Uimaopettajan työssä ykkösprioriteettina turvallisuus ‒ empaattisuus, toisten huomioon ottaminen ja lähestyttävyys myös tärkeitä
Uimaopettajista monet siirtyivät korona-aikana muihin tehtäviin.Suomessa koulutetaan vuosittain noin 300 uimaopettajaa. Osa koulutetaan niin sanotuista tavan kansalaisista, osa puolestaan kouluttautuu esimerkiksi osana ammattia, kertoo Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) koulutussuunnittelija Tero Savolainen. Esimerkiksi monet opettajat hankkivat uimaopettajan pätevyyden.
Vaikka uimaopettajia koulutetaan Savolaisen mukaan kohtuullisen paljon, heistä on silti pulaa monilla paikkakunnilla. Ongelma on korostunut korona-aikana, kun uimahallien ollessa kiinni moni osaaja on siirtynyt muille aloille.
”Porukkaa siirtyi muille työaloille ja uimaopettajien saamisessa töihin on ollut haasteita. Ongelma ei siis ole siinä, ettei heitä koulutettaisi tarpeeksi. Kysyntä ja tarjonta eivät vain kohtaa.”
Ongelma ei siis ole siinä, ettei heitä koulutettaisi tarpeeksi. Kysyntä ja tarjonta eivät vain kohtaa.
Uimaopettajakurssi kestää kolme viikonloppua, ja sen kokonaistuntimäärä on sata.
”Opetuksesta 60 tuntia on ollut lähiopetusta, mutta nyt on toki joutunut tekemään enemmän etänä. 40 tuntia on erilaista itsensä kehittämistä: uimatekniikan hiomista, tutustumista uimakouluihin ja apuopettajana toimimista.”
Avainasemassa uimaopettajan työssä on turvallisuus. Vaaratilanteet pitää pystyä välttämään jo etukäteen.
”Opetusympäristö on poikkeuksellinen, kun toimitaan vedessä. Toiminta pitää ensisijaisesti järjestää turvallisesti. Se on tärkeää myös henkisesti, että oppilailla on hyvät fiilikset, eikä tilanne jännitä tai pelota uusia uimareita.”
Toinen näkökulma on opetustaito. Empaattisuus, toisten huomioon ottaminen ja lähestyttävyys ovat tärkeitä piirteitä opettajassa.
Lue myös:
Lasten uimataito on heikentynyt korona-aikana – "Uimaopetuksen määrä on romahtanut"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




