Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Traktorintekijät palaavat töihin – Linnavuoren moottoritehdas aloitti tuotannon torstaina

    Agco-konserni valmistautuu käynnistämään Fendtien ja Massey-Fergusonien kokoonpanon tällä viikolla. Valtroja on tehty jo viikko Suolahdessa.
    Agco Powerin moottoritehdas palasi tuotantoon torstaina vajaan kolmen viikon seisokin jälkeen. Kuvassa asentaja Jani Kivisalo tarkastaa uutta moottoria.
    Agco Powerin moottoritehdas palasi tuotantoon torstaina vajaan kolmen viikon seisokin jälkeen. Kuvassa asentaja Jani Kivisalo tarkastaa uutta moottoria. Kuva: Olli-Pekka Latvala
    Digitaaliset ratkaisut harppaavat nyt lujasti eteenpäin, toteaa Euroopan johtaja Torsten Dehner Agcolta.
    Digitaaliset ratkaisut harppaavat nyt lujasti eteenpäin, toteaa Euroopan johtaja Torsten Dehner Agcolta. Kuva: Oliver Sonnek

    Amerikkalaisen maatalouskonejätin Agcon Euroopan ykkösmies Torsten Dehner istuu etätöissä kotonaan Saksassa koronan takia mutta kuulostaa optimistiselta MT:n puhelinhaastattelussa perjantaina.

    Valtran traktorituotanto käynnistettiin viikko sitten maanantaina ja torstaina työt lähtivät liikkeelle Agco Powerin Linnavuoren moottoritehtaalla Nokialla. Tehdas ehti seisoa vajaat kolme viikkoa.

    Tällä varaudutaan siihen, että konsernin kaksi muuta traktoritehdasta Saksassa ja Ranskassa käynnistyvät hyvin pian, näillä näkymin tällä viikolla, Dehner toteaa.

    Traktoreiden ja muiden maatalouskoneiden valmistus on pitkä ketju, ja alihankkijoiden pitää saada työt käyntiin ensin.

    Dehner pitää myönteisenä, että kaikenlainen koneiden valmistus käynnistyy samaan aikaan. Se varmistaa komponenttien saatavuutta ja myös luo myönteistä ilmapiiriä alalle ja ihmisiin.

    Koronaepidemia on Dehnerin mielestä vahvistanut maatalouden asemaa. Ruuantuotantoa pidetään taas keskeisenä, välttämättömänä. Kriisistä selvitään sitä paremmin, mitä paremmin ruokahuolto toimii.

    Kulkurajoitukset ja tehtaiden sulkemiset ovat haitanneet myös Agcon toimintaa mutta vähemmän kuin alun perin pelättiin. Varaosakeskukset on pystytty pitämään auki koko kriisin ajan ja nyt ne toimivat ympäri vuorokauden 24/7.

    Kuljetuksissa on ollut viiveitä, mutta tavaraliikenne on toiminut kuitenkin kiitettävästi. Varaosista ei ole tullut puutetta, ja osat on saatu perille nopeasti. Myös huoltoa on vahvistettu.

    Varaosat ja huolto ovat tuttuja Dehnerille, joka aloitti vuoden vaihteessa Euroopan ja Lähi-idän toimintojen johtajana. Sitä ennen hän vastasi jälkimarkkinoinnista samalla alueella.

    Koronakriisin aikana yhteydenpito on siirtynyt verkkoihin ja Dehner uskoo, että muutoksesta jää pysyviä vaikutuksia.

    Ihminen on innovatiivinen ja keksii joustavia tapoja toimia. Kun kasvokkain ei voi toimia, etäyhteydet korostuvat ja tilalle haetaan vaihtoehtoja kuten hienostuneita videoyhteyksiä.

    "Digitaaliset ratkaisut harppaavat nyt lujasti eteenpäin", Dehner sanoo.

    Apple oivalsi aikoinaan, että kaikenlaiset palvelut kannattaa koota yhteen niin, että ne toimivat saumattomasti keskenään, ja yhtiö nousi maailman ykköseksi.

    Dehner uskoo, että samanhenkisiä sovelluksia saadaan nopeasti myös maatalouskoneisiin.

    Kriisi tulee vaikuttamaan maatalouskonevalmistajien talouteen, mutta Dehnerin mukaan on aivan liian aikaista arvioida vaikutusten suuruutta.

    Traktorien ja puimurien kokoonpano on seissyt viikkoja ja jälkeenjääneisyyttä aletaan kuroa umpeen mahdollisimman nopeasti.

    Työtekijöiden turvallisuudesta ei tingitä.

    Ihmisten välisiä kontakteja voidaan vähentää muun muassa ryhmien kokoa ja koneiden valmistusta järjestämällä, samoin rytmittämällä työaikoja, kahvi- ja ruokataukoja sekä työntekijöiden saapumista ja lähtöä tehtaalta.

    Niistä tulee todennäköisesti uusi rutiini alalle, hän arvelee.

    Dehner on ollut kymmenen vuotta Agcolla eri tehtävissä. Suomi ja Suolahden ja Nokian tehtaat ovat tulleet tutuiksi. "Kävin kummassakin paikassa ensimmäisen työviikkoni aikana vuonna 2010 ja vakuutuin näkemästäni."