
Musiikkiala digitalisoituu, mutta Levykauppa Äx kulkee vastavirtaan ja vannoo fyysisen äänilevyn nimiin
Levykauppa menestyy 2020-luvullakin, kun yhteistyö bändien ja artistien kanssa on tiivistä sekä asiakassuhde läheinen, toimitusjohtaja Jyri Lipponen toteaa.
Levykauppa Äxän sisäänostoista vastaava Jyri Hämäläinen on työskennellyt Jyväskylän liikkeessä vuodesta 2005. Kuva: Petteri KivimäkiVaikka musiikkiäänitteiden digitalisaatio on edennyt vääjäämättömästi jo vuosikymmenten ajan, myös fyysinen äänilevy pitää yhä pintansa.
Suomalainen Levykauppa Äx on elävä esimerkki tästä. Sen yritystoiminta rakentuu täysin fyysisten cd- ja vinyylilevyjen sekä kasettien myynnin varaan. Levykauppa ei ole onnistunut ainoastaan säilymään hengissä, vaan liiketoiminta on ollut viime vuosina vinhassa kasvussa.
Toimitusjohtaja Jyri Lipposen puheita kuunnellessa saa vaikutelman, että levykaupalla menee kohtuullisen lujaa.
”En tiedä, onko meillä juuri tähän hetkeen mitään päät räjäyttävää uutta tarjolla, mutta homma rullaa. Totuushan on kuitenkin se, että me ollaan täysin riippuvaisia siitä, että artistit julkaisevat levyjään. Tämäkin vuosi näyttää sen osalta erinomaiselta”, Lipponen toteaa.
Levykauppa Äx perustettiin Kuopiossa vuonna 1998. Sittemmin se on laajentunut toimimaan yhteensä seitsemällä paikkakunnalla: Kuopiossa, Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa, Jyväskylässä ja Lahdessa.
Yrityksen miltei 25-vuotiseen historiaan on mahtunut niin ylä- kuin alamäkiä, Lipponen kertoo.
”Kun Levykauppa Äx perustettiin 1990-luvun lopulla, oli se enemmän sellaista, että tehdään velipojan kanssa sitä mikä on hauskaa ja mielenkiintoista”, Jyri Lipponen muistelee.
”Ensimmäiset 7–8 vuotta olivat vaikeita aikoja taloudellisesti. Äxän omatoiminta oli pienehköä näpertelyä. Virheitä tehtiin vuosien varrella hirveä määrä, ja jälkikäteen ajateltuna monet niistä olisivat olleet vältettävissä.”
Laihoja vuosia jatkui vuosituhannen alkuun saakka. Lipponen mainitsee käännekohdaksi parempaan vuoden 2005, kun Jyväskylän liike perustettiin.
”Nettikauppaa oli pari vuotta vähän harrasteltu, muttei siitä ollut vielä kehittynyt mitään isompaa. Olin vähän sellaisissa tunnelmissa, että pitäisikö laittaa pillit pussiin. Siinä käytiin kuilun partaalla. Jostain syystä kuitenkin ihastuin yhteen liiketilaan Jyväskylässä vieraillessani. Päätin vuokrata sen uutta kauppaa varten”, Lipponen kertoo.
”Ei meillä ollut siinä kohtaa edes rahaa. Mutta kävikin niin, että Jyväskylän levykaupan perustaminen pelasti koko Levykauppa Äxän. Myynti oli heti vähintään kaksinkertainen kuin muissa liikkeissämme, ja jyväskyläläiset ottivat meidät avosylin vastaan”, mies kiittelee.
Samoihin aikoihin myös verkkokauppa alkoi vähitellen vauhdittua.
Levykauppa Äxän sisäänostoista vastaava Veli Hämäläinen siirtyi yrityksen palvelukseen vuonna 2005, kun Jyväskylän liike perustettiin.
”Silloin Jyri ja Kotiteollisuuden promoottori Sami Rikala puhuivat, että voisiko Kotiteollisuus laittaa sivuillemme linkin, että osta levy Äxästä. Se kokeilu räjähtikin käsiin, ja levytilauksia tuli valtavasti”, Hämäläinen kertoo.
”Nettikauppa lähti ihan next levelille ja oli kantava voima siihen, että saatiin paljon muitakin artisteja ja bändejä mukaan yhteistyöhön.”
Tiivis artistiyhteistyö muotoutui noina vuosina, ja se on ollut Levykauppa Äxän kantava voima aina näihin päiviin saakka.
”Digimurros oli silloin jo saavuttanut levykaupan. Verkkokauppayhteistyö bändien ja artistien kanssa toi nostetta. Kyllä Kotiteollisuus-yhteistyö oli meille ratkaiseva käänne parempaan”, Hämäläinen summaa.
