
Hankkijalta uusia palveluita maitotiloille – ”Tarkoitus on auttaa asiakkaita menestymään”
Maitotiloille on tarjolla entistä räätälöidympiä palveluita, jotta tiedolla johtaminen sujuisi.
Hankkijan nauta- ja erikoisrehujen osastopäällikkö Teemu Seppälä vierailulla Kaukajärven maitotilalla Kangasalla. Kaukajärvi on yksi Online-Onnikin pilottitiloista. Kuva: Kimmo HaimiRehuyhtiö Hankkija tuo markkinoille neljä uuttaa palvelukokonaisuutta maitotiloille: Online-Onnikki, Tulos-Tuulikki, Muutos-Mustikki ja Raaka-ainemarkkinat.
”Kaikkien palveluiden tarkoitus on auttaa asiakkaita menestymään”, kertoo Hankkijan nauta- ja erikoisrehujen osastopäällikkö Teemu Seppälä.
Online-Onnikki kokoaa ja hyödyntää tietoja maitotuotoksesta ja ruokinnasta. Tuotostiedot ohjelma saa lypsyrobotilta.
Maidon pitoisuustiedot saadaan toistaiseksi meijerien omista järjestelmistä. Tulevaisuudessa voisi olla mahdollista, että pitoisuustiedotkin tulisivat suoraan Online-Onnikkiin, Seppälä sanoo. Tämä edellyttää keskusteluja meijereiden kanssa eikä niitä ole vielä aloitettu.
Hankkijan asiantuntija pystyy Online-Onnikin avulla seuraamaan asiakastilan tietoja, kuten esimerkiksi päivittäistä maitotuotosta tai karjan väkirehun kokonaissyöntiä.
Asiantuntijan tärkeä tehtävä on huomata muutokset tilan tiedoissa ja ottaa tarvittaessa yhteyttä asiakkaaseen.
Kaukajärven maitotila Kangasalla on yksi Online-Onnikkia kokeilevista tiloista. Kuvassa tilan toinen omistaja Jarmo Toiva, Hankkijan ruokinta-asiantuntija Paula Fioere, Hankkijan nautarehujen kehityspäällikkö Pirjo Hissa sekä Päivi Vaarala. Kuva: Kimmo HaimiOnline-Onnikki on suunnattu erityisesti robottitiloille, mutta sitä voivat Seppälän käyttää muutkin tilat. Edellytys on, että Onnikin tarvitsemat tiedot ovat siirrettävissä tilalta järjestelmään.
Online-Onnikki on maksullinen palvelu, veroton hinta tuottajalle on 200 euroa kuukaudessa.
”Tulos-Tuulikin avulla kehitetään maitotilan ruokinnan tehokkuuta, tuloksellisuutta ja tarkkuutta”, Seppälä tiivistää.
Tulos-Tuulikkia käytettäessä tehdään tarkkoja laskelmia, jotka paljastavat esimerkiksi rehuhyötysuhteen ja maitotuotto-rehukustannuksen.
Tulos-Tuulikki ei maksa Hankkijan rehuasiakkaille mitään. Halutessaan sama tila voi käyttää sekä Online-Onnikkia että Tulos-Tuulikkia, Seppälä sanoo.
Kolmas uutuuspalvelu on Muutos-Mustikki. Se on tarjolla maidontuottajille, joilla ei vielä ole käytössä Hankkijan rehuja, Seppälä kertoo.
Muutos-Mustikki antaa arvion siitä, miten tilan energiakorjattu maitotuotos (EKM) kehittyisi, jos karjaa ruokittaisiin Hankkijan rehuilla.
Muutos-Mustikki perustuu tieteellisiin ruokintatutkimuksiin ja suomalaisista ruokintakokeista tehtyihin mallinnuksiin, Seppälä kertoo. Näiden pohjalta on luotu ohjelman käyttämä laskentamalli.
Hankkijan verkkosivuilla on kaikille tarjolla tietoa rehuraaka-ainemarkkinoista, kuten kansanvälisistä pörsseistä.
Tarkoitus on auttaa tuottajia entistä paremmin arvioimaan oikea aika rehuhankinnoille ja budjetoimaan tulevia rehukustannuksia, Seppälä selittää.
”Tieto on sitä samaa, mitä Hankkijakin seuraa. Palvelu lisää avoimuutta ja keskustelua.”
Seppälän mielestä Hankkija ei palveluillaan haasta neuvontajärjestöjä.
”Kehitämme omaa toimintaamme, kyse on meidän ja asiakkaidemme yhteistyöstä.”
Seppälä muistuttaa, että on paljon asioita, joita Hankkija ei tee mutta joihin liittyviä palveluita neuvontajärjesöt tarjoavat. Esimerkiksi tukihakemuksia Hankkijan asiantuntija eivät täytä.”
”Emmekä puutu siihen, minkä muiden tahojen palveluita asiakkaamme käyttävät.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






