Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Lehmonkärjen yrittäjät: "Tämä kesä on kotimaiselle matkailulle näytön paikka, laittakaa nyt nettisivut kuntoon ja tarjotkaa lisäpalveluita!"

    Ari ja Marjo Yrjölä ovat rakentaneet Päijänteen rannalle kotimaisen Wau-kohteen.
    Ari ja Marjo Yrjölä viimeistelevät parhaillaan tämän kesän  uutuutta, lasihuoneistoja. ”Jos on sisällä suihkussa tai vessassa,  pitää vain luottaa, ettei kalastaja kahden metrin päässä näe sinua.”
    Ari ja Marjo Yrjölä viimeistelevät parhaillaan tämän kesän uutuutta, lasihuoneistoja. ”Jos on sisällä suihkussa tai vessassa, pitää vain luottaa, ettei kalastaja kahden metrin päässä näe sinua.” Kuva: Sanne Katainen
    Lehmonkärjen meno on heinäkuussa kuin Nauvossa, isäntäväki sanoo ja liputtaa voimakkaasti Päijänteen matkailun puolesta.
    Lehmonkärjen meno on heinäkuussa kuin Nauvossa, isäntäväki sanoo ja liputtaa voimakkaasti Päijänteen matkailun puolesta. Kuva: Sanne Katainen
    Lautaselle laitetaan oman tilan rotunautaa, jota keittiömestari Merike Ertoila tarjoilee tässä  juuripersilja-­palsternakka-porkkana-lisukkeen kanssa.
    Lautaselle laitetaan oman tilan rotunautaa, jota keittiömestari Merike Ertoila tarjoilee tässä juuripersilja-­palsternakka-porkkana-lisukkeen kanssa. Kuva: Sanne Katainen

    Tie on pieni ja pölyinen, ja lisäksi mutkainen. Ei uskoisi, että perillä odottaa yksi kotimaan matkailun helmistä, tyylikäs kokonaisuus, joka kehittelee joka vuosi jotakin uutta.

    ”Meistä mökkitie on asia, joka pitäisi ihan suojella”, sanoo Ari Yrjölä. Hän johtaa vaimonsa Marjon kanssa vanhempiensa vuonna 1967 perustamaa maatilamatkailuyritystä Asikkalassa.

    Vanhasta Lehmonkärjestä ei ole jäljellä kuin päärakennus ja nimi, kaikki muu on laitettu uusiksi eläimiä myöten. Aiemmin tilalla oli nimittäin lypsäviä ja nyt ylämaankarjaa, joita agrologi Ari Yrjölä hoitaa matkailukompleksin lisäksi.

    Tarjolla on isoa rantaterassia, venelaituri, saunoja ja paljuja sekä kokousrakennus kaikilla audiovisuaalisilla herkuilla ja hienoilla huoneilla. Tiloista saa muunneltua seminaari­session jälkeen vaikka vihkikirkon tai presidenttisviitin.

    ”Iso raha siihen meni”, Ari Yrjölä sanoo kustannuksista. ”Periaatteeni on, että ennen käyttämistä on ensin tienattava.” Siksi korona ei syökse isosti investoinutta yritystä suohon.

    Alkuperäiset mökitkin on purettu ja tilalle tehty uusia.

    ”Kutsumme 50 neliön mökkejä mökeiksi ja isompia huviloiksi”, Marjo Yrjölä sanoo.

    Huviloissa on kolme neljä makuuhuonetta, omat ulko­porealtaat ja hintaa 1 300–1 900 euroa viikolta.

    Hinta ei kuulemma huimaa, jos viikon tai parin lomalle tulee kolmekin sukupolvea tai pari sisarusta perheineen. Mökeistä yli 90 prosenttia varattiin heti, kun valtiovalta suositteli kotimaassa matkailua, Yrjölät kertovat.

    Yritysväkeä ei tänä keväänä ole koronan vuoksi ollut, joten nyt on panostettu yksityisiin matkailijoihin. Heille pitää olla tekemistä ja paikallista ruokaa. On vesiskoottereita, frisbeegolfia, biljardia, tennistä, rantalentopalloa sun muuta.

