Romutuspalkkiolla kova suosio - saa jatkoa
Hallitus on ohjaamassa lisää rahaa vanhojen autojen romuttamiseen.
Autojen romutusikä on noussut yli 20 vuoteen. Muualla EU:ssa autot romutetaan selvästi aiemmin. Kuva: Jarmo PalokallioHeinäkuun alussa käynnistynyt 1 500 euron romutuspalkkio yllätti suosiollaan. Valtion vanhojen autojen romutukseen varaamat 3 miljoonaa euroa loppuivat jo elokuussa.
Kokeilu on saamassa jatkoa, sillä valtiovarainministeriö aikoo esittää lisäbudjettiin viittä miljoonaa euroa kyseiseen tarkoitukseen. Jos eduskunta hyväksyy esityksen, romutustodistukset ovat syyskuun lopulla taas käypää valuuttaa autokaupassa.
Ehtona on, että romutettava auto on vähintään 10 vuoden ikäinen ja uusi auto vähäpäästöinen.
Valtio maksaa romutuspalkkiosta 1000 ja autokauppa 500 euroa. Autokauppa on sorvannut myös muita ehtoja romutuspalkkioon sopiviksi. Romutustodistus saattaa esimerkiksi riittää auton käsirahaksi.
"Romutuspalkkio on virkistänyt autokauppaa. Elokuussa uusien autojen myynti nousi lähes 12 prosentilla", kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ry:stä.
"Kokeilun mahdollinen jatkuminen on hyvä uutinen. Jos sen suosio pysyy, saattaa olla, että autoala joutuu nostamaan vuosimyyntiennustettaan nykyisestä 109 000 autosta", pohtii Kallio.
Romutuspalkkiolla pyritään nuorentamaan autokantaa. Autojen keskimääräinen romutusikä on kivunnut yli 20 vuoteen.
Uusien autojen CO2-päästöt ovat lähes viidennestä pienemmät, kuin 5—9 -vuotiailla autoilla. Ero kasvaa neljännekseen, kun vertailuun nostetaan yli 10-vuotiaat autot.
Suomessa on eniten vuonna 2006 käyttöönotettuja henkilöautoja. Niitä on edelleen käytössä lähes 157 000 kappaletta. Vajaa viidennes henkilöautoista on alle 5-vuotiaita.
Tuoreimmilla autoilla ajetaan Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa. Vähiten uusia autoja on Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa.
Vanhojen autojen romutuksesta kerrotaan lisää perjantain MT:ssä ilmestyvässä autoliitteessä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
