
Katso video: Osaisipa lentää! Pyhtään tuulitunnelissa sitä voi kokeilla – "Miehillä on usein alkusokki”
Pyhtään Aeronautica-keskuksessa tuulitunnelin ilmavirta nostaa ihmisen lentoon. Alkuun riittää pari minuuttia ilmassa.Aeronautica
Jukka Siivola esittää tanssia ilmassa eli freestylea tekemällä piruetteja ja voltteja. Kuva: Riitta MustonenPuolitoista minuuttia ilmavirran nostamana saattaa huonompikuntoiselle olla suurilla nopeuksilla niin rankkaa, että toista mokomaa ei jaksa. Se tuntuu siltä kuin punnertaisi itseään koko ajan ylöspäin, kuvailee Pyhtään Aeronautica-tunnelissa ihmisiä lennättävä Jukka Siivola.
Siivola on työskennellyt Aeronauticassa tuulitunneliohjaajana vuoden ja harrastanut lajia kolmisen vuotta. Hän hallitsee monenlaiset kiepit ja ilmassa hyppelyt. Hänen mukaansa nopeimmat oppivat lentämään heti ensimmäisellä kerralla eli kolmessa minuutissa, mutta monilla ylös, alas liikkumisen hallinta vie ainakin kuusi minuuttia. Varttitunnin jälkeen osaa sitten jo pyöriskellä monin tavoin.
Pyhtään Aeronautica on toinen Suomen tuulitunneleista, Helsingin kauppakeskus Redissä on toinen. Aeronautica on entinen Sirius Sport Resort, jonka venäläiset rakensivat, mutta joka nykyisin on suomalaisomistuksessa ja sitä pyörittää Korjulan perhe.
Siivolan mukaan suomalaiselle tuulitunnelille on viime aikoina ollut kysyntää, sillä se on Euroopan halvimpia. Tunti tunnelissa maksaa Pyhtäällä 420 euroa, kun muualla Euroopassa hinnat ovat puolta kalliimpia sähkön hinnannousun myötä.
Parhaillaan tunnelissa harjoittelee latvialaisten ryhmä ja vuoroaan odottaa mies New Yorkista.
Normaali tuulitunnelilento maksaa 49 euroa ja sillä pääsee ilmaan kaksi puolentoista minuutin pyrähdystä. Jos ensimmäisella lennolla oppii hyvän ja rennon lentoasennon, voi toisella lennolla päästä ohjaajan kanssa yläilmoihin – tunneli on 17 metriä korkea.
Ennen lentoa pitää pukeutua haalariin ja panna kypärä päähän. Lento-ohjaaja kertaa ohjeet. ”Kun näytän etusormea ylöspäin, nosta päätä. Kun taivutan sormia alaspäin, laske jalkoja. Peukuttaminen tarkoittaa, että hyvin menee.”
Tunnelissa desibelit ovat niin korkealla, että täytyy viestiä käsimerkein.
Tärkeintä olisi ottaa rennosti. Siivolan mukaan miehillä on usein alkusokki, kun nämä yrittävät kannatella käsillään ilmaa. Naiset osaavat yleensä paremmin antaa ilman kantaa.
”Pidä kroppa vähän jännityksessä, jalat pikkuisen koukussa, kädet suorina edessä. Rauhallisia liikkeitä, niin hyvin menee”, ohjaaja vakuuttaa.
Toinen ohjaaja Jesse Luostarinen on koko ajan ensikertalaisen kanssa tunnelissa pitämässä kiinni. Ilmavirta alhaalta ylös vastaa samaa kuin putoaisi vapaaseen pudotukseen lentokoneesta, parisataa kilometriä tunnissa.
”Yksi minuutti tunnelissa vastaa sitä, että hyppäisit kerran lentokoneesta neljästä kilometristä ja avaisit varjon kilometrin päässä. Mitä enemmän taivutat kehoa, sitä nopeammin tulet alas. Tämä on yksinkertainen laji teoriassa. Kaikki riippuu siitä, kuinka nopeasti olet sinut ilmavirran kanssa”, Siivola kuvailee.
Siivola, 29, on kotoisin Rovaniemeltä ja harrastanut mäkihyppyä, joten ilmassa leijailu on hänelle tuttua. Pyhtäällä hän on oppinut melkoiseksi tuulitunnelitaituriksi.
”Mun maksimipäivä leijumista oli esimerkiksi eilen: kaksi tuntia ensin valmentamassa, sitten omaa lentoa tunti ja sen päälle ensikertalaisten lennot. Kyllä se käsissä ja lihaksissa tuntuu”, Siivola hymyilee ja pyyhkii hikeä otsalta.
Kun Siivola antautuu itse ilmavirran vietäväksi, se tuntuu jopa katsojan vatsanpohjassa. Mies ampaisee yläilmoihin, kieppuu alas, leijuu ilmassa pää alaspäin, heiluu ja pyörii ja laskeutuu lopuksi hallitusti lattiaritilälle.
Jukka Siivola nautti ilmalennoista jo nuorempana harjoitellessaan mäkihyppyä Rovaniemellä. Kuva: Riitta MustonenAloittelijoista vain osa pääsee lentämään ylös ja silloinkin aina niin, että ohjaaja pitää kiinni. ”Jos lentoasento löytyy ja osaa olla rentona, niin saa high fligh’n”, Siivola lupaa.
Vanhin tuulitunnelikävijä on ollut yli yhdeksänkymppinen ja nuorin kolmevuotias. Eniten Aeronauticassa käy polttariporukoita ja syntymäpäivien viettäjiä, sillä keskuksessa on tarjolla myös muita aktiviteetteja, kuten surffausta, saunaa ja sähköpyöriä.
Keskuksen operatiivinen johtaja Atte Korjula uskoo, että Aeronauticalla on paljon mahdollisuuksia, sillä tunnin matkan päässä Pyhtäältä asuu puolitoista miljoonaa ihmistä. Keskus sijaitsee lähellä Pyhtään kirkonkylää, aivan moottoritie 7:n kupeessa ja toisella puolen moottoritietä on Pyhtään lentokenttä.
”Tavoitteena on kehittää tätä aluetta houkuttelevammaksi ja rakentaa ehkä joku outlet-keskuskin, nyt kun kauppakeskus Zsar lopetti itärajalla.”
Korjula haaveilee myös pienten mökkien rakentamisesta alueelle. Rakennuslaki on muuttumassa niin, ettei alle 30 neliön mökkien rakentamiseen tarvitse rakennuslupaa.
Juttua korjattu 2.1.2023 kello 16:05: ”Siivola on työskennellyt Aeronauticassa tuulitunneliohjaajana kolmisen vuotta” muotoon: ”Siivola on työskennellyt Aeronauticassa tuulitunneliohjaajana vuoden ja harrastanut lajia kolme vuotta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




