Otto Takala ei halua väkisin myydä e-urheilun sanomaa vanhemmille ikäpolville – "Se on vähän suotta ihmisten kiusaamista, sillä eihän jengi välttämättä innostu jääkiekosta tai futiksestakaan"
Nuoret miehet katsovat mieluummin e-urheilua kuin esimerkiksi jääkiekkoa tai jalkapalloa. Maailman kymmenestä eniten ansainneesta e-urheilijasta peräti kolme on suomalaista.
Kajaanin ammattikorkeakoulussa voi suorittaa e-urheilun liiketoimintaan keskittyvän korkeakoulututkinnon. Kyseessä on ainutlaatuinen koulutusohjelma jopa maailman mittakaavassa. Kuva: Kai TirkkonenElektroninen urheilu on Suomessa hurjassa nosteessa. 18–29-vuotiaiden miesten ikäryhmässä e-urheilu on jo kiinnostavin laji, ohi esimerkiksi jääkiekon. Tiedot käyvät ilmi Sponsor Insightin tekemästä tutkimuksesta.
Otto Takala on yksi kotimaisen e-urheilun tunnetuimmista nimistä. Hän on toiminut muun muassa Suomen elektronisen urheilun liiton varapuheenjohtajana.
Tällä hetkellä Takala työskentelee sotkamolaisen SJ Gamingin urheilutoimenjohtajana.
”Ennen vapaa-ajalla hiihdettiin ja tehtiin pituushyppylankut takapihalle, nyt digitaalinen pelaaminen on osa arkeamme viihdemielessä, sosiaalisessa mielessä ja kilpailumielessä. Moni saa hyvän olon tunteen pelaamalla työpäivän jälkeen”, Takala sanoo.
E-urheilu kiinnostaa myös työpaikoilla. 178 firmajoukkuetta on ilmoittautunut mukaan yritysten työntekijöiden välillä pelattavaan Kanaliigaan.
Kilpailullinen tietokonepelaaminen ei keskity pelkästään it-firmoihin, vaan mukana on esimerkiksi Finnairin tyyppisiä yrityksiä.
Maailman kymmenestä eniten tienanneesta e-urheilijasta peräti kolme on suomalaista. Dota-pelaajat Jesse Vainikka ja Topi Taavitsainen nettosivat viime vuonna peräti kolme miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Kaikkiaan e-urheilun turnauksissa oli vuonna 2019 tarjolla palkintorahaa yli 200 miljoonaa dollaria. Otto Takalan mukaan Pohjoismaat menestyvät yleensäkin hyvin elektronisessa urheilussa.
”Laajakaistaliittymien nopea yleistyminen 2000-luvun alussa mahdollisti pelikulttuurin kehityksen. Suomessa sataa vettä paljon, ja meillä on pitkät ja pimeät talvet. Välillä on mahdollista jäädä hyvillä mielin kotiin pelaamaan."
Kajaanin ammattikorkeakoulussa voi suorittaa e-urheilun liiketoimintaan keskittyvän korkeakoulututkinnon. Kyseessä on ainutlaatuinen koulutusohjelma jopa maailman mittakaavassa.
Urheiluopistoissa on hyvät mahdollisuudet harrastaa e-urheilua ja myös Puolustusvoimat on ottanut e-urheilun Urheilukoulun lajivalikoimaan.
Takalan mielestä olympiastatuksen merkitys e-urheilulle on toistaiseksi vielä hyvin samankaltainen, kuin mitä se oli aikoinaan lumilautailulle ja mitä se on nyt skeittaukselle.
"E-urheilun nykyiset ammattilaiset ja puoliammattilaiset eivät ole kokeneet Olympialaisia itselleen tai lajilleen merkityksellisenä, mutta lajin urheilullistuessa uudet sukupolvet kasvavat täysin erilaiseen elektronisen urheilun ajatteluun."
Kansainvälistä Olympiakomiteaa hiertää monien videopelien väkivaltaisuus ja pelit ovat globaalien jättien omistamaa liiketoimintaa.
Monen vanhan polven urheiluaktiivin mielestä kilpapelaaminen ei ole oikeaa urheilua. Otto Takalalla ei mitään tarvetta myydä e-urheilun sanomaa ihmisille, jotka eivät tunne lajia omakseen.
"Se on vähän suotta ihmisten kiusaamista, sillä eihän jengi välttämättä innostu jääkiekosta tai futiksestakaan. Ymmärrän urheiluporukan oireilun maailman muuttuessa."
Takalan mielestä tärkeintä olisi, että ihmiset antaisivat hyväksynnän e-urheilulle, koska lapset kasvavat joka tapauksessa digitaalisten pelien maailmassa.
Hän kehottaa vanhempia tutustumaan lasten harrastamiin peleihin, kokeilemaan niitä ja luomaan sopivia pelisääntöjä. Ruutuaikaa Takala pitää menneisyyden jäänteenä, joka on hankala esimerkiksi työelämän näkökulmasta.
"Yksi jos toinen meistä istuu vähintään 8–10 tuntia päivässä jonkin ruudun ääressä."
Takala on iloinen, että monet perinteiset urheiluseurat, kuten HIFK, Sotkamon Jymy ja Vimpelin Veto ovat ottaneet e-urheilun rohkeasti mukaan lajivalikoimaansa.
Nykyisen SJ Gamingin juuret ovat syvällä Sotkamon Jymyssä. Vimpelin Veto ja Sotkamon Jymy ovat käyneet tiukkaa kamppailua pesäpallon herruudesta, nyt vääntöä käydään myös e-urheilun parissa.
Hän toivoo, että Suomessa päästäisiin eroon urheilulajien välisestä sitkeästä vastakkainasettelusta. Takalan mukaan huipuksi kasvaminen koostuu samanlaisista palasista digitaalisessa pelaamisessa ja muussa kilpaurheilussa.
"Ero on vain lajitaidossa. E-urheilu on todella hienomotorista ja kovaa keskittymistä vaativaa tekemistä."
Takala näkee, että e-urheilu voisi tehdä jatkossa Sotkamossa tiiviimpää yhteistyötä SuperJymyn toisen lippulaivan Sotkamon Jymyn superpesisjoukkueen junioritoiminnan kanssa.
Esimerkiksi silmä-käsi -koordinaatio on tärkeää sekä pesäpallossa että e-urheilussa.
Joutsan Pommin kasvatti Otto Takala on itse entinen SM-tason korkeushyppääjä ja yleisurheiluvalmentaja. Hän on pohtinut yhdessä SUL:n puheenjohtajan Sami Itanin kanssa, miten yleisurheilussa voisi hyödyntää digitaalisen pelaamisen elementtejä.
"Suomessa ei taida olla yhtään yli viisikymppistä, joka ei olisi joskus katsonut yleisurheilua tai hypännyt pituutta. Se porukka yleisurheilulla on hallussa, mutta haasteena on saada nuoret mukaan. E-urheilu voi oppia perinteiseltä urheilulta ja toisinpäin."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

