Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • "En ole huomannut, että ne polkisivat hintoja tuonnilla" — Ahvenanmaan hedelmätuottajat osaavat neuvotella kaupan kanssa

    Ålands Trädgårdshall ÅTH on noin sadan ahvenanmaalaisen viljelijän omistama osuuskunta. Käytännössä lähes kaikki Ahvenanmaan vihannes- ja hedelmätuotanto myydään osuuskunnan kautta.
    Ålands Trädgårdshallin toimitusjohtaja Tord Sarling esitteli tuottajaorganisaation toimintaa MTK:n toimihenkilöille keskiviikkona Ahvenanmaan Jomalassa.
    Ålands Trädgårdshallin toimitusjohtaja Tord Sarling esitteli tuottajaorganisaation toimintaa MTK:n toimihenkilöille keskiviikkona Ahvenanmaan Jomalassa. Kuva: Niklas Holmberg

    Kaupan halpuutuskampanjat ovat suututtaneet tuottajia jo pitkään, mutta Ahvenanmaalla on toinen ääni kellossa.

    "Keskusliikkeet haluavat kotimaista tavaraa. En ole huomannut, että ne polkisivat hintoja tuonnilla. Kaupan asiakkaat haluavat tietysti erilaisia vaihtoehtoja", Ålands Trädgårdshallin toimitusjohtaja Tord Sarling kertoi Ahvenanmaalla vierailleille MTK:n ja SLC:n toimihenkilöille.

    Ålands Trädgårdshall ÅTH on noin sadan ahvenanmaalaisen viljelijän omistama osuuskunta. Käytännössä lähes kaikki Ahvenanmaan vihannes- ja hedelmätuotanto myydään osuuskunnan kautta valtaosin manner-Suomeen K- ja S-ketjujen valikoimiin. Suomessa tuotetuista omenoista ÅTH:n kautta myydään 65 prosenttia.

    Kotimaisuuden arvostus on Sarlingin mukaan lisääntynyt viimeisten parin vuoden aikana niin kuluttajien kuin kaupan parissa.

    "Meidän tuotteilla on aina lisähintaa ulkomaiseen verrattuna." Vaihtelu on suurta, mutta Sarling arvioi kotimaisuuslisän olevan 20–30 prosentin luokkaa. Kotimainen tuote mahdollistaa korkeamman katteen myös kaupalle, vaikka esimerkiksi puolalaisia omenoita myydään murto-osalla kotimaisten hinnasta.

    ÅTH on EU:n tunnustama tuottajaorganisaatio. Käytännössä se tarkoittaa mahdollisuutta sopia hinnoista ja määristä.

    "Keskusliikkeet eivät enää suostu kirjaamaan määrällisiä tavoitteita sopimuksiin. Kymmenen vuotta sitten se oli vielä mahdollista."

    Tuottajaorganisaation toiminta perustuu tarkkaan tilakohtaiseen viljelysuunnitteluun.

    Tavoitteena on, että vihannes- ja hedelmäsato korjataan viikkojen tarkkuudella asiakkaiden toiveiden mukaan. Esimerkiksi eri omenalajikkeille määritellään omat poimintaikkunat. Tulevan kauden viljelysuunnitelmat lyödään lukkoon marraskuussa. Ilman varastointia ei hintojen romahdusta kyettäisi estämään. Varastot ovat tuottajien omia. Hapettomassa tilassa omenat säilyvät seuraavaan kesään asti.

    Sarlingin mukaan viljelijät ovat hyvin sitoutuneita yhteiseen viljelysuunnitteluun. Eri tuotantosuunnilla on edustajat osuuskunnan hallinnossa. ÅTH:n neuvojat kiertävät tiloilla säännöllisesti ja myös ulkomaista neuvontaosaamista tarjotaan tiloille pari kertaa vuodessa.

    Tuotannon tehostaminen ja satotasojen kasvattaminen ovat keskeisiä tavoitteita ÅTH:n tuottajille. Hammarlandissa sipulia tuottava Johan Holmqvist kertoo keskisadon olevan 50 tonnia hehtaarilta ja jopa Hollannin satotasojen olevan mahdollisia Ahvenanmaalla.

    "Suurin ongelma on, että torjunta-aineita ei ole riittävästi käytössä. Meillä kiellettyjä aineita käytetään Keski-Euroopassa, josta tuodaan paljon vihanneksia tänne."

    Tuottajaorganisaatioille on tarjolla EU:n tukea tuotannon ja markkinoinnin kehittämiseen. ÅTH on käyttänyt sitä esimerkiksi varastointitilojen energia-investointeihin.

    Periaatteessa tuottajaorganisaation jäsen ei voi myydä tuotteitaan ulkopuolisille. ÅTH:n jäsenten on kuitenkin mahdollista markkinoida tuotteitaan itse lähialueella.

    Jokaiselle tuotteelle lasketaan myyntikate, jonka mukaan tuotto tilitetään viljelijöille kerran kuussa. Isoja osuuspääomia ÅTH ei vaadi. Liittymismaksu on 210 euroa ja jäsenmaksu 150 euroa.