Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Menestyvä vaateyritys sai alkunsa keittiöstä: PaaPii Design on varttunut yhden naisen työllistäjästä yli 20 työntekijän yritykseksi

    "Yksi yrityksen ideoista on, että suunnittelijalla on lupa leikkiä", sanoo PaaPii Design Oy:n perustaja ja johtaja Anniina Isokangas.
    ”PaaPii Design on muotoiluyritys, jonka ominta alaa ovat vaatteet ja kankaat”, Anniina Isokangas määrittelee. Kuvan luomutrikookankaat ovat Omenapiha ja Bää.
    ”PaaPii Design on muotoiluyritys, jonka ominta alaa ovat vaatteet ja kankaat”, Anniina Isokangas määrittelee. Kuvan luomutrikookankaat ovat Omenapiha ja Bää. Kuva: Paivi Karjalainen

    Mitä ihmettä: Suomessa toimiva vaatetusalan yritys, joka kasvaa ja palkkaa lisää työntekijöitä ja jolla on vientiä 30 maahan. Eihän tämän pitäisi olla mahdollista!

    "Niin minäkin olen kuullut", Anniina Isokangas sanoo naurua äänessään.

    Hän johtaa perustamaansa PaaPii Design Oy:tä, joka täyttää kymmenen vuotta. Vuosikymmenessä osakeyhtiö on kasvanut yhden naisen työllistäjästä 21 työntekijän yritykseksi.

    Mallistojen kaikki vaatteet valmistetaan omassa ompelimossa, jonka PaaPii Design perusti Kokkolaan 2017. Kokkolassa yrityksellä on myös tehtaanmyymälä ja varasto.

    Liikevaihtoa kertyi viime vuonna 2,2 miljoonaa euroa.

    "Teemme positiivisen tuloksen", Isokangas kertoo ennakkotiedon liiketuloksesta.

    Pohditaan menestyksen syitä myöhemmin.

    Ensin on perehdyttävä yrityksen syntyhistoriaan. Mennään keittiöön.

    Metsä ja meri ovat Anniina Isokankaan mielimaisemat. Isokangas on PaaPii Design Oy:n perustaja, toimitusjohtaja ja kuosien suunnittelija. Koivuviilutarjottimen ja trikoon mustikkaista Varpua hän esitteli mökkirantansa lähimetsässä.
    Metsä ja meri ovat Anniina Isokankaan mielimaisemat. Isokangas on PaaPii Design Oy:n perustaja, toimitusjohtaja ja kuosien suunnittelija. Koivuviilutarjottimen ja trikoon mustikkaista Varpua hän esitteli mökkirantansa lähimetsässä. Kuva: Paivi Karjalainen

    Paapii Design syntyi vuonna 2011.

    "Keittiönpöydällä. Ihan konkreettisesti", Isokangas kertoo tarkan paikan.

    "Siinä pöydällä painoin kankaita, joista tein pehmoleluja ja sisustustuotteita. Kankaanpainanta oli tarpeen, jotta sain tuotteet omannäköisiksi."

    Isokangas on keramiikka- ja lasialan muotoilija.

    "Kun lapset olivat pieniä, yritin jotakin keramiikkaruukkua rakentaa. Tulokset olivat suoraan sanoen sotkuisia."

    Tekemisen tarve oli kova.

    "Johonkin se luova toiminta piti kanavoida. Innostuin kankaanpainannasta ja perustin mielijohteesta blogin, jota kirjoitin nimimerkillä ja jossa aloin julkaista töitäni."

    Omien kuosien suunnittelu oli tärkeä juttu.

    "Olisin voinut ostaa valmiit kankaat ja ommella niihin silmiä ja neniä. En usko, että se tie olisi vienyt kannattavaksi yritykseksi tai ainakaan niin laajaksi toiminnaksi, että olisin voinut muita työllistää."

    Myös blogit olivat merkityksellisiä. Ne olivat kiihdytysalusta yrittäjyyteen, Isokangas sanoo.

    Tuotekehitys nopeutui, kun julkaisuista sai heti palautetta. Kankaat kiinnostivat, ostajia ilmaantui.

    "Toiselle on helppo sanoa, että 'onpa nätti työ'. Minä koen niin, että tuote on hyvä vasta silloin, kun joku haluaa sen ostaa."

