Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Urakoitsija vaihtoi huoltoyrittäjäksi – "Nykyään vanhempiinkin maataloustraktoreihin tehdään isoja remontteja. Se varmaan kertoo jotain maatalouden kannattavuudesta"

    Vihtiläinen Ville Väre vaihtoi koneurakoinnin huolto- ja varaosayrittäjyyteen. Tuore yrittäjä on saanut 1,5 vuodessa yrityksensä hyvään liitoon.
    Villiosan viihtyisän varaosamyymälän hyllyiltä löytyvät eniten kysytyt osat suoraan, harvemmin tarvittavat tilataan. Ville Väre on tyytyväinen tuoreisiin tiloihin.
    Villiosan viihtyisän varaosamyymälän hyllyiltä löytyvät eniten kysytyt osat suoraan, harvemmin tarvittavat tilataan. Ville Väre on tyytyväinen tuoreisiin tiloihin. Kuva: Markku Pulkkinen
    "Talven hieman hiljaisemmilla hetkillä ehdimme hoitaa 'historiikkiosaston' remontteja", Ville Väre kertoo 57-vuotiaan David Brownin pukilla.
    "Talven hieman hiljaisemmilla hetkillä ehdimme hoitaa 'historiikkiosaston' remontteja", Ville Väre kertoo 57-vuotiaan David Brownin pukilla. Kuva: Markku Pulkkinen

    Villiosa Oy:n reilun kokoinen huoltohalli löytyy Hanko–Hyvinkää-tien varrelta Vihdin Ojakkalasta. Pihaan on helppo kaartaa lavettiautolla.

    "Vuokrahalli oli ollut kahdeksan vuotta tyhjillään, mutta oli edelleen hyvässä kunnossa. Rakensin toiseen päätyyn kaksikerroksisen varaosamyymälän ja toiseen päähän tuli 450 neliön huoltotila. Olen ollut todella tyytyväinen tiloihin ja sijaintiin", Ville Väre tarinoi.

    Idea omasta huoltoliikkeestä syntyi, kun Väre korjaili traktoreita ja maatalouskoneita vanhempiensa maatilan konekorjaamossa. Seitsemän vuotta jatkunut koneyrittäjyys alkoi tuntua hieman raskaalta etenkin talvisin, kun piti päivystää lumilähtöjä.

    24-vuotias yrittäjä kävi tutustumassa huolto- ja varaosaliikkeisiin Englannissa, Irlannissa, Tanskassa ja Suomessa. Vierailuiltaan hän sai vinkkejä, millainen kokonaisuus toimisi parhaiten.

    Yrityksen ensimmäinen vuosi oli Väreen mukaan kovaa työtä, mutta nyt alkaa olla aikaa jo vähän muuhunkin. Huoltopuoli tuo reilut puolet noin 600 000 euron vuosiliikevaihdosta. Iso osa varaosistakin käytetään omassa huoltohallissa.

    "On ollut mukava yllätys, että avaamisen jälkeen ei ole ollut yhtään hiljaista hetkeä. Se johtuu osittain siitä, että minulla oli entuudestaan paljon kontakteja viljelijöihin ja koneyrittäjiin."

    "Maaliskuusta kesäkuuhun huollossa on erityisen kiireistä, kun maatalouskoneita laitetaan kesäkuntoon. Kun tämän tietää, pystyy ruuhkaan varautumaan. Tähän aikaan vuodesta tehdään aika paljon 'historiikkivehkeitä', joiden huolloilla ei ole yleensä kiire", Väre kuvailee.

    Parhaillaankin vanhassa automaalaamossa on levällään 1960-luvun alun David Brown 850. Sitä vastapäätä konepelti pystyssä jököttää International Case CS94.

    Kuten yrityksen nimestäkin voi päätellä, Väre ei ole sitoutunut minkään merkin sopimushuoltajaksi, vaan toimii itsenäisesti.

    "Ainoastaan Casen maansiirtokoneista minulla on huoltosopimus. Huoltamamme traktorit ovat pääasiassa vähintään muutaman vuoden ikäisiä. Silloin ei tarvitse päivittää eri merkkien maksullisia huolto-ohjelmistoja kovin usein. Kaikkien merkkien testerit meillä on ja joka merkistä on tähän asti selvitty", rauhallisen oloinen Väre vakuuttaa.

    Yrityksessä oli ensimmäisenä vuonna Väreen lisäksi kaksi työntekijää. Äskettäin joukkoon liittyi uusi työntekijä rakentamaan varaosien nettikauppaa, joka on tarkoitus avata ensi vuoden alkupuolella.

    "Etenkin nuoremmat asiakkaat haluavat asioida verkossa, vaikka sitten hakisivatkin osan tästä tiskiltä. Varaosien valokuvaaminen ja tuotetietojen vieminen verkkosivuille on aikamoinen työ."

    Asiakaskunnasta noin puolet on maatalousyrittäjiä ja puolet muita koneyrittäjiä. Väre on huomannut huoltopalvelujen käytössä selvän muutoksen viime vuosina.

    "Nykyään vanhempiinkin maataloustraktoreihin tehdään isoja remontteja. Aikaisemmin ne olisi vaihdettu tuoreempiin. Se varmaan kertoo jotain maatalouden kannattavuudesta", Väre pohtii.

    Erityisiä tyyppivikoja, sähkövikoja lukuun ottamatta, Väre ei pysty nykytraktoreista nimeämään.

    Puimureiden osalta polttoainejärjestelmään tahnautuva urea aiheuttaa joka vuosi ongelmia. Väre ei ymmärrä, miksi lyhyen käyttökauden puimureihin laitetaan ureatekniikkaa. Puimurin polttoainejärjestelmä pitäisi muistaa tyhjentää aina ennen pakkasten tuloa.

    Väre suosittelee koneen toimintavarmuuden kannalta käyttämään merkkikohtaisia varaosia. Joskus tarvikeosakin on hyvä vaihtoehto, mutta osan tulee silloin olla laadukkaammasta päästä.

    Villiosan huoltohinnat ovat näkyvissä äsken avatuilla internetsivuilla. Arvonlisäveroton tuntihinta hallissa tehtävillä huolloilla on 65 euroa. Jos huolto tehdään asiakkaan tiloissa, on hinta 75 euroa tunnilta.

    "Yleensä pyrimme saamaan koneen tänne hallille, koska työ on silloin sujuvampaa ja nopeampaa, ja osat saa seinän takaa. Jos asiakas haluaa, hoidamme koneen kuljetuksen hallille. Monet maataloustraktorit tulevat määräaikaishuoltoihin ajamalla, sillä asiakaskuntamme löytyy pääasiassa 50–60 kilometrin säteeltä."

    Juttu on julkaistu 11.11. ilmestyneessä Suomalaisessa Maaseudussa, joka ilmestyi Postin lakon takia vain näköislehtenä.