
Takana satoja näyttelyitä – Veljekset Ala-Talkkari Oy toivoo Farmarissa korostuvan kotimaisen ruoka- ja energiatuotannon merkitys ja omavaraisuus
Kiinteän energian polttolaitteita valmistavaa lapualaista Veljekset Ala-Talkkari Oy:tä voi pitää todellisena näyttelykonkarina, koska sillä on vuosikymmenten kokemus sadoista koti- ja ulkomaisista eri alojen näyttelyistä.Lapua
Lapualainen kiinteän energian polttolaitteita valmistava Veljekset Ala-Talkkari Oy ja sen toimitusjohtaja Antti Ala-Talkkari ovat todellisia näyttelykonkareita. Näyttelyt ovat yritykselle tärkeitä paitsi tuotteiden ja uuden tekniikan esittelemiseksi myös brändin ja tunnettuuden rakentamiseksi. Kuva: Arto TakalampiMikkelissä järjestettävään Farmari-maatalousnäyttelyyn liittyy aivan oma mielenkiintonsa: kuinka koronan vuoksi lykkääntynyt tapahtuma on säilyttänyt elinvoimansa ja kiinnostavuutensa viiden vuoden tauon jälkeen.
Edellinen Farmari oli Seinäjoella vuonna 2017. Sen jälkeen, ja etenkin parin viime vuoden aikana, maatalouden ja koko yhteiskunnan toimintaympäristö on muuttunut radikaalisti, joten tilanne on uusi myös näytteilleasettajille.
Kaikkiin Farmareihin osallistuneessa Veljekset Ala-Talkkari Oy:ssä tulevalle näyttelylle on asetettu tietyt odotukset.
”Odotamme, että näyttelyssä korostuisi kotimaisen ruuan- ja energiantuotannon omavaraisuus ja etenkin energia- ja ilmastokeskustelussa palattaisiin maan pinnalle. Siinä on osin irtaannuttu todellisuudesta ja se on saanut jopa hysteerisiä piirteitä kuten puheet puun polton kieltämisestä”, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Antti Ala-Talkkari.
”Nyt Ukrainan sodan ja energian hinnan kallistumisen vuoksi on jouduttu totuuden eteen. Emme voi olla tuontienergian varassa vaan meidän on oltava mahdollisimman omavaraisia.”
Yrityksen päätuotteet ovat hakelämmityskattilat sekä vähäpäästöiset kiinteän polttoaineen biopolttolaitteet, stokerit. Lippulaivatuotteita ovat käyttövalmiit Veto Cont -lämpökeskukset eli -kontit. Lisäksi yritys valmistaa lumilinkoja.
”Olemme itsekin toimineet omavaraisuuden lisäämiseksi monipuolistamalla polttolaitteiden käyttömahdollisuuksia. Niistä on tarjolla myös hybridimalli esimerkiksi aurinkopaneelien tai ilmavesipumpun hyödyntämiseksi”, Ala-Talkkari sanoo.
Farmari on muuttunut vuosien mittaan maatalousnäyttelystä enemmän maaseutua esitteleväksi maaseutunäyttelyksi, josta koneliikkeet olivat välillä kokonaan poissa. Tarjonnalla houkutellaan kävijöiksi myös kaupunkilaisia, mikä ei Ala-Talkkarin kokemuksen mukaan palvele yrityksen tarpeita parhaalla tavalla.
”Uskoisin, että näytteilleasettajia ja väkeä saataisiin enemmän, jos näyttely keskittyisi enemmän koneisiin. Markkinahumu vetää aina, mutta se olisi ainakin rajattava osastoinnilla pois konekentän seasta”.
”Farmarista ei voi poiskaan olla, koska siellä käy kuitenkin perinteisiä asiakkaita sekä muita kuin maaseutuyrittäjiä, omassa liiketoiminnassaan lämpöä tarvitsevia”, hän sanoo.
Emme voi olla tuontienergian varassa vaan meidän on oltava mahdollisimman omavaraisia.
Ajankohdaltaan Farmari on yrityksen myynnille liian lähellä seuraavaa viljankuivaus- tai lämmityskautta. Kesän näyttelyasiakkaat tulevatkin vastaan yleensä vasta vuoden kuluttua.
Itse näyttelyalueelta Ala-Talkkari toivoo kovapohjaista alustaa ja läheisiä parkkipaikkoja. Hänen mielestään Oripäässä järjestettävä Okra on tässä mielessä hyvä esimerkki.
Yritystä voi pitää varsinaisena näyttelykonkarina, sillä se on 70-luvulta lähtien osallistunut satoihin maa- ja metsätalouden sekä energia- ja lvi-alan messuille niin kotimaassa kuin ulkomaillakin eli Pohjoismaissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa.
Kun Antti Ala-Talkkari alkaa luetella maita sekä käytyjen näyttelyjen ja paikkakuntien nimiä, lista on hengästyttävän pitkä pienemmistä messutapahtumista maailman suurimpiin eri alojen messuihin.
Veljekset Ala-Talkkari toivoo omavaraisuuden korostuvan nykyisessä energiakeskustelussa ja myös Farmarissa. Yritys on myös itse tehnyt paljon energiaomavaraisuuden eteen esimerkiksi kehittämällä polttolaitteisiin vaikka aurinkoenergiaa hyödyntävät hybridimallit sekä pienimuotoisen CHP- eli yhdistelyn sähkön ja lämmöntuotantolaitoksen, jonka pilottiyksikkö oli valmistumassa kevättalvella tehtaalla. Kuva: Arto TakalampiAlkuvuosina yritys kulki kotimaan näyttelyissä lavakuivureiden kanssa, sitten kattiloiden ja stokerien kanssa, joista jälkimmäinen teki 80-luvun alussa vasta tuloaan.
”Stokerin esittelemiseksi ja toiminnan tunnetuksi tekemisessä näyttelyt olivat hyvänä apuna”, Ala-Talkkari sanoo.
Näyttelyjen suoraa kaupallista merkitystä on hänen mukaansa vaikea mitata. Näyttelyissä mukana oleminen onkin ennen kaikkea brändin ja tunnettuuden rakentamista.
”Ja ovathan siellä kilpailijatkin”, hän naurahtaa.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



