
Ateneumin Alvar Aalto – taide ja moderni muoto -näyttely leikittelee ja haastaa kokeilemaan
Alvar Aallon tuotantoa ja siihen vaikuttaneiden taiteilijoiden töitä on näytteillä Ateneumissa.
Alvar Aallon valaisimissa olennaista on valon heijastuminen. Hänen suunnittelemissaan rakennuksissa luonnonvalon ja sähkövalon yhdistämistä on kiitelty. Kuva: Markku VuorikariArkkitehti Alvar Aalto oli aina valmis testaamaan ratkaisuja ja omaksumaan uusia tekniikoita. Aallon innostus ja kokeilunhalu näkyvät myös Helsingissä Ateneumin taidemuseossa esillä olevassa näyttelyssä Alvar Aalto – Taide ja moderni muoto.
Näyttely esittelee monipuolisesti Aallon tuotantoa ja sen innoituksena toiminutta kuvataidetta.
Aallon rakennusten yksityiskohdat tuodaan näyttelyssä hienosti esille. Aallolle tärkeitä käsitteitä olivat kokonaistaideteos ja ”kaunis arki”.
Aallon töissä laadukkuus ulottuu kokonaisten asuinalueiden suunnittelusta yksittäisten kahvojen ja portaiden muotoon. Myös jokapäiväisten tavaroiden piti Aallon mielestä olla laadukkaita ja tarjota esteettistä nautintoa.
Aallon kaupalliset huonekalut, kuten Aalto-maljakko, on suunniteltu alun perin tiettyjä rakennuksia varten. Aalto-maljakot tunnetaan myös Savoy-maljakoina, sillä ne suunniteltiin osaksi Helsingin Savoy-hotellin sisustusta.
Jos suunnitellut valaisimet tai huonekalut huomattiin suunnittelukohteessa toimivaksi, ne pääsivät laajempaan tuotantoon. Tällaisia suomalaisille tuttuja klassikoita ovat esimerkiksi Aalto-jakkara ja Mehiläispesä-valaisin.
Näyttelyssä on myös pienoismalleja, joihin on yhdistetty kuvia valmiista rakennuksista, rakennusten luonnoksia ja niihin suunniteltuja yksityiskohtia, kuten kaakeleita. On hauska nähdä suunnitelmien syntymisen eri vaiheita ja verrata niitä toteutuneisiin tiloihin.
Luonnoksia ja valokuvia on koottu ulos vedettäviin laatikoihin pienoismallien alapuolelle. Ratkaisu toimii hyvin ja yhdistää kuvat niitä esittäviin malleihin.
Aallon tuotannon vuoropuhelu aikansa kuvataiteilijoiden kanssa tulee näyttelyssä esiin. Mukana on runsaasti teoksia arkkitehdin läheisiltä ystäviltä.
Näihin kuuluu modernismin mestareita: yhdysvaltalainen Alexander Calder ja ranskalainen Fernand Léger sekä saksalaisranskalainen Hans Arpin ja unkarilainen László Moholy-Nagyn.
Itselleni suurin yllätys oli, kuinka suuri osa näiden teosten syvyydestä ja viehätysvoimasta häviää valokuvissa. Niissä on paikanpäällä nähtynä aivan erilaista lämpöä ja tunnelmaa. Esimerkiksi Calderin hauska, roikkuva Mobile pääsee oikeuksiinsa kolmiulotteisena ja luonnollisessa koossaan.
Teoksista välittyy hienosti 1900-luvun alkupuoliskon leikillisyys sekä usko tulevaisuuteen ja edistykseen.
Aalto kumppaneineen pääsi luomaan täysin uusia muotoja täysin uusilla tekniikoilla – jotain, mitä kukaan ei ollut aikaisemmin toteuttanut.
Monilla Suomen nykyarkkitehdeilla ja -muotoilijoilla on varmasti monimutkainen suhde Aallon asemaan ja laajaan tuotantoon, mutta maallikon on helppo leikkiä ja eläytyä Alvarin mukana.
Tällä viikolla Helsingissä järjestettävät Habitare-messut tarjoavat runsaasti ideoita kodin sisustukseen, mutta myös Alvar Aalto -näyttelyssä riittää toteuttamiskelpoisia ideoita.
Aallon sisustuksien rytmitys ja värien käyttö on suorastaan ihastuttavaa: erilaisten materiaalien sävykkyys ja tummat kontrastit valkoisille pinnoille tarjoavat hengähdystauon nykysisustusten valkoharmaasta autiomaasta.
Tumman sininen ja syvän ruskea tuntuvat olevan nykyään aivan aliarvostettuja sisustusvärejä, mutta ilmeisesti ne ovat tulossa esiin tulevan syksyn trendeissä.
Alvar Aalto – Taide ja moderni muoto -näyttely jatkuu Ateneumin taidemuseossa syyskuun 24. päivään asti.
Museo on auki seuraavasti: ma suljettu, ti ja pe 10–18, ke ja to 10–20 ja viikonloppuna 10–17.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


