Video: Näin toimii Suomen ainut kivihiilellä käyvä höyrylaiva, jossa 36 000 litraa kiehuvaa vettä antaa tehot jäänmurtajalle
Sotakorvauksena Neuvostoliitolle luovutettu mutta 20 vuotta sitten takaisin Suomeen ostettu jäänmurtaja Turso käy yhä alkuperäisellä höyrykoneella. Huollettuna se on lähes ikuinen.Timantit ovat ikuisia, ja samaa voi kuulemma sanoa höyrykoneesta.
Satamajäänsärkijä S/S Turso -yhdistyksen puheenjohtaja Pekka Snellman toteaa, että höyrykone vain tykkää, kun sitä käytetään.
Ja Tursoa on käytetty oikein urakalla ainakin laivan historian ensimmäiset 60 vuotta. Alus rakennettiin Suomessa 1944, mutta pian valmistumisensa jälkeen Neuvostoliitto vaati sen ja 103 muuta käytössä ollutta suomalaislaivaa itselleen osana sotakorvauksia.
Leningradissa ja myöhemmin Pietarissa venäläiset antoivat Turson höyrykoneen laulaa aina vuoteen 2004 asti täydellä höyryllä ja todellisissa töissä.
Suomalaiset ostivat laivan takaisin 20 vuotta sitten 100 000 eurolla. Helsinkiin palannut alus käy nykyään merellä kymmenkunta kertaa vuodessa.
Suomen höyrypursiseuran ensimmäinen naispuolinen puheenjohtaja eli ”kommodori” Sohvi Puro kertoo videolla, kuinka kivihiilellä käyvä höyrykone toimi käytännössä.
Laiva on kuin jättiläismäinen vedenkeitin – tai oikeastaan höyrykattiloita on kaksi. Molemmissa kiehuu 16 000 litraa kuumaa vettä, ja niiden höyry antaa koneille tarvittavan energian.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







