, Kokko sanoo.
Paikallisoppaat voivat toteuttaa helposti kestävää matkailua. Paikkakuntalaiset saavat korvauksen vaivoistaan ja pääsevät itse vaikuttamaan siihen, miten matkailu kotikulmilla toteutetaan.
Yrittäjä voi vaalia ekologista vastuullisuutta keskittymällä pieniin ryhmiin ja huolehtimalla esimerkiksi kierrätyksestä.
Kun valtavat turistilaumat eivät tallo polkuja pilalle tai hankaloita paikallisten elämää, otetaan matkailijat myös iloisemmin vastaan.
”Olimme noin viisitoista vuotta sitten jokikanaaliristeilyllä Amsterdamissa, kun paikalliset näyttivät meille keskisormea. Jos turismi on kuluttavaa, alkavat paikalliset voida huonosti. Kun paikalliset voivat hyvin, silloin myös matkailijat voivat loistavasti”, Kokko sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

