
Uudenlaista potkua viljelyyn sosiaalisesta mediasta – Lännentila Oy luo brändiään tehokkaalla somenäkyvyydellä
Lännentila Oy on uuden ajan maatila, joka rakentaa ympärilleen elämyksiä, nostaa perunat nettiin sekä vie mansikat uimarannalle. Perheyrityksen johdossa olevat Karjulan veljekset, Klaus ja Joonas sanovat löytäneensä viljelyyn aivan uudenlaisia näkökulmia.Lumijoki
Viljelyksestä vastaava Klaus Karjula (oik.) sekä myynnin ykkösmies Joonas Karjula pitävät tärkeänä, että maatilat uskaltavat poiketa totutuista tavoista. Kuva: Anne AnttilaLumijoella sijaitseva Lännentila Oy on mansikkaan ja perunaan erikoistunut perheyritys, jonka taustalta löytyy entinen kansanedustaja, Kyösti Karjula.
Kyösti ja Eila Karjula aloittivat tilanpidon aikoinaan vuokratilallisina. Karjulat löysivät kokonaisalaltaan 540 hehtaarin suuruisen kohteen Maaseudun Tulevaisuudessa olleen ilmoituksen kautta. Alkuvaiheessa tila kulki Lännen karjatilan nimellä, mutta 1980-luvun alussa karjatila muuttui perunatilaksi ja tilaa ryhdyttiin kutsumaan Lännen tilaksi.
Alkuvaiheessa tila keskittyi siemenperunantuotantoon. 1980-luvun lopulla viljelytoiminta vaihtui ruokaperunaan ja vuodesta 1988 alkaen painopiste on ollut varhais- ja kesäperunan viljelyssä.
Vuonna 2005 tilan omistus siirtyi Karjulan perheelle ja kuusi vuotta myöhemmin tilalla käynnistyi myös mansikanviljely.
Käsin nostetusta varhaisperunasta tuli nopeasti tavaramerkki, jota täydensivät aikanaan myös laatuvarmat mansikat.
Hyvät tuotteet ja hyvin tehty pohjatyö antoivat tarvittavaa selkänojaa vuonna 2012 toteutuneeseen sukupolvenvaihdokseen. Tila ja sen 110 peltohehtaaria siirtyivät suoraan perheen neljän pojan perustamalle osakeyhtiölle.
"Osakeyhtiölle tehtävä sukupolvenvaihdos oli ensimmäisiä Suomessa, mutta toteutui kaikin puolin mallikkaasti. Toiminta jatkui mutkattomasti, sillä työ perunakuokan varressa oli jo lapsuusajoilta tuttua. Jatkoimme tutuilla tuotteilla, mutta ryhdyimme pikkuhiljaa kehittämään rinnalle myös muuta", veljekset kertovat.
Aikaloikka uuteen aikakauteen sijoittuu vuoteen 2016, jolloin tilan isännäksi nousi 23-vuotias Klaus Karjula.
"Keskeytin liiketalouden opinnot ja siirryin viljelijäksi. Alkuvaiheessa moni asia eteni kantapään kautta, mutta perheen ammattitaitoinen tuki kannatteli eteenpäin.”
Siinä vaiheessa, kun osan vetovastuusta otti kauppatieteiden maisteriksi kouluttautunut Joonas Karjula, tilaa ryhdyttiin määrätietoisesti kehittämään.
Lännen tila työllistää kesäisin yli 130 työntekijää, joista valtaosa on ukrainalaisia.Yksi luottotyöntekijöistä on Ira, joka on työskennellyt tilalla on jo neljän kesän ajan. Kuva: Anne AnttilaPääroolissa on edelleen monipuolinen viljely, mutta samalla elämyksien tarjonta. Kesäaikana tilalla vierailee jopa tuhat ihmistä päivässä.
"Haluamme erottua joukosta ja erottautuminen tapahtuu erikoistumalla. Olemme avanneet maalaispihamme ovet vieraille, järjestämme tapahtumia ja jalkaudumme kentälle. Näymme, kuulumme ja olemme läsnä. Avoimuus on auttanut löytämään maataloudesta uudenlaisia näkökulmia”, Klaus Karjula selittää.
”Haluamme erottua joukosta ja erottautuminen tapahtuu erikoistumalla.” Klaus Karjula
Pohjois-Suomen suurimmasta mansikkatilasta ja sen tuoteperheestä on luotu brändi, jonka taustalla on tehokas somenäkyvyys.
"Olemme sosiaalisen median suurkäyttäjiä ja mukana jopa TikTokissa. Ydintiimimme on nuori, rohkea ja erittäin idearikas, joten tilan tuotteita tehdään tutuksi hyvin monin eri tavoin. Tavoitteena on tuoda asiakkaat lähelle viljelijää ja tehdä toiminnasta niin läpinäkyvää, että kuluttajat tuntevat syövänsä "Klaussin pottuja" tai "Karjulan veljesten" mansikoita. Haluamme olla kuluttajien oma kotitila.”
Lukuisten peruna- ja mansikkalajikeiden lisäksi tilalla viljellään myös sipulia, punasipulia, hernettä sekä kukka- ja parsakaalia.
Peltoala on kokonaisuudessaan 120 hehtaaria, josta mansikka lohkaisee 25 hehtaaria, perunalla on kolmekymmentä ja hernettä viljellään 15 hehtaarin alalla.
"Kokeilussa on aina uusia lajikkeita ja myös uusien tuotteiden kohdalla olemme avoimia. Tämän vuoden uutuus on punasipuli.”
Viljelystä vastaava Klaus Karjula pitää kokeiluja tärkeänä, sillä toiminnan kivijalka perustuu laatuun.
"Esimerkiksi perunan kohdalla tärkeintä on maku. Maittavuuden säilyttämiseksi olemme vähentäneet lannoitteiden käyttöä ja kesäperuna kuokitaan maasta aina hieman keskenkasvuisena. Pienillä asioilla voi olla suuri vaikutus.”
Lännentila Oy
Mansikka, peruna, sipuli, herne ja kaali
Sukupolvenvaihdos 2012 osakeyhtiöksi, toimitusjohtaja Klaus Karjula
Työntekijöitä kesäisin noin 130, joista 80 prosenttia Ukrainasta, talvella viisi
Peltoa yhteensä 120 hehtaaria
Erikoista:
- Pohjois-Suomen suurin mansikkatila
- Verkkokauppa
- Tilatapahtumat
- Somenäkyvyys
Tilan vahvuudet
Perhe
Perinteiset viljelytavat
Avoimuus ja läpinäkyvyys
Laadukkaat ja monipuoliset tuotteet
Into ja idearikkaus
Vahva asiakaslähtöisyys
Nuorekkuus ja rohkeus
Hyvät työntekijät
Brändi- ja somevaikuttaminen
Suunnitelmallisuus
Tilaympäristö
Maku edellä viljely
Vinkit kollegoille
Ole rohkea ja avoin
Uskalla erottautua
Panosta laatuun
Kokeile ja testaa
Kehitä ja kehity
Arvosta itseäsi ja ammattitaitoasi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