Jyväskylän menestystarina innoitti uusien kauppojen perustamiseen uusiin kaupunkeihin.
2008 Helsinkiin perustettiin suuri levykauppa. 2010-luvun taitteessa mukaan tulivat myymälät Lahdessa ja Tampereella.
2010-luvun alussa Levykauppa Äx kohtasi jälleen taloudellisesti haasteellisemman aikakauden.
”Silloin meillä oli bussi, joka kiersi isoilla festivaaleilla ympäri Suomea. Levyjä kyllä myytiin, mutta kulurakenne oli sellainen, että tappiolla mentiin. Lisäksi kiertämiseen liittyi järkyttävä määrä säätöä”, Hämäläinen kertoo.
Toimitusjohtaja Jyri Lipposen mukaan levykaupan organisaatiorakenne laitettiin kokonaan uusiksi 2010-luvun alussa.
”Voisi sanoa, että siihen saakka oltiin enemmän harrasteltu ja tehty asioita fiilispohjalta. Tultiin tilanteeseen, jossa yritystoiminta alkoi kasvaa liian suureksi ja vaikeasti hallittavaksi, joten tarvittiin yritysmäistä ajattelua ja johtamista”, Lipponen kertoo.
Yrittäjämäisempi ajattelu alkoi tuottaa nopeasti myönteisiä tuloksia.
”Voisi sanoa, että Spotifyn tulo 2010-luvun vaihteessa satoi meidän laariimme. Kun silloiset isot toimijat: Anttilat, Stockmannit ja Prismat, alkoivat menettää myyntiään ja päättivät, ettei levyihin enää panosteta, jäljelle jäänyt asiakaskunta siirtyikin meille.”
2010-luvn alussa vallitsevana ajatuksena oli, että fyysinen levy katoaisi kokonaan.
”Niinhän ei sitten käynyt, ja kun me rakensimme johdonmukaisesti omaa juttua fyysisten äänitteiden ympärille, se alkoi kantaa hedelmää.”
Nykyään Levykauppa Äxän liikevaihto on 10 miljoonaa euroa vuodessa. Myymälöissä on yhteensä 50 työntekijää.
Tämän vuoden maaliskuussa Levykauppa Äx siirtyi Jyväskylässä Yliopistokadulle suurempiin tiloihin.
Jyri Lipponen korostaa, että artistien kanssa tehtävä yhteistyö on liiketoiminnan keskeinen tukijalka.
”Nykyään otamme myyntiin paljon erikoispainoksia. Voimme sopia jonkin artistin tai bändin kanssa, että jonkin levyn tai sinkun erikoisversiota myydään fyysisenä vain meidän liikkeessämme.”
Levykauppa Äx palauttaa myös myyntiin aiemmin loppuun myytyjä levyklassikoita uusintapainoksina.
Levykaupan musiikki painottuu kotimaiseen musiikkiin sekä rockiin ja metalliin mutta kattaa laajasti myös kevyemmän musiikin genrejä.
”Jatkuvasti kehitämme palveluamme ja valikoimaamme siten, että saataisiin palveltua asiakkaamme aina vaan paremmin. Levyjen koukuttavuus ja toisinaan myös asiakkaitten reagointinopeus, kun uutta tavaraa tulee myyntiin, on sitä luokkaa, että meidän on oltava jatkuvasti hereillä”, Jyri Lipponen summaa.
”Meillä käy paljon levykeräilijöitä, jotka ostavat jotain uutta lähes viikoittain. Sitten toisaalta kaikenikäiset ihmiset löytävät fyysisten levyjen äärelle joko uudelleen, taikka ensi kertaa elämässään.”
Jyväskyläläinen Matti Salmela tekee säännöllisesti dj-keikkoja. Hänen levykokoelmansa on paisunut vuosien saatossa valtavan suureksi. Kuva: Petteri KivimäkiJyväskyläläinen levynkeräilijä Matti Salmela tunnustautuu paikallisen Levykauppa Äxän vakiasiakkaaksi.
Salmelan kotona on hyllyrivistöittäin vinyylilevyjä.
”En ole koskaan laskenut kokoelman kappalemääräistä suuruutta, mutta tuhansissa mennään.”
Salmelan vinyylilevyjen keräily liittyy hänen dj-harrastukseensa.
”Hyödynnän laajaa levykokoelmaani, kun soitan musiikkia klubiympäristössä tai keikkapaikalla.”
Salmelan mukaan levykauppa on hänelle miellyttävä asiointipaikka.
”Fyysisessä albumissa on sitä jotain. Tykkään siitä, kun saa kulkea levyhyllyjen välissä, plärätä albumeita ja löytää sattumalta uusia aarteita. Aina ulkomaanmatkoillakin sitä löytää itsensä levykaupoista.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




