Valtran traktoritehdas seisoi toukokuun alihankkijan tulipalon takia
Tuotantoa käynnistetään liki viiden viikon tauon jälkeen ja yhtiö arvelee, että toimitusten takamatkaa voidaan kuroa kesällä umpeen. Tehdas on käynnissä myös kesällä.
Valtran ohjaamot tehdään Ylihärmässä ja toukokuun seisokki vaikutti myös siellä. Kuva: Johannes TervoMaataloustraktorien rekisteröintitilastot ovat olleet loppukeväällä Valtran kannalta jopa oudon heikkoja, mutta syykin on yksinkertainen.
Tuotanto oli pysähdyksissä ensin koronan takia maalis-huhtikuussa. Juuri, kun työt saatiin käyntiin, tulipalo alihankkijan valimossa pysäytti osien toimitukset ja tuotannon Suolahden tehtaalla, kertoo myyntijohtaja Matti Kallio Agcolta.
Kallion mukaan traktorit myydään tehdastoimituksena ja rekisteröidään jo tehtaalla. Kun tuotanto oli pysähdyksissä, rekisteröintejäkään ei kertynyt. Huhtikuussa ehdittiin olla töissä pari viikkoa.
Suolahden tehtaan tuotantoa on käynnistetty taas tällä viikolla liki viiden viikon tauon jälkeen.
Seisokkia kurotaan umpeen kesällä. Henkilöstö piti kesälomiaan toukokuussa ja on töissä normaaliin loma-aikaan heinäkuussa.
Kallion mukaan koronasta johtuva epävarmuus ja tuotantokatkokset merkitsevät kuitenkin sitä, että tämän vuoden kokonaisrekisteröinneissä jäädään reilusti alle 1 500 traktoriin.
Traktoreiden kysyntä ei ole olennaisesti muuttunut viime vuodesta Suomessa.
Koronan vaikutuksia alkoi näkyä kotimaan traktorimarkkinoilla jo maalis-huhtikuussa ja toukokuussa hiljaiselo iski täydellä voimalla. Traktoreiden rekisteröinnit supistuivat kolmasosaan viime vuoden toukokuusta ja vähennystä on kaikilla merkeillä, Valtralla toki eniten.
Toukokuussa rekisteröitiin vaivaiset 64 maataloustraktoria, kun vuosi sitten rekisteriin meni 117 traktoria enemmän.
Alkuvuoden lukuja on siksi turha verrata edellisiin vuosiin. Kauppa kävi viime vuoden tapaan aina maaliskuun puolivälin koronaepidemiaan saakka.
Valtran rekisteröinnit hyytyivät ensimmäisenä.
Tuonti- traktoreissa vaikutukset tulivat viiveellä, sillä koneita oli odottamassa kuljetusta tehtaalla, matkalla ja hieman myös varastoissa. Kaikki valmistajat pitivät tehtaita kiinni ainakin muutaman viikon ja tuotantoa oli vain vähän.
Merkkejä elpymisestä alkaa näkyä.
Toukokuun puolivälin jälkeen tuontimerkkejä on rekisteröity likimain samaa tahtia kuin vastaavaan aikaan viime vuonna: Massey-Fergusoneja, Fendtejä ja Claaseja muutama enemmän ja John Deerejä ja New Hollandeja sekä CaseIH:ita saman verran vähemmän.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
