Ammoniakin vähennysvaatimus pysyy 20 prosentissa
BRYSSEL (MT)
Suomen täytyy vähentää ammoniakkipäästöjä 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä, päätti EU:n ympäristöministereiden kokous keskiviikkona.
Vähennysprosentista on käyty kovaa vääntöä. Kesäkuussa ympäristöministeriö arvioi, että prosentiksi voisi tulla 15.
Se luku perustui Euroopan komission laskelmiin kustannustehokkaasta ammoniakin vähentämisestä.
MTK:n mielestä vähennyksen pitäisi olla 10 prosenttia.
Prosentit eivät kuitenkaan muuttuneet aiemmin esitetystä 20:stä, mutta siirtymäaika pidentyi viidellä vuodella.
”Virkamiesneuvottelujen jälkeen lisäaika oli kolme vuotta, mutta nyt se saatiin nostettua viiteen vuoteen”, maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) sanoi ministerikokouksen jälkeen.
Suomi sai neuvoteltua poikkeuksen, mutta se edellyttää, että rikkipäästöjä vähennetään ehdotettua ripeämmin.
”Siinä etenemme aikataulua nopeammin, joten sen pitäisi onnistua”, Tiilikainen sanoo.
Tanska halusi myös poikkeusta, mutta ei saanut.
Ammoniakkipäästöt ovat osa laajaa ilmanlaatua parantavaa direktiiviä.
Vaatimus Suomen 20 prosentin päästövähennyksestä on alun perin asetettu jo vuonna 1999. Se pysyi samana vuonna 2012 tehdyssä Göteborgin pöytäkirjassa.
Juuri Göteborgin päätöksiin nyt vedottiin.
Periaatteena on, että jo annettu velvoite ei voi löystyä.
”Kun jotain on päätetty, ei ole taaksepäin peruuttamista. Tämä on hyvä muistutus siitä, että on syytä harkita hyvin tarkkaan, kun tavoitteita alun perin asetetaan”, Tiilikainen sanoo.
90 prosenttia Suomen ammoniakkipäästöistä on peräisin tuotantoeläinten lannasta ja lannoitteista.
Vähennys ei Tiilikaisen mukaan vaikuta tuotantoon.
”Ei karjataloutta ruveta tämän takia vähentämään. Jo nyt lannan sijoitus on hyvällä tasolla.”
Paras keino vähentää ammoniakkipäästöjä on lannan multaus. Se sitoo myös lannan typen maahan.
Ympäristöministeriön mukaan vähennykseen ei päästä ilman lisätoimia.
Ministeriön arvion mukaan paremman lannan käsittelyn avulla tavoitteeseen pyrkiminen maksaa noin neljä miljoonaa euroa vuodessa.
Kustannuksia tulee muun muassa lantaloiden kattamisesta.
Tiilikainen muistuttaa, että myös liikenteen ammoniakkipäästöjen pitää vähentyä.
Seuraavaksi ilmanlaatudirektiiviä käsitellään jäsenmaiden, komission ja parlamentin välisissä neuvotteluissa.
Niistä odotetaan vaikeita, sillä osapuolten näkemykset eroavat suuresti.
Komissio ja parlamentti vaativat, että huonon ilman aiheuttamien terveysvaatimusten pitää vähentyä 52 prosenttia. Jäsenmaiden ehdotukset laskisivat terveyshaittoja 48,5 prosenttia.
Aimo Vainio
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
