Merikontti on mahdollista tuunata lisävarastoksi ‒ lämpöeristys pitää kontin sisällön kuivana
Merikonttia voi käyttää ylimääräisenä varastona. Se kuitenkin kannattaa eristää, sillä eristämätön kontti kerää kostetutta lämpötilan vaihdellessa. Koneviesti esittelee yhden ratkaisun eristyksen tekoon.
Kontin lämpöeristyksessä tavoitteena on tehdä kontin sisälle yhtenäinen ja tiivis eristetty rakenne. Kuvassa oleva kontti ei ole Koneviestin projektissa tuunattu merikontti, vaan tehdastekoinen eristetty kontti. Kuva: Jussi LaukkanenMerikontin lämpöeristystä mietittäessä on pohdittava muutamaa ongelmakohtaa. Ensinnäkin kapeaan sisätilaan ei voida laittaa liian paksua eristekerrosta. Toinen riski oli eristemateriaaliin kostuminen. Kun ulkolämpötila laskee alemmaksi kuin kontin sisälämpötila, alkaa kontin sisäilman kosteus kertyä kylmille peltipinnoille. Talvella kosteus voi kertyä huurteeksi, joka lämpötilan noustessa alkaa sulaa ja katosta tippuu vettä kontin sisälle.
Kontin eristämiseen on olemassa lukuisia erilaisia ratkaisuja. Koneviestin käsittelemässä tapauksessa merikontin eristäminen haluttiin tehdä mahdollisimman edullisesti. Tässä tapauksessa eristys tehtiin käyttämällä kierrätettyjä routasuojauksessa käytettyjä polystyreenilevyistä, jotka kontin omistaja sai edullisesti. Maasta kaivettujen, mutta ehjien levyjen pinnalle oli tarttunut hiekkaa ja kiviä, jotka siivottiin pois ennen levyjen uusiokäyttöä. Polystyreenillä on suljettu ja yhtenäinen solurakenne, joka takaa hyvän eristävyyden ja tiiviyden. Lisäksi suljettu solukko ei ime sisäänsä vettä, mikä oli toinen tärkeä peruste polystyreenin valinnalle. Eristyksen voi toteuttaa jo esimerkiksi 50 mm levypaksuudella. Koneviestin tapauksessa eristykseen edullisesti saadut levyt olivat 100 mm paksuja, joita yhtä konttia varten tarvittiin vajaa 50 kappaletta.
Konttiin oli tulossa lattialla seisovat hyllyköt, joten lattian pintamateriaaliksi valittiin tukeva 10 millin paksuinen havuvaneri. Seinien verhoiluun käytettiin 10 mm paksua melamiinipintaista lastulevyä, joka on halvempaa kuin vanerilevy. Valkoinen levy lisäsi kontin valoisuutta ja antoi siistimmän vaikutelman. Jotta ilma pääsisi liikkumaan pellin ja eristelevyn välissä, kontin eristyksen ja kontin peltiseinän väliin jätettiin 30 millin ilmatila. Tila tehtiin tuulettuvaksi asentamalla ilmaventtiilit kaikkiin ala- ja yläkulmiin.
Lue Koneviestin nettisivuilta, mitkä projektin vaiheet olivat suuritöisimpiä ja paljonko aikaa lämpöeristyksen tekoon meni!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Merikontit rakennuksina, osa 1: Kontit siiloiksi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



