
Reissumiehen taukopaikat - katso parhaat vinkit Varsinais-Suomesta
Rekkakuski Mika Vahtera on ollut tien päällä jo 30 vuotta. Tauko on pakollinen ja tarpeellinen osa työpäivää.
Rekkakuski Mika Vahtera on ollut tien päällä jo 30 vuotta. ”Rakkaudesta lajiin”, hän toteaa eikä enää vaihtaisi muihin hommiin. Kuva: Jarno Mela
Henkilökunnan kanssa tulee yleensä vaihdettua taukopaikoilla muutama sana. "Kuulumisten vaihtaminen piristää aina päivää”, Mika Vahtera toteaa. Kuva: Jarno MelaMika Vahtera ajaa työkseen lavettiautoa. Oma kuljetusliike on ollut pystyssä jo 20 vuotta.
Rekkakuskille kertyy vuodessa 130 000–140 000 ajokilometriä. Huiman kilometrimäärän keräämiseen tarvitaan viisi–kuusi pitkää ajopäivää viikossa.
Päivässä tulee yleensä ajettua 500–750 kilometriä. Eniten niitä kertyy kotiseudulta Varsinais-Suomesta, mutta ajoja on koko maassa ja välillä Ruotsinkin puolella.
Vaikka autossa kuluu melkoisesti aikaa, tylsää ajaminen ei ole. Päivissä on sopivasti vaihtelua, kun koneita viedään eri paikkoihin ja on erilaisia asiakkaita.
”Voisi sanoa, että rakkaudesta lajiin. Kyllä tästä hommasta täytyy tykätä, että jaksaa”, Vahtera pohtii.
”Pienestä asti olen touhunnut koneiden kanssa. Tässä elän tavallaan unelmaani, kun saan olla koneiden kanssa tekemisissä ja ajaa autoa.”
Pitkillä ajomatkoilla soi aamuisin radio Suomipop ja loppupäivällä Helmiradio. Tauot ovat olennainen osa työpäiviä.
”Lakikin velvoittaa, että on pidettävä tietty määrä taukoja”, Vahtera sanoo.
Kuljettajien työaikoja säätelee Euroopan laajuinen ajo- ja lepoaika-asetus. Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko, jonka voi halutessaan pilkkoa osiin.
Taukoon kuuluu aina vähintään kahvi. Usein vielä kylkeen sämpylä tai höyrymakkara, lounasaikaan lounas.
Vahtera suosii pieniä pysähdyspaikkoja ja arvostaa hyvää kotiruokaa. Isoista ketjuista suosikkeja ovat Shell ja Neste. ABC on viimeinen vaihtoehto.
”Ykköspesä on ykkönen, siellä on hyvä tekemisen meininki”, Vahtera kehuu.
”Vaikka ei muuten ehtisi pysähtyä, käyn juoksukahvit hakemassa ja henkilökuntaa tervehtimässä.”
Vahteralle kertyy viikossa paitsi ajamista, myös öitä tien päällä.
”Kolme–neljä yötä viikossa kuluu autossa. Siellä on oma rauha ja omat lakanat.”
Huoltoasemien palveluita tulee käytettyä myös yöpymisen yhteydessä. ”Shellin asemilla on ajateltu ammattikuljettajia, on suihku ja monessa paikassa saunakin.”
Vaimo ja tytär ovat tottuneet siihen, että mies on paljon reissussa. Se on aina ollut elämän rytmi.
”Siellä he odottelevat, että isäntä tulee pyykkikassin kanssa kotiin.”
Vapaapäivät mies yrittää pyhittää kotona touhuamiselle.
”Kahtena talvena olen antanut itseni löysäillä ja pitänyt viikon lomaa.”
Talvilomat tuli vietettyä Madeiralla. Ajamisesta ei lomailtu silloinkaan.
”Sielläkin tuli ajettua 700 kilometriä viikossa molemmilla kerroilla, kun kierrettiin saarta ympäriinsä.”
Reissumiehen taukopaikat
”Ystävällinen henkilökunta ja sitä on riittävästi. Reissumiehen aika on rajallinen, mutta täällä ei tarvitse koskaan odottaa. Hyvää tuoretta kotiruokaa ja oma leipomo.”
E18 Hauklammen levähdysalue H, 09430 Saukkola
2. Maalaisleipomo Herkkupirtti
”Hieman moottoritiestä irti, ei virallinen rekkaparkki. Maalaisleipomossa itse leivotut tuotteet ja hyvä lounas. Taukopaikalta löytyvät myös kauppa ja apteekki.”
Mittumaarintie 73, 20400 Turku
”Ison tien varressa on helppo pysähtyä. Maittavaa ruokaa ja homma toimii.”
E18 Hauklammen levähdysalue T, 09430 Saukkola
”Samassa paikassa saa tankattua sekä auton että kuljettajan. On myös kauppa, josta voi täydentää eväät autoon. Mitä vaan huvittaa kaupasta ostaa: banaania, viilistä, ruisleipää, makkaraa ja jokunen olut iltatauolle.”
Kankaisten kauppatie 2, 21250 Masku
”Perushyvää ja maukasta ruokaa. Ei ole nopean pysähdyksen paikka, mutta aamupuuro on täällä vertaansa vailla.”
Valtatie 36B, 21380 Aura
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
