Minimani pinnistelee vastavirtaan ilman omia merkkejä
Minimanin toimitusjohtaja ei täysin tyrmää tuottajien ehdotusta suomalaisesta reilun kaupan järjestelmästä.
Kuluttajat ostavat yhä enemmän paistopisteen lämpimäisiä, kertoo Minimanin toimitusjohtaja Heikki Tynjälä. Kuva: Juha HarjuHypermarket-ketju Minimanilla ei ole omia tuotemerkkejä. Yksityinen kauppaketju keskittyy kilpailemaan päivittäistavaramarkkinoilla myymällä teollisuuden brändituotteita.
"Pienenä toimijana me uimme vastavirtaan", perustelee toimitusjohtaja Heikki Tynjälä.
Linjaus on ymmärrettävä.
Asiakkaat haluavat ostaa paikallista ruokaa. Minimanille se tarkoittaa ennen kaikkea Etelä-Pohjanmaalla elintarvikkeita valmistavien Atrian, Valion, Juustoportin ja Snellmanin tuotteita.
Moni asiakas työskentelee näissä yrityksissä tai toimittaa niille raaka-ainetta. Heille on tärkeää nähdä "omia tuotteitaan" lähikaupan tiskissä.
Tynjälän mukaan Minimanin valikoimiin otetaan mielellään myös lähiseudun pienten elintarvikeyritysten tuotteita, mutta paikallisuus ei riitä myyntivaltiksi.
Joukosta on kyettävä erottautumaan, toimitusvarmuus on pystyttävä takaamaan ja yrittäjän on oltava itse valmis markkinoimaan tuotteitaan esimerkiksi maistatuksin.
Lopulta kuluttaja päättää pientuottajan kohtalosta. Jos tuote ei myy, se poistetaan valikoimista.
Keväisen pyttipannukampanjan ohessa tuottajajärjestöt MTK ja SLC esittivät kaupalle vaatimuksen suomalaisesta reilun kaupan merkistä.
Minimanin toimitusjohtaja taitaa olla ensimmäinen kaupan edustaja, joka ei suorilta tyrmää ehdotusta vaan kutsuu sitä hyväksi ajatukseksi.
Hän kuitenkin muistuttaa, ettei reilukaan ruoka saa maksaa mitä vaan.
"Sen näkee jo nyt (kansainvälisen) reilun kaupan järjestelmään kuuluvien tuotteiden kohdalla. Jos hintaero muihin repeää kovin suureksi, kysyntä tyrehtyy. Pitää tarkkaan miettiä, mikä on lisäarvon hinta."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

