”Luomutuotteiden markkinointiamietittävä jo pellon laidalla”
Luomutuotannon siirtymäaika sekä ruokaketjun voittojen kertyminen muualle kuin viljelijälle jarruttaa luomun markkinavetoista kehittymistä, sanoo Timo Heikkilä Metsärannan puutarhalta.
Viljelijä voi helpottaa tilannetta miettimällä tuotteiden markkinointia ja kiinnittämällä viljelykiertosuunnitelmissa huomiota tuotteiden myynnin kasvumahdollisuuksiin.
Jotta toiminta on kestävää, pitää koko ruokaketjun keskittyä olennaiseen eli kuluttajan toiveiden täyttämiseen, Heikkilä sanoo. Hän puhui viime viikolla Lisäarvoa lisäarvolle -luomuiltapäivässä Liedossa.
Samassa tilaisuudessa MTK-Varsinais-Suomen toiminnanjohtaja Paavo Myllymäki kannusti viljelijöitä tuottamaan laatua ja ideoimaan rohkeasti. Ne ovat myönteisen erottumisen eväät.
Luomuvakka-hankkeen vetäjä Sari Raimoranta totesi, että ruokaketjun osat ovat edelleen huonosti perillä kumppanien toiminnasta.
Iso osa luomutuotannosta hukkaantuu tavanomaisille markkinoille, kun joku ketjun lenkki ei toimi. Esimerkkinä Raimoranta mainitsi luomunaudan tuotannon.
Raimoranta muistutti, että mitä enemmän vaivaa ja tuotantopanoksia tuottaminen vaatii, sitä tärkeämpää on tulouttaa tuotteen lisäarvo maatilalle asti.
Varsinais-Suomessa on tarvetta luomuviljan markkinointiosuuskunnalle, kertoo Pro Luomu ry:n asiantuntija Päivi Rönni.
Keskitetyssä myynnissä pienetkin erät saadaan varastoista markkinoille.
Osuuskunnan jäseninä tuottajat voisivat tehdä tuotantopanoksista yhdessä tarjouspyyntöjä ja hilata näin hintoja hivenen alemmas, Rönni sanoi.
MAIJA ALA-SIURUA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
