Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Nokialla tehdään kohta uudenlaisia moottoreita

    Linnavuoressa kehitetään 100–300 kilowatin dieseleitä, jotka kelpaavat myös kuorma-autoihin.
    Nokian moottoritehtaalla on edessä työntäyteiset ajat. Tehdasta laajennetaan, kokoonpano keskitetään uuteen tehtaaseen ja uusi moottoriperhe pääsee linjalle 2022, kertoo toimitusjohtaja Juha Tervala Agco Powerilta,
    Nokian moottoritehtaalla on edessä työntäyteiset ajat. Tehdasta laajennetaan, kokoonpano keskitetään uuteen tehtaaseen ja uusi moottoriperhe pääsee linjalle 2022, kertoo toimitusjohtaja Juha Tervala Agco Powerilta, Kuva: Veikko Niittymaa

    Agco Power kertoi torstaina suurinvestoinneista Nokialla sijaitseville Linnavuoren tehtaille. Tehtaan laajennus vie osan summasta, mutta pääosassa on kehitteillä oleva uusi moottoriperhe. Moottorista on vilautettu jo kuvia ja sen on koekäytössä, mutta juuri muuta ei ole kerrottu.

    Torstaina esirippua valotettiin sen verran, että moottorien tehoalue kattaa 100–300 kilowattia ja moottorit ovat 4- ja 6-sylinterisiä. Tuotannon luvataan alkavat 2022.

    Nykyistä mallistoa ei unohdeta, vaan se säilyy rinnalla ainakin jonkin aikaa, toimitusjohtaja Juha Tervala Agco Powerilta toteaa.

    Tervala pitää suurinvestointia luottamuksen osoituksena emokonserni Agcolta. Näin suurta investointia ei ole tehty vuosikausiin Suomessa eikä muualla. Linnavuoreen rakennettiin kuusi vuotta sitten uusi kokoonpanotehdas 20 miljoonalla eurolla. Nyt tehty päätös koskee viisi kertaa suurempaa hanketta.

    Vuonna 2013 käyttöön otettua kokoonpanotehdasta laajennetaan ja uutta tilaa tulee noin hehtaari. Maalaamo saa uudet tilat, samoin logistiikka ja toimistot. Moottoreille saadaan myös uusi esittelytila.

    Moottoriperheen suunnittelussa lähdettiin puhtaalta pöydältä. Mikään ei ollut pyhää, ei edes sylinterien mitat, sanoo tuotekehitysjohtaja Kari Aaltonen Agco Powerilta. "Näin isoja moottoriuudistuksia tehdään harvoin, edellinen oli 1991."

    Aaltosen mukaan moottoreista halutaan entistä monikäyttöisempiä. Traktoreiden ohella niiden pitää sopia monenlaiseen käyttöön, myös kuorma-autoihin. Traktoreissa korostetaan kapeaa runkoa, puimureissa ja autoissa keveyttä ja mataluutta. Lyhyt moottori on eduksi, kun traktorista halutaan ketterä.

    Materiaaleissakin on säästetty ja uudet moottorit ovat nykyisiä keveämpiä, vaikka kestävyydestä ei tingitä. Rakenteet pystytään optimoimaan aiempaa tarkemmin.

    Saattaa olla, että traktoreissa käytetään valettuja öljypohjia, kun tarvitaan jäykkää runkorakennetta. Muualle sopii peltinen tai jopa muovinen öljypohja.

    Moottorien suunnittelu on harpannut hurjasti eteenpäin ja samalla eri valmistajien moottorit alkavat muistuttaa yhä enemmän toisiaan. Parasta ratkaisua haetaan tietokoneavusteisesti ja kaikilla on käytössä samanlaiset välineet, Aaltonen miettii.

    Moottoreiden polttoaineen kulutuksessa ja päästöissä alkavat tulla rajat vastaan, mutta eteenpäin voidaan päästä toista kautta.

    Aaltonen pitää mahdollisena, että moottorin ahtimiin lisätään generaattori ja sähkö antaa lisätehoa moottorille. Samalla päästöt vähenevät. Muutoinkin sähkön merkitys kasvaa. Erilaisia hybridivaihtoehtoja tulee lisää ja moottorin teho voidaan tarvittaessa käyttää kokonaan sähkön tuottamiseen.