
Kotimaisen latva-artisokan satokausi käynnissä – kasviksen löytäminen kaupoista voi olla kiven alla
Deliverde Puutarhat Oy on tiettävästi ainoa suomalainen tila, joka viljelee latva-artisokkaa kaupallisesti.
Kasvukausi on ollut Liisa Lindrothin mukaan hyvä latva-artisokalle ja siitä saadaankin tänä vuonna hyvin satoa. Kuva: Jarno Mela
Maija Lindroth esittelee shisoa, jota käytetään muun muassa sushin valmistamisessa. Kuva: Jarno MelaPari viikkoa sitten DeliVerden puutarhalla Turussa alkoi latva-artisokan satokausi.
"Vaikea sanoa kuinka kauan se vielä jatkuu, arvioisin, että ehkä maksimissaan 3–4 viikkoa", kertoo Liisa Lindroth, yksi perheyrityksen osakkaista.
Latva-artisokkaa alettiin puutarhalla viljellä 10 vuotta sitten, kun ravintoloista tuli toiveita jostain uudesta kasvista.
Lajikkeita Lindrothit testasivat monta vuotta ja pari–kolme vuotta sitten löytyi hyvä lajike, joka tekee isoja kukkamykeröitä.
Latva-artisokka ei ole tyypillinen suomalainen viljelykasvi. Lindroth ei tiedä muita suomalaisia viljelijöitä, jotka viljelisivät latva-artisokkaa kaupallisesti. DeliVerden puutarhalla sitä viljellään hieman alle puolen hehtaarin alalla.
Lindroth toteaa, että latva-artisokka on vaatimaton kasvupaikan suhteen. Lindrotheilla se kasvaa savisella avomaalla. Ainoastaan aikaa tarvitaan.
"Siitä sanotaan, että on erityisen hallanarka, mutta ei se meidän mielestämme ole", Lindroth kertoo. Hän sanoo kuitenkin, että tänä keväänä kylmyyden takia artisokat istutettiin harson alle.
"Viljelijän näkökulmasta tällainen uusi tuote on aina epävarma. Meillä aiempi ravintolayhteistyö on taannut sen, että latva-artisokat saadaan myytyä."
Lindroth kertoo, että he eivät ole edes uskaltaneet laskea sen kannattavuutta.
"Kilohintaa määrittelee edullisen ulkomaisen latva-artisokan tuonti. Lisäksi taimikasvatusaika on suhteessa pitkä verrattuna satokauteen ja käsityötä on paljon", Lindroth luettelee.
Kotimaista latva-artisokkaa voi olla kuluttajan vaikea löytää.
Sitä on tarjolla vain harvoissa ruokakaupoissa enimmäkseen pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Suurimmaksi osaksi Lindrothit toimittavat ravintoloihin.
"On hienoa saada olla tällä alalla. Meidän vastapareiksi eli kokeiksi ja Hevi-osastojen vastaaviksi hakeutuu sellaisia ihmisiä, jotka suhtautuvat intohimoisesti työhönsä. Meitä yhdistää laadun ja maun vaaliminen."
Liisa Lindrothin pöytälaatikosta löytyy paljon erilaisia ideoita kasveja, joita tullaan ehkä tulevaisuudessa näkemään kaupoissa ja ravintoloissa.
"Olemme kokeilleet paljon erilaisia kasveja. Jotain kokeiluja on jopa 10 vuoden takaa, mutta ne eivät silloin lyöneet läpi"; Lindroth kertoo.
Hän sanoo, että harvoin syynä on ollut se, etteivät he osaisi viljellä tai että kasvi ei menesty Suomessa. Markkinoita ei vaan aina tahdo löytyä uusille erikoisuuksille.
"Lisäksi uuden tuotteen lanseeraaminen on työlästä ja siihen vaaditaan taloudellisia resursseja."
Uusien kasvien kokeilusta Lindroth ei silti luovu. Tänä vuonna valikoimassa on uutena aasialaisessa keittiössä käytetty shiso eli veripeippi, jota on jo jonkin verran myytykin. Lindroth uumoilee, että uusi hittituote voisi olla pikkupalsternakka, jota jo pienimuotoisesti tilalta viedään ravintolaan.
Investointikuulumiset
Deliverde Puutarhat Oy investoi pari vuotta sitten uuteen hehtaarin kokoiseen kasvihuonelaajennukseen.
Ensimmäiset salaatit lähtivät asiakkaille maaliskuussa 2018.
Yritys työllistää tällä hetkellä kesäisin noin 35 henkilöä, talvisin noin puolet vähemmän.
Maija Lindroth kertoo, että uuden kasvihuoneen tekniikan opetteluun meni vuosi aikaa. Lisäksi viime kesän kuumuus toi omat haasteensa.
"Harjoittelu vaati kaikki vuodenajat. Vasta viimeiset kuukaudet kaikki ovat tienneet mitä tehdään ja paljonko tuotetta tulee", Maija Lindroth kertoo.
Opettelu on hänen mukaansa kuitenkin tuottanut tulosta ja puutarha on nyt hyvässä balanssissa.
Tilalla pohditaan mahdollista laajennusta lähitulevaisuudessa. Maija Lindroth kuitenkin suunnittelee, että nyt vedetään hetki henkeä ja nautitaan toimivasta puutarhasta.
Lue lisää:
Lindrothit investoivat neljä miljoonaa salaatteihin
Sosiaalisesta mediasta haalitaan uusia asiakkaita tilallisen persoonalla
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