    ”Ravintolastamme saa tänä kesänä lounasannoksia, kun aiemmin kahvilasta sai lähinnä pikkusuolaista ja keiton”, Marjo Yrjölä kertoo. Hän on koulutukseltaan keittiömestari ja ideoi itsekin ruokalistalle kaikenlaista oman tilan karjasta, joka laiduntaa parin kilometrin päässä.

    ”Ei vain filettä, vaan myös ruhonosia, joita muuten ei juurikaan käytetä. Näin itse tuotetulle lihalle saadaan enemmän arvoa. Panostamme myös muiden tuottamaan lähiruokaan, kuten juureksiin.”

    Lounaalle tulee päivän lihaa, kasviksia ja kalaa. Kalastajakunta on kuitenkin harmillisen harva, eikä aina voi taata päivän kalaa terassin vieressä liplattelevasta Päijänteestä.

    Yrjölät kehittelevät joka vuosi jotakin uutta. Tänä vuonna luvassa on jotakin, mitä Suomessa ei vielä ole: veden päälle tehty iso terassi, jonka päällä on kontin muotoisia lasihuoneistoja. Niiden kolme seinää ovat järven suuntaan lasia, mutta järveltä päin seinät ovat peiliä, joten sisään ei näe.

    ”Jos on vaikka suihkussa, pitää vain luottaa, ettei kahden metrin päässä veneilevä kalastaja näe sinua.”

    Omin poreammein varustettu alue muistuttaa matkaesitteiden kaukomaita ja on tarkoitettu vain aikuisille.

    Tehtiinkö Lehmonkärjestä tarkoituksella kallis ja monen mielestä elitistinen?

    ”Ei kannata tehdä huonoa, koska kukaan ei halua sitä. Meillä on erilaisia paketteja, jotka kaikki ovat hyviä. Haluamme, että meille tulevan asiakkaan odotukset ylittyvät ja hän sanoo wau! Silloin olemme onnistuneet”, Ari Yrjölä sanoo.

    Alue ei ole valmis vaan kehittyy koko ajan, Yrjölät kertovat.

    Muille yrittäjille heillä on nyt painava viesti: siivotkaa nurkat, laittakaa palvelut ja nettisivut kuntoon, katsokaa, että aukiolo- ja muut tiedot ovat oikein, ja tehkää yhteistyötä.

    ”Tämä on kotimaiselle matkailulle näytön paikka ja mieletön mahdollisuus esitellä, mitä Suomessa on. Moni yleensä Välimerellä lomaileva viettää kesän nyt kotimaassa ja haluaa palvelua. Tarjotkaa sitä ja miettikää erilaisia lisäpalveluita”, Marjo Yrjölä kannustaa.

    ”Ja jos olette vaikka täynnä tai ette muuten pysty tarjoamaan sitä, mitä asiakas pyytää, miettikää, mitä hän oikeasti tarvitsee ja ohjatkaa toisen yrittäjän luo. Tyytyväinen asiakas palaa takaisin.”

    Myös aukioloa kannattaisi nyt pidentää elokuun loppuun, koska monen kesälomaa on siirretty korona takia.

    Yrjölät tarjoavat majoituksen ohella myös vesitaksikuljetusta Kelventeen saareen eli Päijänteen kansallispuistoon. Terassi venelaiturin vieressä on suuri ja majoittujia pistäytyy siinä päivittäin.

    ”Tilaavat vaikka cappuccinon. Asiakaskunnasta kertoo, että myymme enemmän kuoharia kuin olutta. Kesällä terassi on aivan täynnä ja tämä on kuin Nauvo!”

    Lue myös:

    Suomi on etulyöntiasemassa Venäjän turismissa – "Turvallinen automatkailu perheen ja ystäväpiirin kesken on venäläisillä ensimmäisenä mielessä koronarajoitusten poistuttua"