
Suomalainen elokuva on perinteisesti samaa kauraa alusta loppuun saakka – Metsurin tarina -elokuva tekee särmikkään poikkeuksen
Metsurin tarina -elokuva on hiottu timantti alusta loppuun saakka.
Pepe menettää elämässään kaiken, mutta säilyttää uskonsa hyvään. Pääroolissa Jarkko Lahti. Kuva: Tero Ahonen/Elokuvayhtiö AamuSuomalaiset elokuvat ovat perinteisesti samaa kauraa alusta loppuun saakka. Ihmisten elämäntragedioilla mässäillään, elokuvissa on ahdistava pohjavire, mutta lopulta onnellisen kliseinen loppu.
Uunituore elokuva Metsurin tarina tuo särmikkään poikkeuksen elokuvakulttuuriimme. Elokuva on hiottu timantti alusta loppuun saakka. Elokuva on kokkolalaisen Mikko Myllylahden käsikirjoittama ja ohjaama, mutta tuotanto on tehty suomalaisten lisäksi hollantilaisten, tanskalaisten ja saksalaisten kanssa.
Tämä kirkas timantti on noteerattu ulkomaillakin. Elokuva palkittiin Cannesin filmijuhlilla 2022 Kriitikoiden viikolla.
Juoni on yksinkertainen: metsurina sahalaitoksella työskentelevä keski-ikäinen Pepe menettää äkkinopeassa ajassa työnsä, vaimonsa, talonsa ja parhaan ystävänsä. Pepen roolissa loistaa kokkolalainen Jarkko Lahti, joka sai Jussi-palkinnon parhaasta miespääosasta elokuvassa Hymyilevä mies (2016).
Tiivistunnelmaisessa teoksessa menetykset seuraavat toisiaan kuin kohtalo olisi ne ennalta määrännyt. Tunnelma on hyytävä, jopa riipivä. Vain metsäiset maisemat hehkuvat pohjoissuomalaista jylhyyttä ja koskemattoman luonnon kuulasta kauneutta.
Jarkko Lahti sanoo, että elokuvassa onkin maaginen tunnelma. Vaikutteita on haettu Coenin veljesten Fargosta (1996) ja Charles Chaplinin tähdittämistä mykkäelokuvista 1920-luvulta.
”Näissä elokuvissa on viaton päähenkilö, joka joutuu tapahtumien riepoteltavaksi”, Lahti kertoo.
Tunnelma on hyytävä, jopa riipivä.
Metsurien työmoraali on elokuvassa periksiantamaton. Kuvassa vasemmalta Pepeä esittävä Jarkko Lahti ja hänen parasta ystäväänsä Tuomasta näyttelevä Hannu-Pekka Björkman. Kuva: Arsen Sarkisiants/Elokuvayhtiö AamuKoko pohjoissuomalainen kylä tuntuu vajoavan pahuuden valtaan, kun päähenkilön elämä muuttuu menetysten sarjaksi. Yliluonnollisia efektejä käytetään hienovaraisesti, mikä tekee elokuvasta todentuntuisen.
Huumorikin pilkistää silti elokuvasta. On tulkitsijasta kiinni, näkeekö elokuvan enemmän komediana vai draamana, mutta itse koen draaman voittavan. Tämä heijastuu etenkin kameratyöskentelystä, joka kuvaa henkilöitä yllättävistä, intiimeistäkin kulmista.
Raamatun Jobin tarina on nähtävissä teoksessa: Jobin tavoin myös Pepe menetti elämässään kaiken ja kärsi kohtuuttomasti, mutta kaikesta huolimatta hän säilyttää uskonsa hyvään. Hän pitää kiinni uskostaan siitä, että ihmiset ovat pohjimmiltaan hyviä, vaikka kaikki hyvä ympäriltä katoaa.
Vaikka Jumala on lähestulkoon karsittu käsikirjoituksesta, voidaan siitä tunnistaa olemassaoloon, henkisyyteen sekä hengellisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mikä on meidän tarkoituksemme maailmassa? Kummalle annat vallan: hyvälle vai pahalle?
Metsurin tarina elokuvateattereissa 7.10. alkaen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




