
Tallinnan kätketyn joulukoristetaivaan juuret juontavat Ouluun
Joulukoristeiden metsästäjät suuntaavat kulkunsa Noblessneriin.Tallinna
Taivo Piller nauttii työstään joulukoristeiden kanssa, koska se on kuin leikkiä. ”Saa tuottaa iloa ihmisille.” Kuva: Elina SimonenVanhoja teollisuusrakennuksia, satama-aluetta ja harmaa tiilitalo, mutta ikkunoitten takana kimallus ja säihke – täällä sijaitse Shishi, jouluihmisten paratiisi.
Näin paljon joulukoristeita harva on nähnyt yhdellä kertaa missään: on kranssia ja palloja, käätyjä ja kimalletta, kultaa, hopeaa, lasia. Yhteensä noin 5 500 joulukuusen koristetta ynnä muut tilpehöörit päälle.
Tallinnan Noblessnerissa sijaitseva Shishi on toiminut jo liki 25 vuotta ja on lajissaan Euroopan suurimpia. Sen juuret juontavat Suomeen, sillä yksi neljästä omistajasta, Taivo Piller, opiskeli 1991–92 Oulussa floristiksi ja tutustui siellä norjalaiseen opettajaansa Linda Jonseniin.
Jonsen työskenteli tuolloin Norjassa joulukoristetukussa. Piller ja Jonsen päättivät kahden muun kollegan kanssa perustaa joulukoristetukun myös Tallinnaan.
Vasta itsenäistyneessä Virossa joulukoristemyymälän menestys oli huima, kun joulua sai pitkän neuvostovallan jälkeen taas viettää.
Vasta itsenäistyneessä Virossa joulukoristemyymälän menestys oli huima, kun joulua sai pitkän neuvostovallan jälkeen taas viettää. Shishi kasvoi alkuun 30–40 prosentin vuosivauhdilla ja kasvaa edelleen. Nyt sillä on jo 23 työntekijää ja sen mallisto on Euroopan suurimpia.
”Oikeastaan olemme tukkuyhtiö. 90 prosenttia toiminnasta on sitä, että suunnittelemme malliston ja myymme sitä. Käymme joka vuosi Pariisissa ja Frankfurtissa messuilla, ja sieltä asiakkaat tavoittavat meidät”, Piller kertoo selvällä suomen kielellä. Hän taitaa kielen edelleen hyvin.
Tuotteita valmistetaan kahdeksassa eri maassa pääosin Aasiassa, ja Shishi myy niitä melkein 80 eri maahan ympäri maailmaa. Päätoiminta-alueita ovata Saksa, Ranska ja Italia.
Shishin toimipiste on Tallinnassa, missä sen myymälässä käy joulun alla kuhina. Kiireisintä on pari viikkoa ennen ensimmäistä adventtia ja viikko sen jälkeen, jolloin virolaiset koristavat kuusiaan. Myös suomalaiset ovat löytäneet myymälän, ja joulusesonkina asiakkaista lähes puolet onkin ulkomaisia.
Vaaleanpunainen flamingo on ollut joulukoristeiden ehdoton hitti jo kolme vuotta. Flamingot on usein myyty loppuun jo marraskuussa. Kuva: Elina SimonenJoulukoristelussa ei Pillerin mukaan ole viime vuosina ollut yhtä pääsuuntaa. ”Niin kuin ei vaatteissakaan. Tärkeintä on, että vaate sopii sinulle. Kuusenkoristelussa pätee sama asia: koristelun on istuttava kyseiseen tilaan.”
Tänä vuonna Shishin myymälää hallitsee vintage-ranskalainen, missä on paljon pehmeitä sävyjä. Tarjolla on myös todella moderni suunta: lasia ja valkoista tai ainoastaan punaisia palloja tai yhdestä sävystä pieni alue, jonka pohjalle koristelu rakennetaan.
”Jos tila on moderni, niin koristelukin on. Jos se on klassinen, niin jatketaan sillä”, Piller tietää.
Virolaisiin koteihin hankitaan entistä useammin tekokuusi, koska joulukuusta halutaan pitää kodissa yli kaksi kuukautta samaan tapaan kuin julkisissa tiloissa. Elävä kuusi ei kestäisi marraskuusta tammikuun loppuun.
Kuusenkoristelu on viime aikoina runsastunut. ”Koska talvi on pitkä ja harmaa, ihmiset haluavat iloa ja valoa”, Piller toteaa.
Pillerin mielestä isoin haaste on, että joka vuosi pitäisi keksiä jotain uutta, yllättää asiakkaat. On myös seurattava, mihin maailma menee. ”Nyt on ranskalaisen tyylin lisäksi vallalla ekologinen suunta: ei muovia, mahdollisimman paljon luonnonmateriaaleja ja -värejä.”
Runsaasti koristeltuun amerikkalaistyyliseen joulukuuseen saa uppoamaan tuhansia euroja. Tekokuusia on vihreitä, valkoisia lumisia, hopeisia, kultaisia. Vihreä on klassinen ja eniten käytetty. Kuva: Elina SimonenRunsas, amerikkalaistyylinen joulukuusi ei synny ihan pienellä rahalla.
”Hyvän näköinen tekokuusi, 2,2 metriä korkea, maksaa noin tuhat euroa. Jos haluaa runsaan ja todella kauniin koristelun, niin koristeisiin menee 2 000–2 500 euroa”, Piller laskee.
Runsaassa koristelussa on 150 koristetta metriä kohti eli noin 300–350 palloa ja muuta koristetta.
Piller myöntää, että koristelu on iso investointi, mutta muistuttaa, että sitä ei vaihdeta vuosittain, jos koti pysyy samana.
”Tuhannellakin eurolla pärjää”, hän nauraa ja vinkkaa, että pallojen käyttö tulee halvimmaksi.
Säästöä etsivien kannattaa kiertää Shishin päämyymälän kulman taakse outletiin, missä myydään edellisvuosien mallistoa puoleen hintaan. Seuraava sesonki on näytillä yläkerrassa, mutta sinne pääsevät vain jälleenmyyjät joulukuun puolivälissä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







