
Silli tekee kesän Lounais-Suomessa, mutta missä asuvat maan kovimmat jäätelön- ja makkaransyöjät? Markettien myyntidata paljastaa suomalaisten kesämaun
Suomi on pitkä maa, jossa etelässä saatetaan kesämökkeillä täyttä häkää, vaikka pohjoisessa sataisi vielä lunta. Jäätelö kuitenkin maistuu suomalaisille vaikka kesäisessä räntäsateessa.Kesä-Suomi syö makkaraa, silliä ja mansikoita. Mutta missä menee eniten mitäkin kesäruokaa?
Lahjomattoman vastauksen antaa päivittäistavarakauppojen myyntidata, jota MT:n lukijoille avaa ryhmäpäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta.
Erilaiset ruuat vaikuttavat tekevän kesän eri puolilla maata. Esimerkiksi Lounais-Suomessa ollaan kalan perään, sillä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa kesäkauden ostoksissa korostuvat sillit.
Uudellamaalla puolestaan korostuvat mansikat, mutta makkarat alikorostuvat. Ahvenanmaalla kesäostamisessa korostuvat grillauskastikkeet, hillot ja mansikat.
Makkara vaikuttaa myyntidatan perusteella maistuvan sekä idässä että lännessä.
”Pohjanmaalla korostuvat makkarat, keksit ja kalat, mutta grillauskastikkeet ja lettujauhot alikorostuvat. Itä-Suomessa korostuvat grillimakkarat, lettujauhot ja vedet. Pohjois-Suomessa korostuvat grillimakkarat, lettujauhot ja mansikat, mutta jäätelöt alikorostuvat”, Nieminen listaa.
Hämäläiset ovat kunnostautuneet jäätelön ostajina S-ryhmän myyntitilastojen perusteella. Kuva: Johannes TervoSuomalaiset ovat varsinaista jäätelökansaa, Nieminen kuvailee.
”Meille jäätelö maistuu vaikka kesäisessä räntäsateessa.”
Jäätelöt tuntuvat kuitenkin maistuvan erityisen hyvin maan keskiosissa.
”Keski-Suomessa korostuu jäätelöiden ostaminen ja hämäläiset tuntuisivat olevan todellista jäätelökansaa, koska jäätelö korostuu sekä Päijät- että Kanta-Hämeessä”, Nieminen kertoo.
”Meille jäätelö maistuu vaikka kesäisessä räntäsateessa.”
Säällä on kuitenkin vaikutusta ja helteellä on Niemisen mukaan todella suuri vaikutus jäätelöiden myyntiin. Jos helleviikon myyntejä verrataan alkuvuoden keskimääräisiin viikkomyynteihin, koko jäätelökategorian myynti yli kaksinkertaistuu S-ryhmässä ja kerta-annosjäätelöiden, eli puikkojen ja tuuttien, myynti yli kolminkertaistuu.
Kesän varaslähtö näkyi tämän vuoden toukokuun loppupuolella erityisesti juuri jäätelöaltailla. Toukokuun viimeisellä kokonaisella viikolla myytiin S-ryhmässä tänä vuonna 50 prosenttia enemmän jäätelöitä kuin viime vuoden vastaavana aikana, jolloin oli tavanomaisempi kevätsää.
Moni pidempiaikainen mökkeilijä pitää kaupassa käyntiä mukavana ohjelmanumerona. Kuva: Petteri KivimäkiSamalla viikolla myös vesien, vissyjen, lonkeroiden, urheilujuomien sekä kylmästä myytävien mehu- ja kahvijuomien myynnissä näkyi piikkiä.
Suomi on pitkä maa, joten kun etelässä saatetaan jo aloitella mökkikautta aurinkoisessa säässä, saatetaan pohjoisimmassa Suomessa vielä tehdä lumitöitä. Tänä vuonna helle helli eteläistä Suomea jo toukokuussa, mutta samaan aikaan Lapissa myytiin viime vuotta vähemmän kesäsesonkituotteita.
”Monella mökkikunnalla kesä on kaupan vilkkainta aikaa ja ulkopaikkakuntalaiset paikallisia suurempi asiakasryhmä.”
Nieminen kertoo, että kesäsesongin myynnin kasvu näkyy vuosittain erityisesti Etelä-Savon alueella, jossa tämänkin vuoden toukokuussa usean eri tuoteryhmän myynti kasvoi merkittävästi huhtikuusta. Etelä-Savo onkin varsinainen mökkimaakunta, sillä siellä sijaitsevat Suomen toiseksi ja neljänneksi mökkipitoisimmat kunnat, eli Mikkeli ja Savonlinna.
”Monella mökkikunnalla kesä on kaupan vilkkainta aikaa ja ulkopaikkakuntalaiset paikallisia suurempi asiakasryhmä. Toki valikoimaa halutaan kehittää myös lomakautena asiakkaiden toiveiden mukaiseksi”, Nieminen kuvailee.
Hänen mukaansa moni pidempiaikainen mökkeilijä pitää kaupassa käyntiä mukavana ohjelmanumerona, kun taas lyhyemmissä visiiteissä suositaan entistä useammin noutotilauksia mökkimatkan varrella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








