Avun tarve ei vähenny: Viljelijöistä välitetty jo yli 2 200 tilakäynnin verran
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasosen (kok.) mukaan tavoitteena on, vakinaistamisen jälkeenkin Melan Välitä viljelijästä -toiminta vastaisi pitkälti nykyistä mallia.Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan Välitä viljelijästä -projekti auttaa vaikeissa elämäntilanteissa olevia viljelijöitä ja tukee heidän jaksamistaan. Tänä vuonna projektityöntekijät ovat tehneet jo yli 2 200 tilakäyntiä, Mela tiedottaa. Laitoksen mukaan viljelijöiden avun tarve ei vuosien aikana ole vähentynyt. Asiakkaiden määrä on kasvanut tasaisesti projektin alusta eli vuodesta 2017.
Välitä viljelijästä -projektista tehdään pysyvä toimintamalli vuoden 2025 alusta, toisti Melan valtuuskunnassa 4.12. puhunut sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.).
”Mela on tärkeässä roolissa pysyvän toimintamallin valmistelussa. Tavoitteena on, että toiminta vastaisi myös vakinaisena mahdollisimman pitkälle nykyistä mallia.”
Vakinaistaminen on kirjattu hallitusohjelmaan.
”Maatalousyrittäjien työkyvystä huolehtiminen on yrittäjän omalla vastuulla, mikä tekee työkykyriskin hallinnasta hankalampaa kuin palkansaajilla”, sanoo tiedotteessa Melan toimitusjohtaja Heli Backman.
”Välitä viljelijästä -projektilla on ollut merkittävä vaikutus yrittäjien työkyvyn tukemisessa ja sitä kautta laajemminkin kotimaisen ruuantuotannon turvaamisessa.”
Melan valtuuskunta keskusteli lomituspalveluiden tulevaisuudesta. Maatalouslomittajista on pula, tilanne on ollut hankala jo pitkään. Erityisesti äkillistä sijaisapulomitusta on vaikea saada järjestymään. Mela ja lomitusyksiköt selvittävät parhaillaan keinoja lomitustyön ongelmien ratkaisemiseksi, Mela kertoo tiedotteessaan.
”Sekä lomittajien saatavuus että asioinnin sujuvuus ovat asioita, mihin tarvitaan nyt panostusta.” Heli Backman.
Lomituksen nykyinen tietojärjestelmä ja sen toiminta aiheuttaa huolta. Nykyisen Lomitusnetti-järjestelmän toimintavarmuus heikkenee koko ajan sen teknologian vanhentuessa. Järjestelmää ei ole Melan mukaan päästy uudistamaan, koska rahoitus on kytketty lomituspalvelulain uudistamiseen. Tämä asia ei puolestaan ole edennyt.
”Hallitusohjelmassa panostetaan digitaalisten palveluiden kehittämiseen yhtenä tärkeimpänä keinona parantaa palveluiden laatua ja saatavuutta”, Backman sanoo tiedotteessa.
Hän muistuttaa, että lomitus on maatalousyrittäjien työhyvinvoinnille ja jaksamiselle ensiarvoisen tärkeä palvelu, jonka toiminta on varmistettava myös tulevaisuudessa.
”Sekä lomittajien saatavuus että asioinnin sujuvuus ovat asioita, mihin tarvitaan nyt panostusta.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








