Matkailuisäntä luottaa yhteistyöhön
Lomakeskus Järvisydäntä Rantasalmella isännöivälle Markus Heiskaselle lähiseudun muut matkailuyritykset merkitsevät kilpailun sijaan mahdollisuutta erikoistumiseen ja palvelutarjonnan monipuolistamiseen.RANTASALMI (MT) Markus Heiskanen on baarinpitäjä jo kymmenennessä polvessa. Pitkä historia näkyy kuitenkin lähinnä Lomakeskus Järvisydämen ulkoasussa. Keskiaikaiseen tyyliin sisustetuissa tiloissa tunnelma on kohdallaan, mutta asioita hoidetaan aivan nykyajan hermolla pysyen.
34-vuotias Heiskanen on 8-vuotisen yrittäjyytensä aikana muun muassa ollut aktiivisesti luomassa lähialueen yrityksistä toimivaa yhteistyöverkostoa, Saimaa Holidayta, jossa aiemmin samoista asiakkaista kilpailleet yritykset puhaltavat yhteen hiileen.
Tietotekniikkaa yrityksessä hyödynnetään monipuolisesti muun muassa varausjärjestelmässä ja markkinoinnissa. Facebook kuljettaa yrityksen kuulumisia jo yli tuhannelle tykkääjälle ja majoitustiloista pääosa vastaa vähintään asiakkaiden hotelleista oppimaa standardia.
Kokoontumiset ydinosaamista
Järvisydämen ydinosaamista ovat ravintolat ja myynti. ”Kokoontumisten järjestäminen”, Heiskanen kiteyttää.
Tärkeintä asiakaskuntaa ovat suomalaiset yritykset, jotka järjestävät kokouksia, koulutuksia ja virkistyspäiviä. Lisäksi tiloissa pidetään paljon juhlia. Majoituspaikkoja on useampi sata.
Olennainen osa kokonaisuutta ovat eri yritysten tarjoamat Saimaan ympärille rakennetut ohjelmapalvelut, kuten norppasafarit, melonta ja kalastus.
Yhteistyön merkitys Heiskaselle ei jää epäselväksi, kun hän puhuu siitä. Oma yritys tahtoo välillä jäädä kakkoseksi. Verkostoituminen olikin yksi perusteista, joilla Heiskanen valittiin alueensa Nuori Maaseutuyrittäjä -kilpailun voittajaksi.
Lisäksi raati arvosti merkittävää työllistämistä alueella sekä määrätietoista laajentamista ympäröivä Linnansaaren Kansallispuisto huomioon ottaen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

