Alakoulun opettaja etäkoulusta: "Nyt olen saanut aitiopaikalta keskittyä oppilaan edistykseen"
Tarja Repo pohtii, onko nykyään opettajille järjestetty liikaa epäolennaista puuhaa ja oppilaiden tekemisen tarkka seuraaminen on jäänyt toispuoleiseen asemaan.
Tarja Repo on nauttinut siitä, että on etäkoulussa voinut keskittyä jokaisen oppilaan aikaansaannosten seuraamiseen. Kuva: Tarja RepoVantaan Kivimäen koulun viidettä luokkaa opettava Tarja Repo on hoitanut opettajan työtään etänä oman keittiön pöydän äärestä. Työ on ollut eri tavalla vaativaa, kun oppilasta ei näe.
"Toisaalta on ollut helpompi keskittyä ydintehtävään eli oppilaiden tuottamien aikaansaannosten ja tekemisen seuraamiseen, kun ei tarvitse laastaroida, ei selvittää riitoja, vahtia ruuan ottoa ja syömistä ja olla välituntivalvonnassa", Repo kiittää.
Opettaja on nauttinut siitä, että on voinut rauhassa uppoutua oppilaiden osaamisen tarkkailuun, sähköisten tehtävien laatimiseen ja on voinut antaa jokaiselle palautetta.
"Ikään kuin vanhat hyvät ajat olisivat palanneet ja opettajalla on ollut aikaa tarkistaa oppilaiden 'kirjoja ja vihkoja', eli tässä tapauksessa sähköisiä tehtäviä. Aikaa tällaiseen tekemiseen olen kaivannut."
Huomenna torstaina Repo palaa oppilaidensa kanssa kouluun. Silloin yritetään noudattaa normaalia lukujärjestystä ja kerrata hankalimpia asioita eri oppiaineissa.
"Varmistetaan, että tärkeät taidot on opittu. Ulkoillaan, jutellaan ja katsotaan opetusvideoita päivien kevennykseksi", Repo suunnittelee.
Kivimäen koulussa arvosanat pitää olla annettuina ensi tiistaihin mennessä. Lähiopetusjakso lukuvuoden lopussa ei tuo niihin enää muutosta.
Repo on opettanut nykyistä viitosluokkaa ekaluokasta lähtien, joten hänellä on muistikirjassaan paljon merkintöjä kunkin oppilaan osaamisesta.
Etäkoulussa Repo on arvioinut jokaisen sähköisen tehtävän ja antanut oppilaille ja kotiväelle palautetta värikoodein. "Siitä lapsi on voinut seurata, miten hyvin hän on hoitanut asiat."
Etäopetuksen perusteella ei Revon mielestä kuitenkaan pitäisi pudottaa arvosanoja, vaan pudottamiseen pitäisi olla perusteita aiemmilta kuukausilta.
"Ilo on todeta, että monet lapset ovat tsempanneet tehtävissään paremmin kuin lähiopetuksessa. He ovat saaneet hyvän tuen videopuhelun kautta opettajalta ja muilta luokkakavereilta. Myös vanhemmat ovat olleet tukena. Arvosanoja saa käsittääkseni nostaa, jos siihen on vahvat perustelut."
Kouluun palaaminen tuntuu Revosta vaativalta. Hän olisi mielellään opettanut etänä kesään asti.
"Tuntuu aika kovalta kuormalta polkaista luokan kalustus lähiopetukseen sopivaksi turvaväleineen ja antaa taas uudet ohjeet ja jännittää, miten selvitään terveinä. Koulujen rehtorit ja johtoryhmän jäsenet ovat iltoja myöten suunnitelleet uusia järjestelyjä."
"Mutta onhan sitten malli valmiiksi syksyä varten, jos jatketaan samassa tilanteessa uutta lukuvuotta", Repo miettii.
Opettajasta on silti mukavaa on tavata oppilaat. "He kaipaavat kouluun. Vaikka kahdessa viikossa ei ole helppo löytää uutta rytmiä, kun etäkouluun on nyt totuttu. Saan varmaan vastata miljoonaan kysymykseen."
"Tätä kuormaa päättäjien on vaikea nähdä, ellei ajattele, että ottaisi nämä lapset viideksi tunniksi joka päivä omaan olohuoneeseen ja vetäisi päivän ilman taukoja jakamattomalla vastuulla. Kyllä siitä tulee vanhalle opelle sydämentykytyksiä."
"Mutta jos nähdään tärkeäksi yhdessäolo oman luokan kesken, niin sitten tämä kuorma pitää kantaa ja koettaa onnistua ohjeissa ja terveydessä niin kuin hoitohenkilöstökin sairaaloissa."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
