
Katso video: Vesiskootterit kiinnostavat aiempaa enemmän – vesille mentäessä on huomioitava monta asiaa
Vesiskootterilla ajamiseen täytyy perehtyä ennen vesille lähtöä.Tampere
Vesiskootterilla ajaessa on tärkeä huomioida 50–100 metrin turvavälit ajajien välillä sekä 100–200 metrin etäisyys rannasta. Peräkkäin ei saa ajaa. Kuva: Rami MarjamäkiVesiskootteri on jopa veneen vaihtoehto mökkeilijälle.
Tero Kempas Tampereen vesijettivuokrauksesta kertoo, että vesijettejä on monenlaisiin tarpeisiin sopivia. Isoimmat jetit mielletään perheille sopiviksi matkapeleiksi.
”Niillä saa turvallisen tuntuman, koska ne ovat vakaita”, Kempas sanoo. Sellainen sopii mökille esimerkiksi ruokakaupassa käyntiin.
Vesiskoottereita on yksin ajettavista jopa kolmipaikkaisiin malleihin.
Pihapiiriin sopii rungoltaan kevyempi malli, jolla voi leikitellä mökin läheisyydessä.”
Tampereen vesijettivuokrauksessa nämä kevyemmät mallit ovat 90-heppaisia. Nappia painamalla niillä pystyy keulimaan.
”Ne hyppivät aalloista näyttävästi ja kääntyvät ketterästi.”
Tämä malli on Kempaksen mukaan suosittu etenkin nuorten miesten keskuudessa.
Vuokraamon väki on kuitenkin havainnut asiakaskunnan moninaistuneen vuosien aikana.
Alussa suurin osa asiakkaista oli miehiä. Nyt sukupuolijakauma on melko tasainen.
Kuumina kesäpäivinä jetit ovat kovassa käytössä.
”Joskus jetti saattaa vilkkaan päivän jälkeen olla vielä seuraavana aamunakin lämmin.”
Kempas antaa neuvoja heille, jotka miettivät vesijetin hankintaa omalle mökille.
”Ensimmäisenä kannattaa miettiä, mihin käyttötarkoitukseen jettiä on hankkimassa. Se määrittää, kuinka paljon jetissä pitää olla tehoa.”
Pienimmät markkinoilla olevat vesijetit ovat hänen mukaansa 60-hevosvoimaisia.
”Ne ovat vähän sellaisia jopoja”, Kempas naurahtaa.
Vuokrakäytössä suurimmat jetit ovat 300-hevosvoimaisia.
”Niillä saa jo paljon pahaa mutta toisaalta paljon hyvääkin aikaan. Meille on kuitenkin ihan riittäviä nuo korkeintaan 170 hevosvoimaa olevat jetit”, hän toteaa.
Ne kulkevat melkein sadan kilometrin tuntivauhtia.
”Moni ei uskalla niissä painaa kaasua edes pohjaan, vaikka ne vakaita ovatkin.”
Kempaksen mukaan karit ja kivikot ovat hyvin merkittyjä, joten järvien selillä on turvallista ajaa ilman aluetuntemusta. Kuva: Rami MarjamäkiKempas kertoo, että vesijettien hinnat pyörivät 8 000–17 000 eurossa. Käytettyjen jettien hinnat vaihtelevat samalla tavoin kuin autoissa, eli ajokilometrien ja kunnon mukaan.
Vesiskootteriin tankataan bensaa. Vesistöjen varrella on jonkin verran tankkauspisteitä. Niiden sijainti kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen ajoon lähtöä.
Tankkaamiseen voi Kempaksen mukaan helposti kulua jonotilanteesta riippuen kymmenestä kahteenkymmeneen minuuttia.
Pienempien jettien tankki on 30 litraa ja isommissa 60 litraa. Kaikilla jeteillä ajaa tankillisella noin kaksi ja puoli tuntia.
Vuokraamon mukaan perusteelliseen jetin huoltoon kuluu muutama tunti. Moottori on samanlainen kuin moottorikelkoissa ja mönkijöissä.
Huoltokuluihin voi itse vaikuttaa. ”Käyttäjän täytyy tietää, miten skootteria käytetään ja miten vesistössä toimitaan”, Kempas muistuttaa.
”Perehdytys on tärkeää. Ohjeiden laiminlyönnistä seuraa vaaratilanteita ja laiminlyöjät ovatkin usein riskiryhmää onnettomuuksien suhteen.”
Suomessa on maahantuojia, joilta saa osia jetteihin, joten ulkomailta niitä ei tarvitse alkaa tilaamaan. ”Jälleenmyyjiä pitäisi löytyä jokaisesta isosta kaupungista.”
Skootteri kaipaa öljynvaihtoa 50 ajotunnin välein.
Tampereen vesijettivuokrauksessa skoottereita vuokrataan ainoastaan täysi-ikäisille. ”Alaikäiset, vähintään 15-vuotiaat saavat meilläkin ajaa, mutta vuokraajan täytyy olla täysi-ikäinen.”
Kempaksen mukaan laki vaatii myös kaikkiin vesistöjen kulkuneuvoihin merkinantovälineen. ”Vuokraamon jeteissä se on hoidettu siten, että jetin avaimeen on kiinnitetty pilli.”
Kaikissa jeteissä on oltava turva-avain sakon uhalla. Se kytkeytyy jetistä pelastusliiviin. Jos kuljettaja putoaa kyydistä, avain irtoaa pilleineen liivin mukana ja jetti sammuu siihen paikkaan, eikä lähimpään rantaan.
Jos ei tunne vesistömerkkejä, ei saa ajaa alueille, joissa sellaisia on. ”Yleensä kun jotain sattuu, näistä ohjeista on poikettu”, Kempas sanoo.
”Saarten kapeissa väleissä saattaa olla matalikkoja ja kiviä, joten niiden välistä ajamista tulee ehdottomasti välttää.”
Jetteihin on saatavilla lisävarusteena erikseen kiinnitettäviä karttaplottereita, eli vesiliikenteeseen tarkoitettuja navigointilaitteita, jotka auttavat kuljettajaa reitin valinnassa. Vakiovarustuksena on kompassi.
Vesijetin kuskilla ja mahdollisilla kyytiläisillä täytyy olla pelastusliivit.
Joissakin jeteissä on suojattu kotelo puhelimelle, johon sen voi laittaa ajon ajaksi. Lisäksi mallista riippuen penkin alla on säilytystilaa kokonaiselle repulle jos toisellekin, mallista riippuen.
Lue myös:
Vesiskootterien hurjastelu kismittää viranomaisia – ruorijuoppoja kuitenkin aiempaa vähemmän
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





