Suomalaisten mitta tuli täyteen – uusi tutkimus kertoo yllättävän asian meistä
Uuden tutkimuksen mukaan maailmassa tahdottaisiin nyt nähdä myönteisiä asioita.Huono uutinen myy ja kiinnostaa, on yleinen käsitys. Uusi tutkimus haastaa kuitenkin luutuneet asenteet.
Ulkomainosyhtiö Mediateon teettämän tutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista on joskus jättänyt seuraamatta uutisia, koska ne ovat liian raskaita. Valtaosa eli 78 prosenttia vastaajista, pitää tärkeänä, että uutisissa tasapainotetaan negatiivisten ja positiivisten uutisten määrää.
Tutkimuksen mukaan hyvänä uutisena pidetään useimmin uutista, joka käsittelee ihmisten välistä auttamista, yhteisöllisyyttä ja solidaarisuutta.
Mediateko polkaisee käyntiin kampanjan, jossa ihmisiä kannustetaan ilmiantamaan omia pieniä ja suuria uutisiaan.
Kampanjan kasvona toimii journalisti ja luova johtaja Jani Halme. Hän voitti vuonna 2016 Suuren journalistipalkinnon ohjelmastaan Kotimaan katsaus, jossa hän luki ääneen suomalaisten paikallislehtien kaikkein pienimpiä hyvän mielen uutisia.
“Kampanja ei pyri vähättelemään yhteiskunnallisia ongelmia, vaan tasapainottamaan uutisointia ja muistuttamaan, että maailmassa tapahtuu hyviä asioita joka päivä. Kun uskomme hyvää muista, haluamme myös itse toimia paremmin”, Halme toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