    Näiden luomupuuvillaisten lastenvaatteiden kuosit ovat Herne ja Niittyleinikki.
    Näiden luomupuuvillaisten lastenvaatteiden kuosit ovat Herne ja Niittyleinikki. Kuva: Paivi Karjalainen

    Itsestään selvä asia yrittäjyys ei ollut. Se tuntui pelottavaltakin. Tahto luovaan työhön oli kuitenkin niin voimakas, että Isokangas uskaltautui yrittäjäksi.

    ”Toki olin myös ymmärtänyt, että vaihtoehtoja ei ole kovin monta, jos omalla alallani haluan työllistyä.”

    Opiskelujeni jälkeen muutimme Alaveteliin, Isokangas kertoo. ”Oma yritys oli mahdollisuus työllistää itsensä maaseudulla.”

    Puolisen vuotta Isokangas puursi yksin. Sen jälkeen apu oli tarpeen, joten hän alkoi ostaa ompelutyötä alihankintana.

    "Vuonna 2015 mieheni tuli yrityksen palkkalistoille.”

    Saman vuoden syksyllä aloitti osa-aikainen työntekijä ja jouluksi tuli yksi lisää. Niinpä loppuvuonna 2015 yrityksessä oli neljä työntekijää.

    Vuosien saatossa PaaPii on siirtynyt käsin painamisesta teolliseen tuotantoon. Kankaiden lisäksi yritys on tuonut myyntiin vaatteita vauvoille, lapsille ja naisille.

    Vaatteet valmistetaan Kokkolassa. Kankaat tulevat pääosin Liettuasta. Kotimaasta PaaPii Design ostaa esimerkiksi merinovillan. Se hankitaan Kalajoelta.

    Juhlavuottaan viettävä yritys kehittelee uutta. Luvassa on vaatebrändi miehille. Nimi on jo päätetty: Finsket.

    Auringonkukka-tarjotin on valmistettu kotimaisesta koivuviilusta.
    Auringonkukka-tarjotin on valmistettu kotimaisesta koivuviilusta. Kuva: Paivi Karjalainen

    Ilo. Innostus. Leikki. Sanat ponnahtavat esiin, kun Isokangas kertoo yrityksestään ja itsestään.

    ”Ilo näkyy väreissä ja aiheissa. Yksi yrityksen ideoista on, että suunnittelijalla on lupa leikkiä."

    Alusta lähtien tavoite on ollut tuoda suunnitteluun samanlaista ennakkoluulottomuutta ja iloa kuin lapsilla on.

    "Innostuminen, ehkä", Isokangas miettii parasta ominaisuuttaan yrittäjänä. "Aika herkästi innostun."

    PaaPii Designissa on muitakin, jotka osaavat innostua.

    "Innostuminen on tarttuvaa. Se voi johtaa juttuihin, joista kukaan ei aluksi tiedä mitään."

    Niin syntyi myös oma limonadi, jonka PaaPii tekee toisen keskipohjalaisen yrityksen, toholampilaisen juomavalmistajan Finn Springin kanssa.

    Tämä trikookuosi on Runo.
    Tämä trikookuosi on Runo. Kuva: Paivi Karjalainen

    ”Suomalaisuus on tärkeää sekä valmistuspaikkana että mielenmaisemana.”

    Yrityksen arvoihin kuuluu myös vastuullisuus.

    ”Pyrimme ottamaan huomioon ihmiset ja ympäristön kaikessa tekemisessä.”

    Se voi olla vaatetusalalla vaikeaa, koska ”materiaalin matka pellolta ihmisen päälle on niin pitkä”.

    PaaPii Designin periaatteisiin kuuluu, että yritys käyttää vain Gots-sertifioitua luomupuuvillaa. Lyhenne tulee englannin sanoista Global Organic Textile Standard. Kyse on tekstiilin ekologisuuden ja eettisyyden sertifikaatista.

    Vastuullisuutta on myös tuotannon pitäminen kotimaassa.

    ”Silloin tiedämme tarkasti olot, joissa tuotteet tehdään.”

    Anniina Isokangas ammentaa ideoita ja inspiraatiota luonnosta ja vapaa-ajan hetkistä: "Kun voi kävellä metsässä ja tuijotella merelle." Siihen on mahdollisuus mökkirannassa Kokkolassa. Pöydällä on Mansikat-trikoo.
    Anniina Isokangas ammentaa ideoita ja inspiraatiota luonnosta ja vapaa-ajan hetkistä: "Kun voi kävellä metsässä ja tuijotella merelle." Siihen on mahdollisuus mökkirannassa Kokkolassa. Pöydällä on Mansikat-trikoo. Kuva: Paivi Karjalainen

    On aika miettiä menestyksen syitä. Miten on mahdollista, että vaatetusalan yritys voi kannattaa ja kasvaa Suomessa?

