Jäätelötuutin sisältä paljastui yllätys – näin paljon kauppaketju korvasi viallisesta tuotteesta asiaa selvitettyään
Moni kakku päältä kaunis – ja joskus se voi puuttua kokonaan. Miten asiat etenevät, kun tuutti myydään ilman jäätelöä?
Jäätelötuutti oli ryhdikäs ja hattukin asiallisesti päässä. Hämmästys oli kuitenkin suuri, kun oli aika herkuttelulle. Kuva: Jarmo HankivaaraEnsin hämmästys. Sitten epäusko. Lopulta naurunpyrskähdys.
Olin ostanut Alepasta kuuden tuutin suklaatuuttipakkauksen, ja niistä viisi oli huvennut helteillä pikavauhtia. Kuudennen kääre oli moitteeton ja tuutti ryhdikäs mutta tuote kevyt. Paperin sisältä paljastui pelkkä keksi ja hieman suklaata. Jäätelö oli poissa.
Kuluttajasuoja on Suomessa vahva. Asiat kannattaa silti aina yrittää hoitaa ensin suoraan kaupan kanssa ja vasta pattitilanteissa kuluttajaviranomaisten avulla. Neuvoa voi toki kysyä jo ennen reklamaatioita, ja viraston sivulta löytyy myös reklamaatiokaavake. Pääset sinne tästä linkistä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto keskittyy kulutushyödykkeisiin, ja tässä tapauksessa myös jäätelö sopii toimenkuvaan. Vääriä aineosia valvovat Ruokavirasto ja kuntien elintarvikevalvonta. Tukes puolestaan tarkkailee tuotteiden turvallisuutta.
Luultavasti saisin uuden jäätelön saman tien kaupasta, mutta uteliaisuus vie voiton. Tahdon kuumeisesti tietää, miksi jäätelöstäni puuttuu jäätelö. Kaivan netistä S-Kuluttajaneuvonnan reklamaatiosivut.
Otan valokuvia tuotteesta ja kerron, että hyvitystä enemmän minua kiinnostaa syy.
Muutamassa päivässä saan yhteydenoton. Asiakaspalvelija lähestyy nimellä mutta vailla yhteystietoja. Hän pyytää tuotteen päiväys- ja erätietoja, jotta he voivat selvitellä asiaa valmistajan kanssa. Otan uusia valokuvia paketista ja kuitista.
Kuluttajavirasto saa kymmeniätuhansia yhteydenottoja vuodessa. Elokuun puoliväliin 2022 mennessä niitä oli tullut 30 117 kappaletta. Vuodesta toiseen valitusten aiheet pysyvät melko vakioina. Lähes joka neljäs koskee autoja, ja hieman alle viidennes asumista sekä remontointia.
Koronan vuoksi matkustaminen ja majoitus hyppäsivät muutamasta prosentista kymmeneen, kun asiakkaat väänsivät eri tahojen kanssa kättä peruuntuneista matkoista.
Elintarvikkeet taas kuulunevat 10 prosentin kakkuun, jossa lukee siivu ”muut”.
Kuluttajaneuvonnan eritysasiantuntija Kati Korppoo Kilpailu- ja kuluttajavirastosta ei ole koskaan ennen kuullut valitusta tuutista, josta puuttuu jäätelö.
Hän olisi antanut minulla prikulleen samanlaiset toimintaohjeet kuin olin jo tehnytkin: yhteys kaupan edustajaan ja valokuvat tuotteesta selostuksen kera. Röyhistän rintaani.
”Tilalle on saatava vastaava tuote tai virhettä vastaava hinnanalennus.”
Rikastumaan en pääse. Kuuden Rainbow-tuutin pakkaus maksoi noin 1,5 euroa, ja vain yhdestä puuttui jäätelö.
Parin viikon kuluttua saan S-Kuluttajaneuvonnasta viestin. Jäätelöasiani on ratkaistu.
Pakkauksen tuutit valmistaa Holiday Ice B Alankomaissa, ja S-ryhmän jäätelöstä vastaava tuotepäällikkö on ollut yhteydessä yritykseen. Syyksi oli selvinnyt häiriö tuotantolinjalla, jäätelön annostelusuuttimessa.
Pakkaukset punnitaan sisältöineen automaattivaa’alla, ja väärän painoisen olisi pitänyt johtaa hylkäykseen. Viestissä pähkäillään, josko muissa tuuteissa on sitten ollut sitten enemmän jäätelöä kuin piti. Mene ja tiedä.
Lopuksi viestissä pahoitellaan aiheutunutta harmia ja toivotaan luottamukseni silti säilyvän tuotteiden laatuun.
Eikä siinä kaikki. Minulle tarjotaan 3 euron korvausta.
Lue lisää:
Korotettiinko talopakettisi hintaa? ‒ KKV: Hinnannostot ovat mahdollisia vain erityistilanteissa
Uutissuomalainen: Riitely vuokramökeistä on lisääntynyt korona-aikana
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