    PaaPii Design on pyrkinyt toimimaan "vähän eri tavalla".

    "Meillä ei esimerkiksi ole sesonkialennusmyyntejä niin, että juhannuksena kaikki vaatteemme olisivat tarjolla alennetuin hinnoin."

    Tuotteiden katteet ovat Isokankaan mukaan sellaiset, että niillä voidaan maksaa palkat ja että yritystä pystytään rakentamaan pitkäjänteisesti.

    Uuden teknologian, verkkokaupan ja sosiaalisen median ansiosta vaatetusyritys pystyy järjestämään myyntinsä itsenäisemmin ja helpommin kuin aiemmin.

    "Yritys voi rakentaa myyntikanavansa itse. Se vähentää riippuvuutta jälleenmyyjistä."

    "Onneksi en aloittaessani tiennyt, mitä kaikkea tulee vastaan”, Isokangas sanoo yrittäjyytensä kymmenestä ensimmäisestä vuodesta.

    Tärkein tavoite eli itsensä työllistäminen on täyttynyt.

    Sitä seurasivat muut tavoitteet ja ajatukset, esimerkiksi nämä: ”Olisipa hienoa, jos voisin maksaa itselleni palkkaa ja olisipa hienoa, jos ihan kaikkea työtä ei tarvitsisi tehdä itse."

    Mitä PaaPii Design on viiden tai kymmenen vuoden päästä?

    ”Eipä ole tulevaisuus kirkkaana mielessä."

    Täsmällisiä suunnitelmia tärkeämpää on tekemisen tapa.

    "Olemme pyrkineet tekemään mielestämme oikeita asioita oikealla tavalla. Olemme uskoneet omaan tekemiseen."

    Yhden toiveen Isokangas sanoo. "Tunnettuuden kasvattaminen ulkomailla olisi aika mukavaa."

    Luonnonmukaisista aineista valmistetut limonadit PaaPii Design tekee toisen keskipohjalaisen yrityksen, toholampilaisen Finn Springin kanssa. Etiketeissä ovat Siiri ja Myyry.
    Luonnonmukaisista aineista valmistetut limonadit PaaPii Design tekee toisen keskipohjalaisen yrityksen, toholampilaisen Finn Springin kanssa. Etiketeissä ovat Siiri ja Myyry. 

    ANNIINA ISOKANGAS

    • PaaPii Design Oy:n perustaja, toimitusjohtaja ja keskeinen suunnittelija. PaaPii Design on muotoiluyritys, jonka ominta alaa ovat vaatteet ja kankaat. Valikoimaan kuuluvat myös kaavakirjat ompeluharrastajille sekä paperi- ja puutuotteet, joissa hyödynnetään vaatteista tuttuja kuoseja.
    • Suunnittelee yrityksen mallistojen kaikki kuosit. On mukana vaatemallistojen suunnittelutiimissä.
    • Opiskellut muotoilijaksi ammattikorkeakoulussa.
    • Täyttää 40 vuotta tänä vuonna. Asuu perheineen Keski-Pohjanmaalla Alavetelissä, joka on osa Kruunupyyn kuntaa.
    • Perheeseen kuuluvat mies, kaksi lasta ja kissa.
    • Mielimaisemat ovat meri ja metsä. "Olen kotoisin Kokkolasta, joten meri on tullut tutuksi jo lapsuudessa. Paljon vietimme kesäisin aikaa myös Lohtajalla Vattajan maisemissa.
    • Innostumisesta energiaa. "Innostuminen ja ennakkoluulottomuus antavat kaikille energiaa: kun päästään yhdessä tekemään jotakin uutta ja jännää.”
    • Tärkeät tarinat: ”Moniin suunnittelemiini kuoseihin liittyy tarina. Esimerkiksi Hauki-kuosiin, jossa nimensä mukaisesti on hauen kuvia. Sain idean valokuvasta, jonka asiakas oli ottanut pojastaan. Pojalla oli hauki molemmissa käsissään. Kuva oli niin hauska, että innostuin aloittamaan suunnittelun.”